Hej !

Jag är helt ny på detta forum och läser här för att få Information . d^_^b
Startar denna tråd i.o.m att vi ämnar bygga pannrum med vedpannesystem.

- Befintlig bostadsbyggnad boyta 125kvm fördelat på 1½ plan , Radiatorer
i varje rum. Nuvarande "drivkälla" är en Nibe fighter 310p s.k Frånluftsvärmepump
(men i praktiken en EL-panna vintertid ....)
Dessutom i huset en magasinerande Eldstad i täljsten på hela 2 ton .

- Separat Ekonomibyggnad innehållande Garage , förråd , Hobbyrum .
Inneryta ca 70kvm .

Nuvarande energiförbrukning :
Nibefighter förbrukar dagligen 40-70 kwh vintertid fastän vi eldar varje dag . (separat ELmätare)
Garage-förråd värms med El hittils .

Meningen är den att Bygga ett pannrum i bortre hörnet av Hobbyrumsdelen som
nu är på drygt 30kvm .
- En modern vedpanna med skorsten och Acctank i lämplig storlek samt en PEX?-kulvert in till huset dockad med Nibe fighter310p . Radiatorer i Ekonomi
-byggnaden .

Jag har tagit offert av flera "rörfirmor" men hittils fått "ofullständiga" offerter förslag både prismässigt samt tekniskt.
DÄRFÖR väder jag mig hit för att få goda råd på ett fullständigt vedpanneSYSTEM . TOTALEL-förbrukning hittils ca 13000kwh .
EJ så jättemycket ELpå våra kvadrat men i.o.m att vi ändå eldar i våran Täljstensspis varje dag under vinterhalvåret så kunde vi istället flytta vårt Eldande till en Panna och då drastiskt minska på Elen . Egen ved/skog finns här .
Vill gärna ha förslag på Pannstorlek , acctank samt Hur allt ska Styras ?
Ett krav har jag och det är att bara behöva Elda en gång / dygn även vintertid . Och därmed varannan dag vid -5 och varmare ?
Inomhustempkrav är nog 20-21 grader . Vintertid när det är som kallast kan vi ju stöda med Täljstenen här inne . I ekonomibyggnad vill vi hålla 10-15 grader och den ÄR välisolerad .

Tacksam för svar Rocks :)
 
Håller på att skissa på en liknande anläggning till mitt hus...

Jag har tänkt så här, Pannrum:
Skorsten Landyvent tona 180mm 6meter
Panna effecta lambda 60
Acktank akvaterm 6000lit

Förbindelse till hus:
Maxitherm pex kulvert
Laddomat 31

Hus:
Tekniktank akvaterm akvair 750lit
(går att få med kondenseringsslinga för värmepump)
Befintliga solpaneler tecnoterm 10kvm

Nåt liknande kanske vore nåt för dig?
Tanken är att jag värmer stora tanken på två inlägg i pannan.
Och att det sedan finns ca 350kWh lagrat i tankarna.

I mitt fall räcker detta ca 35timmar under de kallaste perioderna av året d^_^b
 
6000LITER ? Ja det borde då minsann räcka till . Jag hade tänkt om
2000 kunde räcka nånvart ? I en av offerterna som kom var det räknat på 1000liter men
är inte det lite väl lite om man villklara en Eldning / dygn .
Dessutom tar ju många kbm plats . Jag har ju liksom en ungefärlig plan på hur stort pannrummet får vara :)
 
Ser att ni bor i västerbotten :)
Nu blåser det o är runt 19-27° minus ute så behovet är nu som då det normalt är minus 30° ute. Ser man till eran förbrukning o storlek på hus så behöver huset runt 9-10 kW då de är riktigt kallt..
Då behövs det ca 200 kWh lagrat i acktank för att klara eldning 1 gång/dygn kallaste dagen vilket gör tank på 3500 L, Till 200 kWh behövs det ca 200 L ved så en Effekta lamda 60 o en tank på 4000 L skulle du klara dej med 1 eldning/dygn nu då det är som kallast men bara 2 eldningar/vecka då det är runt 0° ute.. :)
En tank med dubbla 15 meteras slingor från botten o uppåt sedan en högt placerad elpatron på 9 kW som backup o en thermomatic pe10+ som startar elpatron 1 tim efter shunten varit öppen max i 1 tim.. http://www.termoventiler.se/index.p...sida=thermomatic&produkt=thermomatic_era_10pe
9 kW så klarar man sej med 16A säkring..

