Hej hej

Först av allt vill jag tacka ansvariga för denna hemsida, den är SUVERÄN!!
Vidare, ett stort tack till alla ni som svarar med era erfarenheter, mycket läsvärt.

Mitt problem.

Jag är i planerna att köpa ett hus som jag hyrt under 3 år. Huset är över 100 år gammalt och
är byggt på en torpagrund och delvis renoverat. Bland annat har man höjt upp det invändiga golvet på första våningen med ca 40 cm- Detta innebär att de la isolering ovanpå det gamla trägolvet och under det nybyggda trägolvet Det finns dock en luftspalt på ca 25 cm under det nya golvet vilket gör att det blir dragigt och kallt på det golv man går på. Det finns även andra delar av golvet som är helt oisolerade (köket med klinkergolv) som måste åtgärdas.

Nu till min frågor.

1 Kan man gå in under huset och lyfta bort blindbotten och lägga i isolering (gullfiber), dvs mellan blindbotten och det gamla golvet (som ja inte ser längre)? Jag antar att här ligger en hel massa rester av sågspån (jag har spånsug ifrån ett snickeri jag kan låna för att suga ut det). Ingen fuktspärr kommer att läggas dit, endast isolering. Är det risk för att denna isolering kommer att bli fuktig framöver? Ska man köra med kutterspån istället?

2 Besiktningsmannen uppmätt hög luftfuktighet i blindgolvet. Hans förslag var luftavfuktare. Jag har dock pratat med en byggmästare ansvarig för att gjuta grunder på ett småländskt husföretag och han sa "öppna upp mera gluggar och öka ventilationen", dvs inga avfuktare. Om huset har stått i över hundra år och blindgolvet ser OK ut, dvs inga missfärgningar utant endast lite spindelväv och kokonger, så borde man väl kunna anse att grunden är OK eller?

3 Bättre ventilation kontra tät grund med luftavfuktare i grunden, här finns två läger. Personligen är jag emot nymodigheter i en grund som verkar funkat i 100 år men jag inser vikten av att få bort fukt. Vad skulle ni rekomendera med tanke på hur grunden ser ut idag?

Tacksam för svar
 
Ja ha, Det verkar som inte hela sanningen har kommit fram om hur en grund fungerar, Faktum oavsett om det är en ny eller gammal grund påverkas den av fukt i olika Rf % och temperaturförhållanden under året.

Oavsett om du inte ser något, så finns mikrobiell påväxt där, man kan säga för ett äldre bjälklag med gammalt virke som trossbotten så kan det buffrar mera fukt en än modern krypgrund med nyare material, första anblicken för en äldre grund är att det inte syns något, det jag beskriver nu är ju endast i kontakt med fuktig luft och inte inkommande fritt vatten i grunden. Följden kan bli att spån och annat organiskt material kan börja att lukta om det inte redan gör det och med risk att lukten tränger upp i bostadsmiljön, Jag är relativt säker på att under vissa perioder under året så har du överstigande gränsvärden för att mögel kan trivas dvs 75% Rf enligt boverkets förskrifter. Om du nu följer rådet att ventilera mer med uteluften så blir det inte till det bättre, eftersom temperaturskillnaden är fortfarande stor mellan uteluften och luften i grunden. Plint grund däremot fungerar i regel bättre då eftersom det skiljer sig inte lika mycket mellan grundens luft och ute luftens klimat, så min rekommendation är avfuktare för ditt fall.
 
Hej Torpet

Tack för snabbt svar.

Jo jag har förstått det hur en grund fungerar, har läst på rejält på hemsidan
Vad jag också har förstått är att man skapar nya problem när man börjar isolera golven i gamla hus, då stänger man inne fukten i grunden. Jag misstänker att detta är något som kan ske i mitt fall.

Grunden består av grantiblock och det finns endast 6-7 gluggar totalt (ca 150 m2 golvyta). Vidare är grunden indelad i två separerade delar. Mellan dessa delar löper en inspektionsgång som går rakt igenom huset, från långsida till långsida, ingen ingång till respektive grund. Det som du skriver att en plint grund fungerar bättre tycker jag låter korrekt. Dock borde en torpagrund fungera bättre om man sätter dit fler kattgluggar, säg en varannan meter. Då får man bättre cirkulation på luften och man kanske förhindrar den stillastående luften.

