Hejsan, min första tråd blev inte alls vad jag tänkt mig, skulle egentligen handlat om värmesystem men nu får det bli läckage istället.


Vad uppe på taket idag och rensade från snön, samtidigt passade jag på att ta bort mossa som satt i början av var vårat uterum möter det vanliga papp taket, det är alltså sånt där plast tak på uterummet. Där det möts sitter det en plåt list ´men den går inte hela vägen, och där den slutade var det mossa som växte, så detta röjde jag bort.
Nu verkar det som att denna mossan har hindrat vattnet från att rinna ner i väggen vilket det nu har gjort, det har börjat droppa i fönstret som är precis under där mossan var och nu har det letat sig in till mitten av rummet. kanske 70cm in på våran lilla toalett alltså.

Det droppar väldigt lite men det är ändock en läcka, i taket är det panel och jag antar att jag måste plocka ner detta för att se hur mycket vatten som samlats där uppe och vart det tar vägen mer än ner i fönstret och golvet.

Så har ni några tips på hur man plockar ner det? bifogar bilder på hur det ser ut.

Kan detta räknas som dolt fel? eller som något dom borde kunnat se vid besiktningen av huset? Vi köpte det för ett år och nån månad sedan.

Alla tips och tricks välkommna,

tack på förhand.

(Bilder på taket, vattnet kommer just nu in genom en av springorna.)

http://i228.photobucket.com/albums/ee193/Royen_mustang/IMG_0095.jpg

http://i228.photobucket.com/albums/ee193/Royen_mustang/IMG_0094.jpg

MVH: Roy
 
Om jag förstår dig rätt så skapades läckan idag? Det lilla vatten som kan ha runnit in på några timmar hade åtmonstone inte jag rivit ner någon panel för.
Man kan ju inte se några fuktskador på dina bilder!

Det torkar nog av sig själv annars får du väl hyra en avfuktare. Jag hade lagat läckan tillfälligt för att senare vid drägligare väderlek och temperatur gör en ordentlig reparation.
 
Jag har varit uppe på taket och kollat men kan inte hitta läckan. Mycket snö i vägen jag har ingen aning om läckan har uppstått nu bara att det visade sig igår, Jag har inte heller någon koll på om det runnit ner i väggarna o bara lite som kommit fram. Det Taket som läcker ska varit omlagt efter ett annat läckage 2007. Detta borde rimligen gå på dolt fel eller vad tycker ni? Ska ringa imorgon o kolla med anticimex. I vilket fall så hade jag velat öppna panelen för att se om d är några större skador men det verkar vara ett ganska stort projekt.

Ursäkta svamlandet. Jag har litemycket just nu så mina tankar går i kors. Skriver mer imorn kväll. Tack så långt
 
Kan du inte tillfälligt stoppa läckan med en presenning och ta dig ann problemet vid bättre väderlek och temperatur?

Innan du river så kan du väl kolla med en fuktmätare? Eftersom du har publicerat problemet i byggnadsvård så är väl chanserna små att du har plast i konstruktionen som stänger inne fukten. Det är därför som jag tror att det finns goda chanser att det kan självtorka eller möjligtvis med hjälp av en avfuktare så att du kanske slipper en massa onödigt rivande.
 
Jag visste inte riktig var tråden skulle ligga så det blev här.

Jo det får bli en presenning över när jag kommer hem igen, ligger borta på jobb just nu men snön verkar ha täppt till vad det än är som läcker. Droppar inte längre i alla fall. Men det kommer bli riktigt skit när all den snön börjar töa, men det blir till att skotta bort skiten en gång till och sätta presenning.

Det är ju i taket på en toalett så det borde finnas ett våtrumsskikt, därför är jag rädd att vattnet sipprat ner i bakom detta i väggen. Men det kan ju vara som du säger och jag ska testa med en fukt mätare, har ringt anticimex nu så jag ska fylla i en blankett och skicka till dom så får vi se om dom kommer ta det på säljarens försäkring,.


Tack för din tid och hjälp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.