Vad är skilnnaden mellan de två varianterna på ventil,på vad sätt skiljer de sig åt om man har kommunalt vatten eller ej? den för egen vattenförsörjning är dubbelt så dyr!
 
Vi har "fel" ventil, 3065, till vår panna som rörkillen satte in. Vi har egen brunn. Den har dessutom låst sig, skall ta isär den till våren/sommaren. Man bör motionera den nån gång i månaden.

Tyvärr har jag inget svar på din fråga :S, men jag tror många har fel ventil.
 
Vet inte men om jag förstått rätt så är den ena ventilen till för att kopplas till pannor med redan färdig kylslinga. Den andra är konstruerad för att kunna spola kallvatten rakt in i pannvattensystemet och på så sätt kunna kyla pannan.

Enligt mitt sätt att se på saken är dessa ventiler en onödig finess.
Boverkets byggregler säger att pannanläggningar ska förses med säkerhetsanordningar som begränsar risken för personskador vid för högt tryck eller för hög temperatur.
Sådana säkerhetsanordningar kan man ju ordna utan syrventiler som bara kräver massa underhåll.
 
Göran.W
roke skrev:
Vet inte men om jag förstått rätt så är den ena ventilen till för att kopplas till pannor med redan färdig kylslinga. Den andra är konstruerad för att kunna spola kallvatten rakt in i pannvattensystemet och på så sätt kunna kyla pannan.

Enligt mitt sätt att se på saken är dessa ventiler en onödig finess.
Boverkets byggregler säger att pannanläggningar ska förses med säkerhetsanordningar som begränsar risken för personskador vid för högt tryck eller för hög temperatur.
Sådana säkerhetsanordningar kan man ju ordna utan syrventiler som bara kräver massa underhåll.
Säkerhets ventil och drag regulator borde då räcka.
Själv har jag bara Säkerhets ventil, drag regulator och reservkraft till pannan som går in på 5ms om strömen går och detta har blivit godkänt
 
Göran.W skrev:
Säkerhets ventil och drag regulator borde då räcka.
Själv har jag bara Säkerhets ventil, drag regulator och reservkraft till pannan som går in på 5ms om strömen går och detta har blivit godkänt
Exakt. Och jag kör med öppet system och en massa kylvatten i en stor tank bredvid pannan.
 
Göran.W
Har man öppet system kan det koka länge innan det händer något som kan bli farligt.
Har själv slutet system och drömmer om ett öppet som jag annser vara bättre ur säkerhets synpunkt.
 
Jag kör numera med pellets. Det sitter en givare i pannan som stänger brännaren om det skulle närma sig kokpunkten. Dessutom finns det säkerhetsventil. Om strömmen går så stängs brännaren av. För det ändamålet behövs ingen SYR-ventil.

De som bodde här innan eldade med ved och hade varken SYR-ventil eller säkerhetsventil eller dragregulator, dock öppen expansion (jag har sluten). Några gånger kokade det så hela huset skakade har han berättat, och då fick han öppna vamvattenkranarna i källaren tills pannan kylts ner.

Skulle jag vilja elda med ved igen, vilket jag gör ibland, är det bra om SYR-ventilen funkar tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.