Jag känner också en odör i hallen när jag kommer in, den påminner om avloppslukt och den kommer och går. Jag vet att det läcker upp luft ifrån grunden och jag misstänker att det är därifrån lukten kommer. Besiktningsmannen sa dock att det inte luktade som fuktskador utan mera avlopp. Jag förmodar att bakteriell tillväxt kan lukta som avlopp. Att det kommer och går tror jag har med lite hur vinden blåser ute, dvs om den lyckas tränga in i grunden och öka trycket där, vilket innebär att luften trycks upp i hallen, bara en spekulation dock.

Ett stort problem är att jag inte har tillgång till grunden. De två nedgångarna inne ifrån huset är till täppta. Jag kommer dock att öppna upp grunden utifrån under våren och gå in och göra en visuell inspektion. Just nu har jag endast bilder tagna genom kattgluggarna. Efter denna inspektion så får jag besluta om det blir en till täppt grund med luftavfuktare eller en öppen grund med 10 nya kattgluggar.

Jag får titta in mera på avfuktare också. När man läser på forumet så blir man lite mörkrädd, installationskostnaden är helt OK men driftskostnaden tycker jag är horribel.

mvh
 
Tror inte du skall ta upp för många gluggar heller då det kommer in mer fukt i den extra luften du får in. Det här är väldigt svårt, sitter på samma funderingar jag. Har brutit upp hela mitt golv så jag kunde se att allt var kanon. Jag kommer nog ha det exakt som det är. Bara städa bort det organiska ruskigt noga.
 
Jo det kan stämma, det man ofta gör är att man ändra en gammal grund så att den blir modern, mer isolering, mindre använd murstock och därmed kallare grund lika med fuktigare, alltså större temperatur skillnader mellan ute luft och grundens temperatur.

Att ta upp fler gluggar, kommer inte att göra temperaturen mer jämställd med uteluften, det kommer fortfarande att vara temperaturskillnader, det räcker inte med att ta upp fler små gluggar varannan meter. Har du däremot en plintgrund som är helt öppen runt om kring så når uteluften in och kommer då att hålla i stort sett samma temperaturer, så allt handlar om att minska temperatur skillnaden. Med en sockel runt huset så bevarar du den kallare temperaturen i grunden och det räcker inte i regel med att endast ta upp små gluggar, så länge det är kallare i grunden än ute sommartid så kommer kritiska fuktvärden att uppnås. Men om du nu öppnar upp och du med säkerhet kan hålla samma temp i grunden som ute sommartid, så varför inte, men jag tror inte på att du klarar det. Ang Avfuktare, en driftkostnad på max 2000-2500 kr per år är relevant. Kostnaden kan minskas om det funkar att lägga plast på marken och om det är en bra fungerande dränering för dagvatten.

Ang lukten, kolla när du väl kommer in i grunden genom att ta ett prov av isoleringen så inga lukter sitter där.
 
Hej

Ett förslag, rensa grunden från organiskt material, lägg en diffusionsspärr på marken i grunden för att hindra fukten från att stiga och flytta ner kondenspunkten.
Lägg cellplast som isolering i golvet, så lite material som möjligt som kan ge lukt eller börja mögla. Thermisol har något förslag på hur man kan göra med cepplast och flytande golv.

Sommarkondensen kan vara svår att göra något åt utan att stänga grunden helt, ett alternativkan vara att stänga ventilerna under ett par månader på sommaren för att hindra den varma fuktiga luften att komma in i grunden.
Sätt in en fuktmätare och se hur dina åtgärder påverkar luftfuktigheten.

I och med att du har ett hus som stått så länge utan större problem känns det inte som om man ska börja bråka med konstruktionen utan göra så lite ingrepp som möjligt.
Nu vet jag inte om detta är ett förslag som fungerar för ditt hus, men du kan ju kolla upp det med någon besiktningsman eller byggnadsingenjör och höra vad dom säger.

Angående lukten så får alla organiska material som blir fuktiga en viss lukt. Det behöver nödvändigtvis inte vara mögel.
Sen är det som så att mögelsvampar som dör avger mer sporer i ett sista försök att överleva, detta kan upplevas som starkare lukt.
Men visst kan det vara så som du säger att trycket i grunden är högre och därav dras lukter upp i huset.
 
Hej Alla

Tack för alla svar.

Min grund är gjord av granitsten (eller gråsten) vilket gör att den är relativt tät. Det är lättare att täppa till dom 5-6 hål som finns än att göra fler så det får nog bli två avfuktare, en för varje grund.

