Hejsan!

jag funderar på att köpa ett fritidshus tillsammans med min sambo. En enkel fråga, är det värt att bo på där året runt? Eller blir det dyrare med el, etc? Vad bör jag tänka på innan jag lägger nåt bud?

Vänliga hälsningar

Miguel
 
Det är klart att det kostar att värma upp på vintern. Men om du inte kallställer helt så kostar det att värma upp till underhållsvärme också.

När ni tittar på hus så ska ni givetvis kolla sånt som hur huset värms upp. Finns det vedkamin? Har ni tillgång till ved på tomten? Tänk på att det är mycket jobb att hugga ved, fast det är ju bra motion också.

Tänk också på sånt som snöskottning. Är ni vana att bo på landet eller i hus? Om inte så kan snön på vintern bli en obehaglig överraskning.

Blir ni beroende av bil? Finns det kollektivtrafik om bilen går sönder? Eller måste ni ha två bilar?
 
Hej. Det finns hur mycket som helst att tänka på. Hur väl isolerat är fritidshuset? Hur värms det upp? Är det direktverkande el kan det bli väldigt dyrt en sån här kall vinter. Fungerar vatten och avlopp även under den kalla årstiden? Vattenledningarna kan lätt frysa om huset inte är byggt för bo i vintertid.
Plogas vägen på vintern? Ligger huset i ett sommarstugeområde är det inte självklart att snöröjningen är ordnad.
Det enklaste är väl att fråga säljarna om de har nyttjat huset året runt, och hur det fungerat.
 
Oj, det var väldans mycket att tänka på! Jag ska snart dit på visning så jag frågar säljaren på plats, förmodar jag?!

Både av oss är vana att bo på landet eftersom vi både är uppväxta på landet. Iofs var denna vintern verkligen en överraskning och inte vill man åka på en skyhög elräkning.

Hugga ved? Nej fy fasen :) skämt o sido så finns det är braskaminer. Är det så dem heter? Två finns där iaf. Men hugga ved kan pappa björn göra utan några problem.
 
Det är skillnad på braskamin och öppen spis. En braskamin värmer oerhört mycket snabbare. En öppen spis består ju av en stor kropp av tegel som tar jättelång tid att värma upp men som sen håller värmen länge efteråt. Man kan sätta in en sk braskassett i öppna spisen så värmer den effektivare.
 
Okej, jag förstår. Det är två öppna spisar i huset iaf.
 
Var inte rädda för att fråga. Hellre en fråga för mycket än obehagliga överraskningar i efterhand.
Braskaminer är ju bra att ha för att hålla ner värmekostnaden. Men du kanske ska kolla med pappa först om han ställer upp och hugger ved ;). Vi skulle nog inte ställa upp med den insatsen om våra barn kom och frågade ....
Det går åt ganska mycket om det behövs för uppvärmning, och inta bara lite för myseldning.
 
Det första är väl att kolla att huset är byggt för att kunna användas året runt !
Dvs:
Isolerat iaf i ngn omfattning, minst dubbelglasade fönster, isolerade vattenledningar (kanske med värmeslinga - fast det brukar iof gå att sätta in i efterhand) och förstås uppvärmning (element/öppen spis), plogning, postgång, ev. teleledning (eller bra mobiltäckning)

Sedan kan det kanske vara en ide att investera i en luftvärmepump om det är direktverkande el för att få ned kostnaderna.

Det som är svårast/dyrast är just om isoleringen i huset är för dålig, ibland kan man lägga till isolering på ev. vind, men man får se upp så man inta skapar fuktproblem.

Kolla också standarden på kök och badrum - dessa kanske inte är utförmade för att användas varje dag, tex med avseeende på fullstor spis elelr fuktspärr osv

/K
 
Beroende på när stugan är byggd kan det vara väldigt klent med isolering, speciellt om den är byggd som sommarstuga. I vår stuga från slutet av 60-talet är det 70 mm isolering i väggarna, 100 mm i golv och kanske 150 mm i takbjälklaget. Ska man vara där när kvicksilvret kryper under 10 minusgrader får man elda på ordentligt.
 
En enkel regel är, du får det du betalar för. Vill du ha ett hus för 300k får du räkna med att fixa lite själv, lägger du 800k blir det mindre att lösa. =)
 
Köpte fd fritidshus förra våren det är tilläggsisolerat i väggarna men inte vinden, samt att de finns några sämre fönster.

Problemet är isolera vinden de törs jag knappt göra då det är lätt få fuktskador så forskar i det nu.

Resultatet blir enorma isbildningar i stuprören tex pga värmeförlustenoch en dyr elräkning trots luftvärmepump, har kamin och två element som stöd.

Men i de stora hela har jag väl inte ångrat mig ännu.

Kolla vinden noga och gör inget åt den utan proffskonsultation är mitt tips.
 
Mitt enkla svar är såhär: är läget rätt = go for it. Allt annat går att lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.