Det är så svårt det här. Jag känner en tjej som läser till trädgårdsarkitekt (snart färdig), men som Marlene säger så får vi inte publicera namn.

Jag kan naturligtvis skicka ett privat meddelande, men jag ska fråga om jag får ge ut hennes namn först...
 
Det finns väl ingen utbildning i sverige där man blir trädgårdsarkitekt!? Landskapsarkitekt finns däremot. ;)
 
Det finns väl ingen utbildning i sverige där man blir trädgårdsarkitekt!? Landskapsarkitekt finns däremot.
Ja, kanske det..... ???
 
Det har gått lite troll i arkitektbeteckningen! Det finns flera möjligheter till formell trädgårdsutbildning
där tex Hvilans gymnasium utanför Malmö har en ettårig gymnasieutbildning.
Högskolorna på Alnarp, Ulltuna etc har en tvåårig utbildning där de blir trädgårdstekniker.
Sedan har vi Landskapsarkitektutbildningen på 5 år och där vissa specialicerar sig på trädgårdssidan. I grundutbildningen ingår en hel del trädgårdsplanering de första åren.

Det viktigaste är att man finner någon som kan lyssna och omsätta 'ens egna visioner och önskemål till en konkret och personlig trädgård.
 
Håller helt med dig att man inte måste ha en universitetsutbildning för att designa trädgårdar. Med känsla för form och färg kommer man långt men man måste även ha kunskap om växtmaterial mm. Var man skaffat sig denna kunskap är oviktigt. ;)

(Litet klargörande: Trädgårdsutbildning på Naturbruksgymnasiet finns på många platser i landet, bla Hvilan. Dessa utbildar både vanliga gymnasieelever (3 år) och i vissa fall vuxenelever (1 år med endast trädgårdsämnena). Dessa kan rekomenderas starkt om man funderar på att omskola sig!
På Alnarp finns 4 trädgårdsutbildningar : Hortonom, trädgårdsingenjör, landskapsarkitekt (även ultuna) och landskapsingenjör . Design ingår i de två senare medan de förstnämnda är mer odlingsinriktade)
 
Det finns en lista på www.tradgard.org över trädgårdsdesigner/arkitekter i sverige som är godkända av Riksförbundet Svensk Trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.