S
Hej, det har nu gått ett år sen jag började bygga min friggebod och jag har fått en del hjälp på detta forum med diverse tekniska frågor. Jag tänkte det skulle vara trevligt för er att få se resultatet!
Kommentera gärna här eller där!

http://www.minhembio.com/Badguy/147922/

mvh
Daniel
 
Hej.
Jag har lagt till din länk som favorit. Skall ha den då vi själva skall bygga friggebod/förråd. Tycker om när folk fotar mycket så man kan se hur det går framåt i dom olika momenten görs. Jättefin bod!
Vi kan INGENTING om bygge och skall nu ge oss in i den branchen, dock med släkt och vänner som kan bygge.
 
S
Det är alltid kul att kunna folk uppskattar en bilder. Själv tycker jag det är riktigt skoj om man hittar något som man inspireras av. Mycket av det jag har gjort har jag plockat lite här och där och gjort min egen version.

Tittar man nu på länken som jag visade innan så kan man se hur det blev på insidan också, de säger ju att det är den som räknas :)

Jag har ett nytt projekt nu som finns i en annan flik som är i full fart. Jag kommer bygga in det gamla förrådet så jag får ett extra rum.
http://www.minhembio.com/Badguy/248551/
 
Mycket inspirerande! Dock undrar jag varför du valde det något udda hörnet?

/Christian

Chrissofsweden @ minhembio.com
 
Bra jobbat! :)

Jag förstår inte heller varför du gjorde ett vinklat hörn. :rolleyes:

Sedan tror jag inte att fågelbandet stoppar några möss. De tuggar sig lätt igenom plastflärparna om de vill in.
 
Fast det något udda hörnet kompenseras av dina B&W DM604 d^_^b Något gamla men jag ÄLSKAR verkligen utseendet på dem! Ljudet är inte fy skam heller!


/Christian
 
Redigerat:
S
Det udda hörnet har sin naturliga förklaring. Minns inte exakta måtten men jag tror det är enligt följande. Man måste bygga friggeboden med runt 3-4m från huset för att brand inte ska sprida sig. Därför var boden tvungen att ligga ut mot häcken. För det andra så måste man bygga boden 4m från tomtgräns till närmaste granne om man inte får ett godkännande skriftligen från grannen. Därav var jag tvungen att bygga boden så pass nära vinklen i häcken.
Med dessa mått så skulle jag kunnat bygga utan vinkel men då skulle jag fått bygga så boden gick precis intill häcken. Jag ville kunna gå runt boden och även kunna klippa häcken utan problem. Sen tror jag inte boden skulle mått bra av att stå i häcken. Målningen underlättas också. Sen är det alltid kul med något udda som skiljer min bod från andra. Det är också kul med en liten utmaning...

Immobil: Du har nog rätt... men det är iaf inte fritt blås in. Runt hörnorna vid knutbrädorna är det ingen plast utan rejäla spik som ligger som hinder. Det är min första friggebod och jag har lärt mig mycket av misstag jag gjort. Nästa gång kanske jag hittar ett bättre galler i metall. Alltid svårt att hitta det man söker när det inte finns i vanlig bygghandel. Ofta får man använda material som är ämnat åt ett helt annat syfte.
 
Tycker att du skall ha stort beröm för din friggbod, skall göra typ i ssmma stuk fast med stående panel.
Skall själv bygga en till sommaren, för då är jag klar med huset jag bygger nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.