Att satta hart mot hart hjalper nog inte. Bast blir nog att i saklig ton ga over allt som inte stammer er emellan. Grannen anser nog att det ar ni som ar monstren i grannskapet. Sa satt er ner och tala igenom allt som vuxna manniskor, forklara att bjorken statt dar lange och antagligen inte kommer att komma ner pa manga ar annu. Forklara att om bjorkens rotter forstor garageuppfarten kommer uppfarten knappast att sjalvlaka om den tas bort nu. Forklara hur du vill att dom gor med sno som dom inte kan ta hand om pa sin egen tomt.

Gor det inte till en konfrontation utan sucka och hall med och lyssna och hall ut nar dom berattar om allt. Om dom har mycket ris fran egen tomt kan du ju erbjuda att ni ordnar gemensam risbranning varje var/host. Om dom havdar att er hacks ris (som dom ju klipper sjalvmant, pa sin sida verkar det som) hor hemma hos dig sa erbjud dig att hamta upp den fran deras egen tomt nar dom klippt fardigt, da slipper du ju fa det inslangt huller om buller, och att fa egen ratt till hacken ar ju inte helt fel, passa pa att fa det skriftligt, haha...

Folk som ar arga ar svara att prata forstand med men det lonar sig att forsoka. Misslyckas du far ni en otrevlig eftermiddag. Lyckas du har du grannsamjan raddad for manga ar framover.

Som sagt: Borja med att lyssna, lyssna och lyssna, nicka och hall med, lat dom prata av sig, vanta tills dom sagt allt dom vill. Forklara sedan vad du kan tanka dig for losningar pa problemet. Uttrottningsmetoden helt enkelt!
 
Snö är inget att bråka om i det här läget känns det som....
Om ni låter dem slänga snör på er tomt är det ni som vinner på affären 8i och med att det är de som tjafsar om häcken och björken. Men kontakta gärna lantmäteriet och berätta att grannen stulit tomtpinnarna och be att de sätter upp nya. Eventuell räkning för det kan de ju slänga i grannens brevlåda ;-)
 
Anna_H skrev:
...Eventuell räkning för det kan de ju slänga i grannens brevlåda ;-)
Det blir nog så att de får en faktura var per automatik eftersom det är bägge tomterna som sätts ut...
 
fröken_frågvis skrev:
Den står precis på tomtgränsen (så gemensam) även om tomtgränspinnarna "oförklarligt" försvann och sen sa grannen att vi planterat häcken på hans tomt.
Är det ni som planterat häcken? I så fall tycker jag inte alls att det är orimligt att grannarna kastar över det klippta riset på er tomt. Mina föräldrar hade en snabbväxande häck som behövde klippas på alla sidor varje år. Då tog givetvis min pappa ansvar för den och klippte även grannarnas sidor av häcken så länge de grannar som bodde där när häcken planterades bodde kvar. När nya grannar flyttat in så har de däremot fått klippa själva då de vetat om redan i inflyttningen att häcken står där. Men de har i alla fall fått låna häcksaxen så att de inte ska behäva köpa en egen. Om det däremot är en gemensam häck som stod där när ni flyttade in så får man klippa sin egen sida.

Och om det är ni som planterat häcken kan jag också förstå om grannarna är förbannade om ni satt den på tomtgränsen (d.v.s. till hälften på deras tomt) och inte på er egen tomt. Och vad gäller träd så tycker jag att man ska vara lyhörd för om grannarna störs. Nu kanske det där är en väldigt fin björk och den enda ni har på tomten, men är den verkligen oumbärlig? På vilket sätt förstör den grannarnas garageuppfart.
 
byggankan: Häcken är gemensam därför att tidigare ägare på båda sidor häcken köpte plantorna och satte den gemensamt och då exakt på tomtgränsen. Dessvärre finns inget skrivet avtal om vem som klipper vad. Var inte ens medveten om att sånt behövdes. Trodde sunt förnuft gällde.

Naturligtvis ska man vara lyhörd ifall grannar störs, men trädet stod där när de köpte huset. De var själva inte lyhörda när de byggde sitt garage alldeles
inpå vår tomt utan att prata med oss innan t ex. De hävdar att björken förstör plattorna på deras garageuppfart. Men om det nu är så att en 70-årig björk förstör plattorna, varför sa de inget innan de byggde garaget och la dit plattorna? Kan verkligen en granne kräva så mycket och den som blir avkrävd måste hela tiden göra som de säger "för grannsämjans skull"? Vad kräver de härnäst att vi måste lyda "för grannsämjans skull"?

Hur som helst tackar jag för allas era svar här. Jag kommer att försöka dokumentera så mycket som möjligt. Inte för att gå till motatack, det vågar jag inte. Ärligt talat är jag rädd för vad de tänker göra. Men det är bra om jag har på fötterna om de kommer att göra något annat.
 
