Status
Tråden går ej att kommentera.
Vi är inne på att köpa ett 1 ½ plans hus med putsad fasad. Nu är det så att på visningen idag såg vi att det är sättningar på väggar i varje rum. På ovanvåningen ser man att den har sjunkit ner ca 0,5 cm för listerna sitter inte intill golvet längre.
Huset bygges år 2007 och detta hände ganska direkt efter att de som säljer huset flyttade in. Det är även sättningar på två av väggarna i ett kaklat badrum.

Nu undrar vi vad man kan göra åt detta och vad det kan tänkas kosta?
Vi vill att det ska bli snyggt och säkert så att inte fukt tränger in.

Snälla hjälp oss om ni kan, vi vill gärna lägga bud men känner oss oroliga för detta.

Jag har lagt upp denna tråd även under stenhus för jag visste inte riktigt under vilken rubrik den passade bäst.
 
Detta borde de fått fixat på 2 års besiktningen. Fick de inte de? Kolla besiktningsprotokoll om ni kan.

Vilken leverantör är det?

Vet inte exakt vad de kostar men inte mycket skulle jag tro. Men däremot är det de tråkigaste arbetet man kan göra. Tycker jag iaf.
 
ByggareNick skrev:
Detta borde de fått fixat på 2 års besiktningen. Fick de inte de? Kolla besiktningsprotokoll om ni kan.

Vilken leverantör är det?

Vet inte exakt vad de kostar men inte mycket skulle jag tro. Men däremot är det de tråkigaste arbetet man kan göra. Tycker jag iaf.
Vad är det exakt man gör då när man fixar det? Alltså sättningarna hihi.

Ska höra med mäklaren i morgon ang. 2 års beskiktningen. Byggherren gick bort straxt efter att huset stod klart, så jag vet inte om det kanske har någon inverkan på besiktningen? verkar som att ingen riktigt vill ta ansvar för det.

Vad jag har förstått det som så är det polacker som har byggt huset. Ingen särsild utav de stora hustillverkarna alltså.
 
Tja ett hus som sätter sig låter inte som något bra. Frågor man kan ställa sig då är ju hur grundarbetet är utfört? Har grunden tillräcklig bärighet för husets tyngd? Du säger putsat fasad, är det träregelstomme eller murade väggar som bär huset?
Om inte listerna följer golvet längre utan sitter för högt upp så låter det väl mer som att golvet har sjunkit än att väggen har sjunkit?
En mycket noggrann genomgång av konstruktionsritningar och hus med ett flertal erfarna byggare och konstruktörer vore nog även på sin plats innan man ens funderar på att lägga ett bud. I värsta fall så kan ju grundplattor eller annat vara underdimensionerat. Ni behöver i princip ha ett kontrakt med fast pris klart med en firma som kan åtgärda eventuella problem innan ni funderar på att lägga ett bud tycker jag.
 
cem77 skrev:
Tja ett hus som sätter sig låter inte som något bra. Frågor man kan ställa sig då är ju hur grundarbetet är utfört? Har grunden tillräcklig bärighet för husets tyngd? Du säger putsat fasad, är det träregelstomme eller murade väggar som bär huset?
Om inte listerna följer golvet längre utan sitter för högt upp så låter det väl mer som att golvet har sjunkit än att väggen har sjunkit?
En mycket noggrann genomgång av konstruktionsritningar och hus med ett flertal erfarna byggare och konstruktörer vore nog även på sin plats innan man ens funderar på att lägga ett bud. I värsta fall så kan ju grundplattor eller annat vara underdimensionerat. Ni behöver i princip ha ett kontrakt med fast pris klart med en firma som kan åtgärda eventuella problem innan ni funderar på att lägga ett bud tycker jag.
Det är murade väggar som bär huset.
Känns så trist det här när vi verkligen har fallit för huset och så är det ett sånt stort fel på det. Det syns ju liksom i alla rum.
Tycker det är konstigt att det inte redan är åtgärdat faktiskt.
Vad kan hända med huset då när det blir sättningar sådär?
 
cem77 skrämmer bara upp dej, ta det med en nypa salt. Tror inte han vet vad han pratar om.

