Vad gäller? Min granne har en snöslunga och sprutar över all snön långt in i vår tomt. Är det ok?

Jag tappade humöret och gick in och blev arg, fick en utskällning tillbaka om allt som de irriterat sig på mig. Nu är jag orolig att det ska trappas upp. Hittills har jag legat lågt i grannbråket som hållet på i flera år. Grannbråk kanske man inte ska säga eftersom det är ensidigt.

Blandannat får deras barn o barnbarn allergiska reaktioner av pollen från vår björk. Bara vår och inte någon annan i områdets.

Dessutom förstör vår björk (som är över 70 år gammal) deras garageuppfart.

Dessutom får de in frukt på sin tomt. Naturligtvis måste jag ta bort de grenarna till våren, men undrar om det är värre än att de slänger in allt ris från häckklippningen på vår tomt.

Vad ska jag göra? Är rädd att de ska trappa upp attacken nu när jag tappade besinningen.
 
Din häck eller deras som de klipper när de kastar in riset ?
 
Den står precis på tomtgränsen (så gemensam) även om tomtgränspinnarna "oförklarligt" försvann och sen sa grannen att vi planterat häcken på hans tomt.
 
Är väl att försöka va saklig? Bara för att deras barnbarn blir allergiska av eran björn (om de nu ens är så) så betyder detta väl per automatik inte att han behöver köra snösprutet in på er tomt?

Men han kanske inte lyssnar på sådana argument, en björk är ju inte så lätt att göra nåt åt, lite lättare att vrida slungan åt ett annat håll då kan man tycka.. Björken är ju för övrigt inte ert "fel" att den står där.

Är det mer än björken dom tjatar på?

Själv är man glad åt att bo ute i skogen med långt till närmsta granne :)
 
Jag försökte, idag, förklara att pollen inte följer tomtgränserna. Men då skällde hon bara mera och hävdade bara pekade bort mot björken och sa att det var så mycket. De vill att vi ska såga ner björken. De hävdar att den (70 år gammal) björken förstör deras garageuppfart.

Hade de frågat om det var ok att spruta upp snö hade man ju inte kunnat göra annat än att säga att det var ok. Nu går de istället runt till grannarna och talar om hur hemska vi är.

Hittills har jag försökt prata sakligt med dem, men som sagt, idag så blev jag irriterad.

Björken stod på vår tomt långt innan jag flyttade dit och mycket längre ändå än de flyttade dit. De valde att köpa huset även om de visste att björken stod där.
 
Oj oj oj. Vad jag vet är det förbjudet att planera tomten på ett sätt som gör att vatten går över till grannen. Snö= vatten. Tag lite bilder då de skottar och lämna till kommunen.

Sjålv skulle jag plantera fler björkar och massvis med thujor. Allt för att slippa se de.
 
Själv skulle jag flyttat. Sånt där folk går inte att besegra.
 
På sätt och vis kan man tänka att snö inte är hela världen, så länge det inte sprutas direkt på fasad eller mot andra byggnadsdelar eller delar man själv vill/håller rena från snö... Det smälter och rinner undan när våren kommer.

Men i det här fallet verkar det som att det ligger mer bakom detta.
Lantmäteriet/kommunen kan mäta ut eran tomt, man får säkert betala för det. Om/när nya pinnar kommer upp, dokumentera detta med bild. Ta sedan diskussionen om ägarförhållanden på häcken.

Det verkar konstigt att de klipper häcken och anser att det är din? Får de göra så utan ägarens/din tillåtelse?
Om den nu är planterad på deras sida gränsen helt och hållet, och det inte finns något skrivet om delat ägarskap på häcken blir det lite konstigt att de kastar riset på din tomt, för då är det ju dom som äger den!?
Hävdar de att det är din häck (fast på deras tomt) säger ju dem att det är du som äger den, varför ska då de klippa häcken? Har de fått tillstånd av dig att klippa den?

Och hur man vara så korkad och peka ut ett enda träd som roten till pollenallergi? Låter snarare som en påhittad anledning att få bort björklöven som letar sig in i fläkt och övrig ventilation på bilen. Eller skuggar den deras uteplats?

Jag tror som så att antingen sätter man an hårt, skriftligen informerar om att klipp inte "min" häck. Gör de det endå finns väl lagboken till er hjälp skulle jag tro.
- Nähä? Var det inte min häck längre? Står den på er mark? Släng riset på er egen tomt!

Eller, så flyttar man, som Fiero säger.
 
Riv ut häcken och plantera thujor. Helt och hållet på eran tomt! Är häcken Eran, får ni göra vad ni vill.
Och snön räknas som vatten. De får inte lägga den över på eran tomt. Ring kommunen.
 
Nu kanske det där inte är så vanligt men jag tror helt enkelt att det inte går att lära en gamma lhund att sitta så inser man att man har en stor idiot som granne så skulle iallafall jag överväga att flytta och lägga energin som går åt till det på roligare saker i livet. Min erfarenhet är att man ger sig själv för många chanser och att man några år senare inser att fasen man borde gjort slag i saken direkt. Chansen att man ska skaka hand och bli goda vänner ser iallafall jag som liten. Men jag kanske har dåliga erfarenheter..
 
Att flytta kostar mycket tid och arbete. Det blir bättre om grannen flyttar.

TS vad säger de övriga grannarna? Har ni bra kontakt med dem?
 
Det handlar faktiskt om egenmäktigt förfarande. Skriv ett brev att dom skall hämta sin snö om dom inte vill bli polisanmälda.

Sån där sk-t skall man inte tåla.
 
Man skall vårda grannsämjan men de finns gränser för vad våra kära grannar får göra och det där är helt klart att gå över gränsen.

Tyvärr låter det som om det inte går att diskutera med dina grannar, får dem allt på papper från någon utomstående (Polis, kommun, lantmäteri) kan dom ju inte neka.

Önskar alla kunde ha så bra grannar som jag.

Lycka till och jag hoppas slippa se dej i grannfejden. :D
 
Göran.W
Att få snö in på tomten är inte hela världen om dom inte gör det för att djävlas för då är det en helt annan sak som man absolut inte ska tåla.
Har själv donerat lite snö till grannen från min ena parkering som jag i pricip bara kan slänga över häcken om jag inte dra den runt huset eller över vägen.
Men vi kan ju prata med varandra så det är inget problem.
Häcken hade jag utan tvekan satt motor sågen i så jag hade sluppit få häck klippen inslängt på tomten.
Fler björkar måste ni ju med ha som kan suga upp allt vatten från snön dom slänger in.
Tyvärr värkar dom helt körda dina granar och då är det bara att fördriva ont med ont.
Hade en granne som retatde sig på mina ved stockar som låg snyggt staplade på tomten.
Han tjafsade en massa och anmälde mig till miljö och hälsa så dom kom ut och tittade.
Dom såg inget problem med stockarna och så länge det inte kunde rasa fick jag ha hur mycket jag ville.
Veckan efter kom det 75 kubik stockar till att lägga in min hög som bara var på 15kubik.
Hörde aldrig ett ljud mer om mina stockar från han.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.