Ibland undrar man ju hur rubbade folk är... peka ut en enskild björk som orsak till pollenallergi och börja klaga på träd som fanns där när de köpte huset... idioter om du frågar mig.
 
BiFuel skrev:
Ibland undrar man ju hur rubbade folk är... peka ut en enskild björk som orsak till pollenallergi och börja klaga på träd som fanns där när de köpte huset... idioter om du frågar mig.
Det är gott om idioter och AVUNDSJUKA personer överallt! De kan verkligen förstöra livets glädje. Men man bör inte ge vika för dem. Du börjar med att släppa lite och sen kräver de allt.
 
Om det inte är ni som har satt upp häcken så är det självklart varje enskilds tomtägares eget ansvar att ta hand om sin egen sida, det ska inte behöva skrivas några papper på det.
 
Tack igen allihop. Behövde verkligen lite stöd i allt det här.

Hade för övrigt funderat på att flytta till min primitiva sommarstuga pga av allt det är. Men så före jul så brann den utan att någon kunde hitta någon anledning till det. Fick nästan inte ut något på försäkringen, räcker inte till att bygga upp igen, så ekonomin i botten. Så flytten måste vänta. Och några pengar till att ta ner en björk pga vidriga grannar finns inte heller.
 
Om ni nu skulle komma fram till att grannarna kan få björken borttagen så är det såklart de som ska sköta allt som har med borttagningen att göra. D.v.s. kontakta och betala de som fäller trädet och de som fräser bort stubben. Sen så får de givetvis också se till att det kommer matjord och gräsfrän av bra kvalitet alternativt rullad gräsmatta på platsen där trädet stått. Det ska ju inte ni varken bekosta eller behöva lägga ner något som helst arbetstid på.
 
Om ni går med på att ta ner björken - tror du de nöjer sig då? Det tror inte jag. Vad blir då nästa krav? Att ni ska ta bort gräsmattan? Måla om huset i en snyggare färg? Byta till en annan bil?

Dessutom tror jag att även om ni går med på alla de sakerna så kommer de fortfarande att snacka skit om er. Helt enkelt "fel" sorts personer att ha som grannar.
 
Är det verkligen någon som tror att det slutar om björken försvinner? Har grannen redan vräkt in snö och avskräde samt tagit bort gränsmarkeringarna så har man mer dj-velskap att vänta.

Bättre att stämma i bäcken än i ån. Gör en polisanmälan och ta inte emot en massa sk-t. Vi polisanmälde våra grannar och blev väl inte direkt älskade på kuppen, men dumheterna upphörde.

Har du redan förlorat din sommarstuga så ska du inte förlora ditt hem också.
 
Göran.W
Lider med TS som har såna idioter som grannar.
Inte ska du flytta.
Ofta finns det något bakom liggande som inte alls har med dig att göra tex något psykiskt.
Något som kan vara värt att prova är att prata med dom med lugn och sansad ton hur mycket dom än skriker och kräker ur sig goja.
Blir det för jobbigt säger man bara att det inte är lönt att prata mer så länge ni inte lysnar i lugn ton och sen bara gå där i från utan att vända sig om oavsätt vad dom säger.
Är det något psykiskt som ligger bakom känner dom ett sånt bemötande som ett enormt nederlag för ofta när det är något psykiskt problem så går dom i gång på att man blir upprörd och skriker.
Är det översittare som jag råkat ut för är det oftast bättre att göra tvärtimot vad dom önskar och polis anmäla precis allt.

Själv har man tur och har världens bästa granne som inte bryr sig vad man gör mer än den vanliga nyfikenheten så klart.
Han har iof lite stökigt på tomten men det ser jag bara som något positivt iom jag inte behöver hålla min tomt i tiptop skick.

Fattar inte varför vissa bara ska leta fel på andra.

"Om man bara letar efter fel så kommer man inte heller hitta något annat än fel"

"Den som letar & brister fel hos andra vågar inte se sina egna"
 
Enkelt; hjullastarlösningen. Skala eran tomt på snö tippa den på deras sida. Det var ju Ok att skicka snö sa de. :rolleyes:

Annars finns ju alltid "snöre i snön"-tricket. Inte roligt med en 10hk trådrulle.

Egen hämndsnöslunga kanske kan vara ett alternativ? Eller en jordbrukare med fet snöslunga som tömmer HELA tomtens snö direkt över på grannens som tyckte det var ok?

Eller så den vanliga svenska lösningen (vilket jag förutsätter blir den gällande i detta fallet) tig och lid samt snacka skit om dem med grannarna.

Rent juridiskt är det väl mest att stånga sig blodig; du har din version, de har sin rätten skiter i vilket advokaterna blir rikare och endast dessa är vinnarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.