De som installerat avfuktare känner också av ett varmare golv, vilket är helt korrekt då mindre vatten i luften minskar värmeledningsförmågan och därmed avkylningen av golven. På något sätt måste jag ändå isolera de delar av golvet som är oisolerade och det är snyggast underifrån, dvs lätta på blindgolvet och skjuta in isolering. Visst, ett hästjobb men hellre det än bryta upp innegolven.

Jag får också ta och analysera lukten när jag väl kommer in, om det är påväxt eller förruttnat material får vi se. Lukten uppträdde för ca 2 år sedan vilket ligger i fas med när ett nytt bergvärmesystem installerades i huset. Då blev det helt plötsligt varmt i hela huset året runt, det hade det aldrig varit på vintrarna. Eftersom hallen är den som är isolerad i bjälklagret så kan man anta att det är här som det har gått fel.

Jag kommer att öppna upp grunden under mars/april för en tilläggsbesiktning, återkommer i ärendet när jag vet mera.

mvh
 
Hej alla! Jag är helt ny här.
Jag håller på att renovera mitt gamla hus från 1790. huset är tillbyggt under 3 omgångar och har därför olika förutsättning på olika ställen. Jag har nu kommit för mig att renovera den äldsta delen av huset och ska då göra ett badrum samt ett sovrum. Jag har klätt av väggar och tagit bort golv.

Här är min fråga: Jag har funderat på att fylla igen hela "golvet" i dessa rum med Skumbetong som ska ha väldigt bra isoleringsvärde + att det tar sig in väldigt bra (flyter lätt och väger lätt)i alla skrymslar och vrår som finns bland natursten och torpagrund. Men när en kompis frågade varför jag inte bara lägger nytt bjälklag, det ser torrt och fint ut dessutom blir det ju billigare, så blev jag lite paff eftersom jag inte hade tänkt på det utan hade bara gått på en linje-nämligen betongplatta.

Jag undrar nu då vad ska jag välja? Finns det någon risk med platta, jag menar huset har stått på befintlig torpagrund i över 200 år och funkat.
 
Hej Tom

Jag är ägare till ett gammalt hus och jag har pratat med MYCKET folk. Den gyllene regeln är, har det fungerat innan så finns det ingen garanti för att det ska fungera i framtiden om man bygger om. Problemet är att din nuvarande grund mycket väl kan vara torr och fin på grund av att den ser ut som den gör, dvs inte gjuten platta. Risken finns att du skapar nya problem i framtiden när du gjuter igen det hela.

Jag skulle nog göra som din kompis, dvs regla upp ett bjälklager, isolera och bygga ett nytt golv. Se bara till så att du får en inspektionslucka så du kan komma ned och titta till det hela någon gång om året. Om huset varit dåligt isolerat just i dessa rum så har du troligtvis haft kalluft som kommit upp och du har fått en naturlig veentilation av grunden. Med ditt nya golv så gör du det säkert efter konstens alla regler och det blir helt tätt, dvs du får troligtvis en helt stillastående luft i källaren, detta kan vara förödande om fukthalten stiger, med svamptillväxt som följd.

Hade jag varit dig så hade jag tittat igenom hela grunden på hela ditt hus. Hur ser det ut nu, är det en sammanhängande grund eller är den sektionerad? Har du undersökt den vad det gäller fukthalt mm? Om problem, har du lösningar på det (avfuktar mm)? Du kan mycket väl klara dig jätte bra med att bygga ett nytt golv om luften kan ta sig ut någon annan stans.

Själv löste jag mitt grundproblem med en avfuktare. Dyrt (42 kkr, Anticimex) men jag fick borra i granitblock och nu känns det väldigt skönt att veta att inget kan växa där nere,

mvh
Urban
 
Mitt svar om odör som jag skrivit om tidigare var en uttorkad golvbrunn som jag inte sett tidigare, dvs inte från grunden själv. Den luktar helt OK nu.

mvh
/Urban
 
Tack Urban för ditt inlägg! Det gör att jag kollar upp allt mer grundligt.

Jag har kollat lite fram å tilbax, och det finns angränsande rum till dessa rum som jag ska lägga skumbetong i. Förslagsvis kan man ganska lätt verkar det som antingen lägga rör i betongen som fungerar som ventilation eller sätta in en typ av fläkt som tar hand om jobbet eller göra ventilationshål i golvet. Och skumbetongen verkar vara ett billigare alternativ än att göra bjälklag, eftersom jag ska lägga vattenburen värmeslinga så jag slipper frästa spånskivor, metallplåtar och markisolering samt mer därtill.

Tanken är att i framtiden är att gjuta hela undervåningen, då slipper jag problemet med dom angränsade rummen oxå.

Tack igen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.