Nästan alla nya hus sätter sig. 2 års besiktningen är efter just 2 år då man kan räkna med att huset satt sej "klart" då, genomgått 2 vintrar. när det sätter sig visar det sig främst på ytterhörn och det är inga problem att fixa. För det mesta räcker det med spackel, fog och tapet/färg för åtgärderna.
Att golvet sjunkit ner är väl värre men behöver inte vara någon fara.

Du behöver inte blåsa på med ett kristeam med massa konstruktörer mm.
Har du ingen kompis eller bekant som är tex snickare som du tycker har ett gott omdöme och du kan lita på? Börja så, efter det kan du nog bestämma dig själv om du skall lägga bud på huset.

Eller begär du en besiktning på huset helt enkelt. Kostar lite men kan rädda dej från större kostnader.
 
ByggareNick skrev:
cem77 skrämmer bara upp dej, ta det med en nypa salt. Tror inte han vet vad han pratar om.

Nästan alla nya hus sätter sig. 2 års besiktningen är efter just 2 år då man kan räkna med att huset satt sej "klart" då, genomgått 2 vintrar. när det sätter sig visar det sig främst på ytterhörn och det är inga problem att fixa. För det mesta räcker det med spackel, fog och tapet/färg för åtgärderna.
Att golvet sjunkit ner är väl värre men behöver inte vara någon fara.

Du behöver inte blåsa på med ett kristeam med massa konstruktörer mm.
Har du ingen kompis eller bekant som är tex snickare som du tycker har ett gott omdöme och du kan lita på? Börja så, efter det kan du nog bestämma dig själv om du skall lägga bud på huset.

Eller begär du en besiktning på huset helt enkelt. Kostar lite men kan rädda dej från större kostnader.
Tack för svar, blev lite nervös där hihi. Trodde det bara var att glömma att köpa huset. Men jag tror heller inte det är någon större fara med huset, sambon är väl lite nervösare än jag.
Men nu undrar jag hur man gör med badrummet? för där är det oxå sättningar på två av väggarna och det är ju helkakllat. Sättningarna är på väggarna över badkaret så risken finns ju att det kommit in fukt där. Hur går man till väga där? Bara att riva kaklet och bygga om? Eller kan man mäta det på något sätt utan att ta bort kaklet? Kan ledningar oo sådant ha tagit stryk av sättningarna i huset?

Slutligen undrar jag vem det är som egentligen skabekosta det? Ska vi som köpare göra det eller ska säljaren åtgärda det innan?

Jo jag tror vi har ett par snickare att kunna ta in. Hoppas de kan hjälpa oss med det :D

Undrar även vad det kan tänkas kosta att fixa sättningarna? ska man räkna med 100.000?
 
Glömde även att säga att mäklaren informerade oss om att säljaren hade anmält sättningarna till Agro men inget har hänt med det hela. Och byggherren har som sagt avlidit.
 
Kan bar instämma med cem77.
Att bara trycka in lite spackel och måla på är att göra det allt för lätt. Är grundläggningen riktigt utförd skall inte huset sätta sig på detta sätt.
 
JanneL skrev:
Kan bar instämma med cem77.
Att bara trycka in lite spackel och måla på är att göra det allt för lätt. Är grundläggningen riktigt utförd skall inte huset sätta sig på detta sätt.
Vad vi kan se så handlar det om 0,5 cm. Kan det ha påverkat huset på något sätt? Tror ni det är ett dåligt köp, även om vi får köpa det ca 600.000 kr billigare?
Kan det hända något i framtiden efter att vi åtgärdat detta?
 
Är det ingen som har svar på vad som faktiskt kan hända vid sättningar i hus?
Går det att åtgärda så det helt försvinner?
Eller får man helt enkelt leva med lite sättningar? I detta fall är det ju dock MYCKET!
 
