Snö snö snö. Går det att undvika skottning med värme under byastenen?
 
Klar det går, frågan om det är värt det , skulle gissa på att det blir bra mycket dyrare i längden än att investera i en snöslunga t.ex. Sen blir det ju vid köldknäppar mera som en massa blötsnö som fryser ihop, men det är ju övergående så fort det blir lite varmare.
 
Vad är det för typ av värme man ska lågga då?
 
kamilenski skrev:
Vad är det för typ av värme man ska lågga då?

Varm sådan! :D

Förlåt! Kunde inte låta bli...
 
Haha. Kul med folk som mig. Med humor och cynism. :-D

p.s. Du anar inte hur fort jag tryckte på musen! Hoppades på ett svar :)
 
Har för mej att brandstationen i Linköping värmer sin enorma platta med fjärrvärmereturen.

Annars är det väl bara att beställa ett effektabonnemang från elbolaget. :cool:
 
Upp till 350 W /m2!
Oj. Vem har råd???
 
Men frågan är hur mycket det eg behövs i normalfallet? man ska ju bara ha ngn stackars plusgrad och inte komfortvärme?

Det används ju i idrottsarenor tex och dom är i storleksordningen 8 000m2 och har svårt att se att dom skulle förbruka 3Mwh hela vintern??
 
Redigerat:
Ok. Hur mycket skulle det behövas till 60kvm i södra Skäne?
 
C
Alltså, man kör det ju tills snön och isen har smält och det har torkat upp hyfsat, sen kör man det ju inte igen förrän det kommer ny nederbörd... Det är inte som att man har det på hela tiden.
 
Min GISSNING är rimligt mycket om man eldar ved tex men orimligt om man ska värma med el....


kamilenski skrev:
Ok. Hur mycket skulle det behövas till 60kvm i södra Skäne?
 
Med andra ord rekomenderar ni vattenburet...
Är det någon här som har det?
 
Nix inte än iaf men planer finns, skulle ju vara fint att ha dt på hela garageplanen men 600m2 blir nog orimligt dyrt så man får nog nöja sig med utanför portarna så man slipper fastfrysning och inramlande snö.


kamilenski skrev:
Med andra ord rekomenderar ni vattenburet...
Är det någon här som har det?
 
Jag funderade på jordvärmeslang i uppfarterna ett år när det bara vare blåis. Kostar ju inte mycket i material och borde ju fungera.

Smälta snö kräver oerhörda mängder energi dock så man får nog alltid skotta först annat än vid små snöfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.