Skall sätta upp nya väggskivor (Huntonit) på befintlig vägg och funderar på hur man skall göra med eluttag och strömbrytare.
Väggen bygger ca 11mm med de nya väggskivorna.
Hur gör man med utanpåliggande eluttag m.m. när man sätter upp nya väggskivor? ?

Tacksam för hjälp!

/Jan-Erik
 
Man plockar lös dom, sätter upp skivorna, sätter tillbaka dom.

Glöm inte att bryta strömmen först! d^_^b
 
Jag hade kompletterat med påbyggnadsringar på de aktuella dosorna så behöver du inte ta ned de befintliga väggskivorna. Finns ringar som bygger 13 mm.
 
Tyckte han skrev att de var utanpåliggande. Men de kanske är både och? Är det utanpåliggande kabel mellan uttagen? Isåfall är det bäst att fräsa in nya vprör/slang i väggen och dra FK.
 
Jag menade inte utanpåliggande kabel. Den är dragen bakom befintlig träpanel, som skall vara kvar bakom huntonitskivorna som skall sättas upp.
Påbyggnadsringar låter intressant!
Hur funkar det?
 
E1420580 är 3 mm, E1420228 är 6 mm, E1422430 är 2mm, E1422440 är 4mm, E1422450 är 15mm
 
Alternativet till påbyggnadsringar är längre dosskruv.

//Patrik
 
Man MÅSTE ha längre skruvar med ringarna, kolla hur dom funkar ;)
 
elmont skrev:
Man MÅSTE ha längre skruvar med ringarna, kolla hur dom funkar ;)
Jo, men självklart, men enbart längre dosskruv. Det är väl den vanligaste lösningen.

//Patrik
 
Är det OK med bara längre dosskruv? Då blir det ju inte dubbelisolerat mot den nya skivan.
 
nej det är inte okej med endast längre skruv du måste ha förhöjningsringar
 
Är det gips så sätter vi alltid bara längre skruvar. Är det något annat mer tvivelaktigt material kan man kanske sätta distansringar.

Jag var nyss på ett ställe där husägaren hade reglat ut väggen 45x45regel + träpanel. Där hade han flyttat ut uttagen helt utan distansringar, dessutom 5-10cm i sidled från dosan i väggen. Uttagen satt med klämskruvar i träpanelen, med fk hängandes 10cm till dosan. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.