ByggareNick skrev:
cem77 skrämmer bara upp dej, ta det med en nypa salt. Tror inte han vet vad han pratar om.

Nästan alla nya hus sätter sig. 2 års besiktningen är efter just 2 år då man kan räkna med att huset satt sej "klart" då, genomgått 2 vintrar. när det sätter sig visar det sig främst på ytterhörn och det är inga problem att fixa. För det mesta räcker det med spackel, fog och tapet/färg för åtgärderna.
Att golvet sjunkit ner är väl värre men behöver inte vara någon fara.

Du behöver inte blåsa på med ett kristeam med massa konstruktörer mm.
Har du ingen kompis eller bekant som är tex snickare som du tycker har ett gott omdöme och du kan lita på? Börja så, efter det kan du nog bestämma dig själv om du skall lägga bud på huset.

Eller begär du en besiktning på huset helt enkelt. Kostar lite men kan rädda dej från större kostnader.
Nu pratar vi ett stenhus som det normalt sett absolut inte ska börja bildas sprickor i så att tätskikten i badrummet skadats som i detta fallet. Hade det varit ett trähus okej men nu är det ett stenhus som dessutom verkar vara ett "hemmabygge" med utländsk arbetskraft. Därav min varning att noggrant gå igenom konstruktionen och se att allt är rätt dimensionerat. Det gäller här att klarlägga att de sprickor som bildats är en engångsföreteelse och inte något som kommer fortsätta ske tex pågrund av att marken/grunden inte klarar av att bära husets vikt.

Se denna tråden angående sprickor i stenhus. http://www.byggahus.se/forum/stenhus/80347-krislaege-sprucket-hus.html
 
cem77 skrev:
Nu pratar vi ett stenhus som det normalt sett absolut inte ska börja bildas sprickor i så att tätskikten i badrummet skadats som i detta fallet. Hade det varit ett trähus okej men nu är det ett stenhus som dessutom verkar vara ett "hemmabygge" med utländsk arbetskraft. Därav min varning att noggrant gå igenom konstruktionen och se att allt är rätt dimensionerat. Det gäller här att klarlägga att de sprickor som bildats är en engångsföreteelse och inte något som kommer fortsätta ske tex pågrund av att marken/grunden inte klarar av att bära husets vikt.

Se denna tråden angående sprickor i stenhus. [länk]
Tack för svar!
Jag har nu varit i kontakt med säljarens besiktningsman och han rådde oss att vänta till detta är utrett. Det är anmält men ingenting verkar hända.
Så jag vet inte, kanske är dumt att buda på detta hus?
Även om det är ens drömhus, det kan ju enkelt förvandlas till ett mardrömshus kanske?
 
ByggareNick skrev:
Har du ingen kompis eller bekant som är tex snickare som du tycker har ett gott omdöme och du kan lita på?
Tror inte att en snickare kan så mycket om stenhus :). En murare skulle jag ha mer tillit till. Men ej till den som murat detta hus :)
gaia
 
gaia skrev:
Tror inte att en snickare kan så mycket om stenhus :). En murare skulle jag ha mer tillit till. Men ej till den som murat detta hus :)
gaia
Någon som fattar hur ett hus beter sej och fattar hela uppbyggnaden till skillnad från den som kanske vill lägga bud på huset. Det är väl lite väl att slänga pengar på konstruktörer och ett helt jävla kristeam för att avgöra om man skall lägga ett bud eller inte. Är det då inte bättre att be någon TEX en snickare (kunde vart något annat) som man litar på och är hyfsat kunnig. Han kan kanske säga : lägg inget bud för det kommer bli väldigt dyrt att fixa. Då sparar man väl ändå pengarna som man slängde på en jävla massa överutbildat folk som skulle avgöra en sak som skulle vara lika lätt för någon bekant att avgöra. MEn däremot säger den bekanta: nej jag kan inte avgöra om det är bra/dåligt, dyrt/billigt. Då kan man gå vidare med saken om man verkligen vill ha huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.