Shuntat vatten före kulvert till huset o en 4-rörs kulvert för framtiden, Går ju koppla in i serie med flvp oxå men pumpen ska ju klara vv utan eltillskott så vvc kanske inte behövs idag men ev i framtiden då pumpen lägger av..
Beroende på kulvert längd om vvc behövs..

2000 L kommer inte du att bli nöjd med de kan jag lova redan nu då det bara rymms 120 kWh i den volymen, än värre med 1000 L..
 
Hej !

Nibe fighter 310 går som sagt att docka till andra värmekällor .
Dockningssats i form av ett rör som som förs upp i den en bit underifrån" .
Tänkte att det kunde fungera så att man har den stora Acctanken i pannrumet då
och kör ut stigaren från topen av den och ut i kulvert genom en blandningsventil
och där shunttar ut drygt 50 gradigt vatten till Niben . Sedan tillbaka via kulvert till botten av Acctanken . Men vad är vettigast ? Att köra med ett konstant flöde mellan Acctank o Nibe eller att Ha nån form av styrning som startar en Pump när Temp i Niben sjunkt till en viss nivå ? Någon påstod åt mig att använda styrningen i Niben som ger signal åt dess Elpatron . Alltså koppla bort elpatron och då startas istället cirkpump från Acctank . EJ lätt att veta vad som är vettigast/effektivast :S
Kulvertlängd blir ca 15-20 meter .
När olika panntillverkare anger skorstenslängd så är det från golvet som skorsten
står på eller från Där pannan är ansluten till skorstensmynningen ??
Moderna pannor har ju fläkt men skorstenen behöver ju nog ändå ha en viss längd .
Och våran byggnad är ju ej så hög så det börjar kanske lätt se för högt ut .
Så därav vill man ej göra den högre än nödvändigt .
 
Skorstenarna är räknat från anslutningen i pannan.

Om du har plats, sikta på en stor tank direkt.

Ingen större prisskillnad. Samt lika mycket arbete.

3500lit kräver ca 1,2 inlägg, men det blir inte mer arbete att lägga in 2st inlägg men då håller det sig mycket längre.

Alt. 3000liter så klarar du dig med ett inlägg.


Min uppfattning är att en kulvertstyrning som jobbar mot en acktank i huset ger minst förluster. Mindre än att köra shuntat vatten i kulverten.
Dock så gäller det att tanken är tillräckligt stor så inte det laddar för ofta.

Låt pumpen stå brevid tekniktanken i huset och när laddomat 31 kännar att värmen i stora tanken är slut så kan denna starta värmepumpen som då laddar tanken.
 
Satsa helt klart på så stor tank du kan få in - du kan alltid ladda en stor tank till hälften, men inte tvärtom. Man blir lätt bortskämd med att inte elda varje dag, inte ens på vintern och det är fruktansvärt skönt. Värt varenda krona enligt mig.

En stor tank gör även att du kan elda när du har tid - inte när du måste. Kanon om man t.ex. ska åka bort någon/några dagar.
 
Med kulvert på 15-20 meter har det räknats på tidigare här på forumet o då vann man inget på att ha dubbla tankar o kulvertstyrning..
Färdigshuntat före kulverten ska de nog vara..

Borde inte vara nått problem att pumpen startas om inte niben klarar att hålla värmen, Men man måste ju ha eldat innan förstås ;)
Men visst skulle de gå ha så att pumpen startars istället för elpatron o att man har shunt vid tanken med innegivare i huset ändå, VP bör få sköta vv så länge den funkar men de är efter den pajar som det vore bra med en 4-rörs kulvert så du bara kör F ventilation sen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.