Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp att koppla in ett vanligt el uttag i badrummet...
Jag har på bild 1 uttaget som jag vill ha inkopplat och sen så ser man på bild 2 hur dosan ser ut.


frgal.th.jpg

Vill ha hjälp med hur man kopplar in sladdarna så fort som möjligt om någon kan så jag kan köpa uttaget och börja så fort som möjligt!

MvH Robert
 
Glöm det, inga ojordade uttag i badrummet. Du måste ha jordfelsbrytare också.

Annars är röd förmodligen jord. Vit, svart är förmodligen fas-noll, men kan även vara 2 faser.
 
Ja är förmodligen som spinout säger. Fast man vet aldrig då de är en gammal tvättmaskinsmatning(?). Kan ha varit två faser + jord utan nolla.
 
Man får i ett inlägg per tråd påpeka behörighet och det tar jag och gör nu.

Detta är behörighetskrävande eftersom att det inte rör sig om att byta ett vägguttag + att jordfelsbrytare behöver installeras (finns förmodligen inte). Så ring en elektriker om du vill få det fixat. :)

//Patrik
 
Som sagt första frågan, har du jordfelsbrytare som skyddar badrummet? Annars får man inte ha ett uttag överhuvudtaget i ett badrum.

Det uttag du visar på bild 1 är ett ojordat uttag, sådana får man inte ha i badrum. Det finns snarlika med jord.

Precis som spinout och rrr påpekar så går det inte att avgöra av bilderna om antalet trådar i dosan räcker till. De trådar man ser kan antingen vara fas och nolla (och jord, den röda). I så fall har du 230V i dosan och det går (på den punkten) att sätta ett uttag där, men det kan också vara 2 faser, i så fall har du 400V i dosan. Ifall du då sätter ett vanligt uttag så matar du alltså tvättmaskinen eller vad det nu är med 400V, den blir förstörd, och kan starta en brand. Bästa sättet att kontrolelra är med en mätning, man får mäta om det är 400V eller 230V mellan vi o svart.

Sista punkten du behöver kontrollera är hur dosan sitter i förhållande till dusch eller badkar. Det finns avståndsregler som styr hur lång ifrån badkar eller dusch ett uttag måste sitta.

Vill också påpeka att el i badrum är väldigt farligt, en felkloppling som i vardagsrummet ger dig en livsfarlig stöt, överlever man oftast men det gör ont. Samma olycka i ett badrum när man är blöt är direkt dödande möjligheten att överleva en stöt i ett badrum är mycket liten.
 
Ett tips är väl att det finns (visserligen dyra) uttag med inbyggd jordfelsbrytare.

Börja dock med att mäta om det är 230V eller 400V!

Att mäta är att veta. Att gissa är att göra fel.
 
Förstår vad ni säger om el behörighet!
Och självklart så kommer jag köpa ett jordat uttag d där var bara en visningsbild.
Uttaget är långt ifrån dusch hörnan och 2.10 upp på vägg!
Men tack för alla snabba svar!
MvH Robert
 
Och glöm inte jordfelsbrytaren det är ett absolut måste i ett badrum om man vill ha ett uttag. Och det duger INTE med en portabel som man sätter i uttaget utan MÅSTE vara en fast monterad. Om inte är risken stor för att en olycka med dödlig utgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.