Mikael_L
Kalibrering av fuktmätare med hög precision är lite trixigt.
Flera metoder finns exempelvis daggpunktspegel och psykrometrisk fuktmätning. Men den metod som allra främst kombinerar användarvänlighet med god noggrannhet är kalibrering med mättade saltlösningar.
Det går helt enkelt till så att man har en mättad salt/vatten-lösning i ett tillslutet kärl, och i luften ovanför saltlösningen erhåller man en relativt exakt rH som beror på främst vilket salt man använder men även lite temperaturberoende.

Förgrundsgestalten för denna saltlösningskunskap är Lewis Greenspan och hans undersökning av saltlösningar som resulterade i detta "paper":
Humidity Fixed Points of Binary Saturated Aqueous Solutions.

Det finns gott om mer lättlästa tabeller över detta, särskilt bra om man inte är intresserad av hela försöket och det rent akademiska.
Från omega.com, t.ex.

Så nu är det bara att sätta igång ... :)

Fortsättning följer ...
 
Äh, att mäta daggpunkten är ju lätt.
 
Mikael_L
Ja hur gör man då rent praktiskt.

Jo, man tar och köper absolut kemiskt rent salt av den sort man vill ha (det rH man vill ha) och blandar i destillerat vatten i ett kärl av något slag som det går att få in rH-mätaren i (eller dess prob) och sen försluta helt lufttätt.
Man tar och fyller med dest vatten någon enstaka cm högt, säg 2-4 cm. Sen pytsar man i salt, säg en matsked eller så åt gången. Skakar blandar och löser upp allt salt. Sen i med en msk till. När det slutligen inte löses upp något mera, det finns lite olöst salt kvar i botten hur man än skakar och väntar, då är det en mättad lösning.

Fint. Om du nu skruvar till korken så det blir lufttätt så kommer luften ovan vätskeytan efter ett tag bli exakt det rH som man kan utläsa i tabellerna. Dvs efter vilket salt och vilken temp.

Denna testutrustning har obegränsad livslängd, så länge man inte förorenar innehållet med något annat. Skulle vattnet dunsta är det bara att fylla på med mer destvatten.
Men det är viktigt att det alltid finns någon tsk med olöst salt i botten. Går allt salt i lösning (kan hända om man fyller på med mer vatten) så blir inte rH det förväntade, mer salt måste tillföras.

Sen får man göra något slags hål i locket eller så, så man kan få in rH-proben. Skicka in proben och täta med t.ex. några lager gladpack för att få det helt tätt.
Vänta ett tag, beroende på luftvolymen ovanför, 1 timme till 1 dygn.
Kolla då och då, så ser man när det börjar stabiliseras.

Nu en väldigt viktig sak.
LÅT INTE rH-proben komma i kontakt med vätskan. OBS.

Ofta är givaren uppbyggd av en kapacitiv luftfuktighetsgivare, dessa visar omedelbart fel ifall det kommer vätska på "membranet". Och rätt ofta får dom en permanent felvisning efteråt.

Så det är VÄLDIGT VIKTIGT, skydda rH-givaren från vätskan !!
 
  • rH-kal.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
För de som känner sig rika finns det dyra och fina kalibreringskit, typ denna:
http://www.nordtec.se/tillbehor/humical-85
0160-9085-s.jpg

De här burkarna har ett keramiskt "membran" som är diffusionsöppet men inte släpper genom vätskan, mellan utrymmet för saltlösningen och utrymmet för rH-proben. Vilket gör att det inte blir någon risk att väta ner sensorn.
Sen har de en förskruvning med gummitätning, typ en sådan där elektriker-förskruvning.
Ett tips att ta efter om man vill bygga en lite mer seriös testrigg och har en cylindrisk rH-prob.
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Själv testade jag att bygga av ett Falcon-rör i plast. Ett slags provrör, se bild.
Men det skulle gått lika bra med vilken liten burk som helst från köket.

Jag borrade ett runt hål i ganska precist samma diameter som proben.

I med lite destvatten och salt, skruva på en annat lock, skaka och lösa så mycket salt det går.

Skruva på locket med hål, i med proben, täta med lite lab-film (Typ kraftig gladpack) som inte är på plats på bilden då.

Enkelt faktiskt. Men bra om man har två lika burkar, så man har ett lock med och ett utan hål.

1/2 liter PET-flaska går säkert bra, eller såndär Jalla jalla drickyoughurt.

Har man en stor mätare typ:
943093-jpg.jpg
Får man använda en frysform som kärl. Bygga upp ett litet bord därinne (helst i plast) som mätaren ligger på innan man stänger locket.

Och som sagt, var försiktig så inte vätskan får kontakt med sensorelementet.
 
  • falconror-kalibr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Men nu ska jag komma det mest intressanta.

Det känns väl lixom lite jobbigt att försöka få tag i kemiskt rena salt, för gemene man.

Man vanligt bordsalt är ju NaCl (Natrium klorid, Sodium Chloride på engelska).
Men hur rent är det?

Så jag fick för mig att prova göra ett testkit med detta.
Jag hade också tillgång till ett nykalibrerat luftfuktighetsinstrument för laboratoriebruk och det Testo-rH-testkit jag länkat till tidigare i tråden.

Så med detta testinstrument gjorde jag två försök. Ett i Testo-kitet och ett i min hemgjorda gogga, bestående av Jozo salt med! jod och destillerat vatten, blandat i Falconröret som syns på bilden.

Med Testo uppmätte jag rH 75,3 vid 24,5°C
Med Jozo uppmätte jag rH 75,6 vid 24,3°C

Så slutsatsen är att det verkar fungera nöjaktigt bra att använda jozo salt och batterivatten, för att kontrollera sin mätare vid rH 75.
 
Jag tror att för gemene man duger vanligt köks-salt.

Mer intressant vore väl kanske en lista på andra lätt överkomliga salter för att få ytterligare nån kalibreringspunkt?
 
Mikael_L
Jag råkade gå in på RUSTA idag (fråga inte varför).

I en fyndkorg med diverse nedsatt till 10-50:- varor råkade jag hitta denna för 49:-.
Ibland köper jag lösviktsgodis för mer pengar, så jag kunde inte stå emot ett köp. :)

Nu kan man väl fundera på hur väl den funkar, för dessa löjliga pengar ...
to be continued ...
 
  • fuktmatare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Då ska vi se ...
Den som letar finner ! :)

En glassburk ...
En liten bit råspont som legat hemma i den gosiga värmen ett bra tag ...
Najtråd ...

Vatten och salt ...
 
  • fuktmatare-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fuktmatare-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Och som vanligt när det är känsliga ämnen ....









... locket på .... ;)


Det här lär nog ta ett tag.
:x
 
  • fuktmatare-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul, men är det ärligt talat inte lite lättare att göra en slungpsykometer mha en vanlig termometer, snöre och en typbit? :)
 
Mikael_L
Nä, inte för mitt ändamål nu ...
 
Följer detta med spänning. Har själv en Storch fuktindikator som påstås vara "Highest quality, state-of-the-art instrument from Germany". Skulle vara intressant att jämföra med en Rusta 49:- och se om den verkligen är värd $250 :/
 
Mikael_L skrev:
Det här lär nog ta ett tag.
:x
Nu har det gått lite mer än 10 månader, dags att öppna burken nu? :)
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.