Ni behöver ingen mätare utan kan enkelt räkna ut förbrukningen då bergvärmepumpar visar drifttid i timmar och hur mycket tillskottselen har varit inkopplad. Anger även drifttid för varmvatten.
Så ta reda på vad pumpen förbrukar, effekten vid tillskottsel (kan vara i olika steg) så är det bara att räkna.
Har själv en Termia 55 där jag lite slarvigt brukar använda 2kw/h och sedan tar den 6kw/h med tillskottsel. Man hamnar hyfsat rätt med en sådan kakyl.
 
Ja man kan göra en överslags räkning på det viset. men det är ju några fler parametrar som ska räknas in. Pumpen drar ju inte samma elförbrukning hela tiden.
 
CarMan skrev:
Ja man kan göra en överslags räkning på det viset. men det är ju några fler parametrar som ska räknas in. Pumpen drar ju inte samma elförbrukning hela tiden.
Jo, det blir inte på decimalen exakt, men totalt på årsbas så diffar det nog som mest +/- några hundra kwh.
Och det räcker ganska långt för att få en bra uppfattning vad elen förbrukas till; värme, varmvatten, ev, tillskottsel och resten är då hushållselen.
 
Vill man bara göra ett överslag är det ju rätt enkelt att titta på förbrukningen i juni/juli/aug och sedan dra bort det från förbrukningen i tex januari. Då ser man ungefär vad värmesystemet förbrukar.
 
1300wh dec & 1400kwh jan inkl hh-el, 200kvm uppvärmt, bergvärme.
4 grader som lägst på kb-in i feb och 44 grader framledn. som högst.
Onormalt låg förbrukning, 531kwh i juni.
Ingen elpatron ännu.. :)
 
Rrrrr skrev:
902kWh i Oktober låter väldigt lite. De har jag inte ens på sommaren då jag har all värme helt avstängd.
Vi har enbart ledbelysning både inomhus och utomhus. Samt högsta energiklassning på vitvaror. Badrummet var inte klart så vv produktion var låg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.