Hur brukar det funka med fakturering av restid?

Vi har haft kontakt med en snickare för att renovera vårt badrum, han har i sin tur haft kontakt med rörmokare, elektriker och målare. Nu fick vi fakturan från målaren som visade sig bo långt bort i stan och har fakturerat 11h för målning av 6m2 tak. Eftersom vi var hemma hela tiden så vet vi att det tog max 5h (om man avrundar upp), och således mer restid än jobb. Han har även tagit ut en milkostnad för bilen på 35kr/mil.

Sedan sa han till och med att han var å jobbade i närheten så det passade att han kom en viss dag, så den stackaren får nog oxå betala restid.

Skall man verkligen betala restid? jag får inte betalt när jag åker till jobbet. Tycker man det är långt att åka så får man väl skita i det och i annat fall nöja sig med milpengar som alla andra. Och om man tar betalt för restid så är väl det inte fullt pris, brukar väl vara ca hälften?
 
Du kan ju inte jämföra hantverkarens restid under arbetsdagen med din restid till och från jobbet. Han åker nog oftast först till sin arbetsplats (=obetald tid) och sedan ut till kund (=betald tid). Om han inte lägger en timme på att köra t.o.r. till dig så kanske han hade kunnat lägga den timmen hos någon annan.
Men jo, det är vanligt att debitera halv timpenning för restid, men kolla med den hantverkare du anlitar.
 
u95hw skrev:
Nu fick vi fakturan från målaren som visade sig bo långt bort i stan och har fakturerat 11h för målning av 6m2 tak. Eftersom vi var hemma hela tiden så vet vi att det tog max 5h (om man avrundar upp), och således mer restid än jobb. Han har även tagit ut en milkostnad för bilen på 35kr/mil.
Av ditt exempel förstår man att det är mycket viktigt att hantverkaren inte bor långt bort.
Som jämförelse fick jag i min tvättstuga på 4 m2 utfört spackling, vävsättning, målning tak och väggar för 8 h. Tillkom endast framkörning 200:-.
 
Jag kan visst jämföra min tid restid med hantverkarens restid. Jag har jobbat som konsult å många år och visst sa vi att vi hade resväg från kontoret och ut till kund, även om vi inte åkte dit först. Sedan debiterade vi reskostnader till kunden men inte arbetstid. Jag kunde ju valt att inte ta ett visst uppdrag för att det är för långt borta, men annars så fick jag snällt sitta i bilen 2h om dagen och endast få milersättning. Vill man ha jobbet så får man ta att det kan vara långt annars så kan man avstå om man har råd.

Sedan så är det rent bedrägeri om man lägger det som arbetstid och inte som restid som vår hantverkare har gjort. Om han skulle ha lagt det som restid och således tagit halva priset kommer inte det med på ROT. Kan man få ROT-avdrag så betalar kunden lika mycket men uppdragsgivaren får dubbelt.
 
Jag har haft två olika jobb där det ingått resor. I det första som säljare så betalade företaget milersättning beräknat från företagets adress, kunden ingenting.

Nu arbetar jag som konsult och då betalar kunden restid som är halva normala timpriset + själva reskostnaden (oftast kostnaden för tågbiljett). Restiden räknas från det som ligger närmast av kontoret och min hemadress. D.v.s. jag som bor i Uppsala och jobbar i Stockholm får räkna restid från Uppsala om jag jobbar i Gävle och restid från Stockholm om jag jobbar i Linköping. Resan från Uppsala till Stockholm görs på min egen tid, även fast det tar mig längre tid att åka till centralen än till kontoret.

Känns orimligt att det ska vara så lång restid om du inte bor mitt ute i ingenstans.
 
u95hw skrev:
Sedan så är det rent bedrägeri om man lägger det som arbetstid och inte som restid som vår hantverkare har gjort. Om han skulle ha lagt det som restid och således tagit halva priset kommer inte det med på ROT. Kan man få ROT-avdrag så betalar kunden lika mycket men uppdragsgivaren får dubbelt.
Inte är detta bedrägeri:D någon hejd får det väl vara.
Grundläggande är att man innan ett uppdrag påbörjas är att man avtalat eller på annat sätt dokumenterat vilka priser och förutsättningar som gäller, dvs vad som ska utföras.
Dessutom har du valt att låta snickaren lägga ut uppdrag på andra hantverkare, men som ser dig som uppdragsgivare och fakturerar dig direkt för utfört arbete.
Jag har jobbat i ganska många år både som utförande och upphandlande. Det vanligaste är reducerad timkostnad för restid, men det har förekommit även att det varit samma prissättning. Allt är beroende av vilket timpris man har och hur "het" marknaden är. Det som är intressant är ändå totalpriset.
Man kan inte fullt ut jämföra med konsultbranschen då man ofta kan arbeta under resor speciellt när man åker kollektivt (buss, tåg, flyg och färja), men även under bilresor kan man utföra arbetsuppgifter som att medverka i telefonmöten eller andra telefonrelaterade arbetsuppgifter. Så här är det mera en samvetsfråga hur man sedan definierar sin nyttjade tid, mellan resa och arbete.
 
