Hej

Nu har mitt tålamod tagit slut på det knarrande golvet. Det har bara legat ca4 månader. Det är bra överallt förutom på ett ställe vid diskbänken....och det är ju där man står mest.
Är det någon som har förslag på hur det kan fixas utan att riva bort nästan allt(ca 40m2 >:( )
Det är en svacka en meter in från hörnet. Jag är inne på om man kan försöka få dit lite fogskumm..sand eller liknande. Det går att lyfta golvet lite grann för att peta in en slang eller dyligt.

hoppas på en bra idé....annars får man väl bita i det sura....och ta bort golvet.
 
Knarr beror oftast på att två torra träytor gnids mot varandra och ger upphov till friktion. Ofta förekommande på ojämna underlag med dåligt spontat virke. Detta kan avhjälpas på två sätt. Antingen fixerar man detaljerna med spik, skruv lim, fogmassa etc... Eller så smörjer man. Alternativ ett är den långsiktiga lösningen. Smörjning kan göras med olja, potatismjöl eller ett medel som kallas silikat (pyttesmå plastkulor som faktiskt också ser ut som potatismjöl). Silikat används inom glasindustri som skydd mnellan glasskivor.

Svårt att ge dig ngt bra råd när man inte vet vad du har för golv och hur det är lagt. Är det flytande parkett eller golvbrädor? Limmat eller klickgolv? Man kanske kunde tänka sig att du kunde limma fast det i underlaget i just denna punkt om det är flytande i övrigt. Om du har parkett, har du tillräckligt mellanrum mellan vägg och parkett?

/CC
 
Glömde visst.. det är flytande parkett 15mm. Och ja det är tillräkligt med springor vid vägg. Knarret beror på att det är en svacka i golvet som orsakar svikt med knarr som följd..
 
  • Gilla
Nelson123456789
  • Laddar…
Har samma sak vid en altandörr. Man får leva med det, eller ta upp golvet och spackla.
 
Que!?! Jag har flytande 15 mm parkettgolv i nästan alla rum i huset med antingen betongplatta eller bjälklag under. Inga av dessa golv knarrar det minsta. Svärfar har däremot många knarrande golv där de flesta är halvbra spontad plank.
/CC
 
Jag har inget nämnvärt knarr förutom där jag har problemet med en svacka.
 
chris47 skrev:
Knarr beror oftast på att två torra träytor gnids mot varandra och ger upphov till friktion. Ofta förekommande på ojämna underlag med dåligt spontat virke. Detta kan avhjälpas på två sätt. Antingen fixerar man detaljerna med spik, skruv lim, fogmassa etc... Eller så smörjer man. Alternativ ett är den långsiktiga lösningen. Smörjning kan göras med olja, potatismjöl eller ett medel som kallas silikat (pyttesmå plastkulor som faktiskt också ser ut som potatismjöl). Silikat används inom glasindustri som skydd mnellan glasskivor.

/CC
Det är första gången någon tar upp smörjning som alternativ efter vad jag har sett. Bor i hyreshus och kan inte bryta upp parketten i lägenheten. Golvet knarrar rätt mycket på de passager där man går mycket.

Jag vill inte heller ta upp det med värden för de har helt sonika lagt över golvet i andra lägenheter och en sådan förstörelse vill jag inte vara med om. Golvet är mycket vackert.

Har funderat på att hälla ner paraffinolja lite försiktigt eller någon tjock såplösning/tvålflingelösning men har inte vågat testa.

Vad är det för olja du syftar på? Om man använder potatismjöl, ska man då försöka blåsa in det med tryckluft eller "kryper" det ner själv av rörelserna i golvet? Var får man tag i silikat som privatperson?
 
Jag har själv provat silikat med gott resultat och det var på ett spontat ekgolv med rel stora golvspringor. Där rann det ner av sig själv. Jag vet faktiskt inte var man kan få tag på det som privatperson.

Mjöl användes förr i tiden på furugolv, men jag har inte provat det själv.
/CC
 
Hur löser man detta problem på ett enkelt 8 mm klickgolv. Inget stort bekymmer men det knarrar precis vid spisen där man står och trampar hela tiden... Funkar potatismjöl eller dyligt på klickgolv?
På en del ställen "klapprar" det också svagt när man går över. Det ligger inte stumt mot underlaget (lumppapp på spångolv med värmeslingor i spår) alltså.
 
Har fin fiskbens stavparkett, som knarrar fruktansvärt... Vill inte bryta upp och göra om, golvet är fint, inlagt på 30-talet och nu har vi slipat och lackat... Men det knarrar....

Jag vill inte göra nått som förstör den långsiktiga möjligheten slipa om och lacka eller olja golvet. Är det ngn som vet om mjöl, silikat eller det där medlet som nämns några inlägg upp är safe ur ett långsiktigt perspektiv, vore ren kapitalförstöring att kortsiktigt ta bort knarret med bli tvungen att bryta upp golvet i stället för att kunna slips, olja eller lacka på sikt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.