u95hw skrev:
Jag kan visst jämföra min tid restid med hantverkarens restid. Jag har jobbat som konsult å många år och visst sa vi att vi hade resväg från kontoret och ut till kund, även om vi inte åkte dit först. Sedan debiterade vi reskostnader till kunden men inte arbetstid. Jag kunde ju valt att inte ta ett visst uppdrag för att det är för långt borta, men annars så fick jag snällt sitta i bilen 2h om dagen och endast få milersättning. Vill man ha jobbet så får man ta att det kan vara långt annars så kan man avstå om man har råd.

Sedan så är det rent bedrägeri om man lägger det som arbetstid och inte som restid som vår hantverkare har gjort. Om han skulle ha lagt det som restid och således tagit halva priset kommer inte det med på ROT. Kan man få ROT-avdrag så betalar kunden lika mycket men uppdragsgivaren får dubbelt.
1. Visst kan hantverkaren skippa att ta betalt för resan/restid, om denne får fakturera samma summa / timme som en normal konsult gör.

2. Det är helt normalt för hantverkare att ta betalt för all tid denne lägger ner på en kund. Spelar ju ingen större roll vad denne gör på den tiden. Skruvar gips eller kör bil. Jag har faktiskt aldrig sett någon hantverkare som skiljer på restiden och arbetstiden. (Alltså detta gäller jobb inom sin region, har man tex ett större jobb i en annan stad så brukar man ha andra lösningar. Och då får även den anställde annan lön för sin restid)

Enligt mina erfarenheter så är det normala att ta 100-250kr / resa inom "stan" och 5-10kr/km om det är längre bort (+ moms).

Däremot så tycker jag att din målare har gjort fel. Om denne bor "ute i skogen" och normalt mest är "inne i stan" och jobbar så tycker inte jag att han ska ta mer än en "normal" resa för jobb i stan.

Han borde rimligtvis inte ta mer betalt för resa än de övriga hantverkare som var hos dig. Vad tog dom i avgift för resa/bilavgift?
 
Enligt vad du skriver så bör din hantverkare ha använt sex timmar till restid, dvs han bor (eller har sin arbetsplats) sådär en 25 mil ifrån dig. Oavsett om det är riktigt att ta timpeng för resorna (det finns säkert 1000 trådar om det) så borde han innan han påbörjade jobbet talat om att han hade så långt att köra att det blev orimligt i förhållande till själva jobbet.
Jag anser att Konsumenttjänstlagen 6§ är tillämplig:

Näringsidkarens skyldighet att avråda

6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten."
 
Rrrrr: Vem har sagt att målaren skall tjäna samma som konsulten, tycker ändå att 5 år på högskolan skall ge en viss skillnad på lönen. Sedan har jag som konsult inte fakturerat för papper och penna eller mina gem och lagt på 10%, eller för den delen köpt ny miniräknare för varje uppdrag. Lika väl som vissa företag surnar till på konsulter kan man som privatperson surna till på hantverkare.

Verkar finnas lite olika åsikter om hur det skall gå till... om inte annat så har man lärt sig lite till nästa gång om jag ens tar in hantverkare då.....
 
Jag tror Rrrr menade att konsulten har räknat in reskostnad i timpriset...
Men hantverkaren har inte räknat in det i sitt timpris...
 
Ang ett inlägg ovan att konsulten kan tex prata i telefon under bilkörning och utföra arbetsrelaterade frågor. Det vore ju bra om hantverkarna utnyttjade samma möjlighet så vissa slapp tala i telefon under den tid som en annan kund betalar för.
 
Inlägg ej gjorda av konsumenter, och dessutom utanför trådens topic är raderade. /mod
 
u95hw skrev:
Nu fick vi fakturan från målaren som visade sig bo långt bort i stan och har fakturerat 11h för målning av 6m2 tak. Eftersom vi var hemma hela tiden så vet vi att det tog max 5h (om man avrundar upp), och således mer restid än jobb. Han har även tagit ut en milkostnad för bilen på 35kr/mil.

Sedan sa han till och med att han var å jobbade i närheten så det passade att han kom en viss dag, så den stackaren får nog oxå betala restid.
Det enklaste är väl bara att begära en specifíkation av fakturan där målaren får speca sina kostnader. Efter ni fått den så kan ni ta en diskussion om vad som är rimligt. Har målaren någon vettig förklaring varför ni blivit debiterad den dubbla tiden jämfört med vad arbetet tagit så kanske det är OK, men har han dessutom lovat att han haft ett jobb i närheten så borde inte avståndet inte påverka er särskilt mycket i den slutgiltiga debiteringen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.