Vad tror ni om att bygga en veranda direkt på en singelbädd. Måste man gjuta plintar?
Vårt hus står lite lågt så jag tror att om vi gjuter plintar så kommer ändå virket, 45x145, hamna nära backen. Någon som har erfarenhet?
 
plinta, du kommer inte ångra dig.
 
Mikael_L
I somras byggde vi på markplattor av betong, sådana där 40x40x8 cm (typ).
Vi skrapade av det översta gräs och rotskiktet, la ut lite markduk, sen på med några cm 8-16 makadam (typ 5-10 cm) och på makadamet la vi betongplattorna. Sen altanens bjälklag i form av tryckta reglar.

Men det saknas alltså fortfarande ett långtidsutlåtande över hur det klarar sig över tiden. :)
 
Mikael_L skrev:
I somras byggde vi på markplattor av betong, sådana där 40x40x8 cm (typ).
Vi skrapade av det översta gräs och rotskiktet, la ut lite markduk, sen på med några cm 8-16 makadam (typ 5-10 cm) och på makadamet la vi betongplattorna. Sen altanens bjälklag i form av tryckta reglar.

Men det saknas alltså fortfarande ett långtidsutlåtande över hur det klarar sig över tiden. :)
ja detta va ej den bästa lösningen:O
farligt....
men men man gör som man vill å får som man gör det till...
keep on...

mvh
estwing
 
Mikael_L
På vilket sätt är det farligt?
 
Jag har funderat på att lägga lecablock på en singelbädd jag gräver ut för, det kanske är bättre. Varför skulle den lösningen vara sämre än att gräva plintar?
 
Mikael_L
Nackdelen med endast betongplattor eller LECA-block direkt ovanpå mark är att det är tjälkänsligt. Har man mark som tjälskjuter så rör sig hela altanen. Den kanske skadar huset om den sitter fastsatt i huset alltför hårt. Den kanske inte återtar samma läge varje sommar med följd att det lutar eller att dörrar skrapar i osv osv.

Har man mark som inte rör sig pga tjäle har jag svårt att se några direkt stora nackdelar.
Det skulle möjligen vara riktiga stormvindar eller en tromb eller så, som helt enkelt lyfter iväg altanen, vilket skulle vara betydligt svårare om den sitter fast i djupt nergrävda plintar.

Ligger inte altanen mycket nära marken så får ju vinden också bättre chans att få tag i skiten.
 
Mikael_L skrev:
I somras byggde vi på markplattor av betong, sådana där 40x40x8 cm (typ).
Vi skrapade av det översta gräs och rotskiktet, la ut lite markduk, sen på med några cm 8-16 makadam (typ 5-10 cm) och på makadamet la vi betongplattorna. Sen altanens bjälklag i form av tryckta reglar.

Men det saknas alltså fortfarande ett långtidsutlåtande över hur det klarar sig över tiden. :)
1990? Byggde vi enl liknande princip. Efter 3 år fick vi lyfta upp den med vanl domkraft ca 3 -5 cm. Efter ytterligare 2 år såldes stugan. Nya ägaren har inte klagat. Altanen har lägat ca 30 cm ovan mark.
 
Ja tjälen är problemet men gräver man ur ordentlig (typ 1meter) och dränerar så är det inga problem
 
Mikael_L
Jag är fortfarande nyfiken på vilka farligheter estwing syftar på. :)

Att den glider iväg och krossar ens barn?
Att den självantänder pga av att tryckt virke inte får ligga mot betongplattor?
Att altanmyndigheten rycker ut och ger höga böter och rivningsföreläggande?
 
Den får vingar och flyger med frugan :D
 
Mikael_L skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på vilka farligheter estwing syftar på. :)

Att den glider iväg och krossar ens barn?
Att den självantänder pga av att tryckt virke inte får ligga mot betongplattor?
Att altanmyndigheten rycker ut och ger höga böter och rivningsföreläggande?
jag tror han syftar på att när man ändå är i gång och ska bygga ska man göra det ordentligt, (tjälen är en mäktig kraft).slarv får man tillbaka iform av ständiga korrigeringar med att det blir snett och vint, ser amatörmässigt ut.

Men visst, man kan gräva ut en meter och fylla med singer, enligt "tossegubbe" men det är overkill, samt att man gör det svårt för sig.
Men varför inte bara plinta på rätt sätt, sen är allt lugnt? Gräv ut et hål på ca: 0.5m^2 fyll ett lager med singer, i med en färdig plint (byggmax, koniska så att inte tjälen får tag) och väg in den vertikalt, fyll med kapilärbrytande (singer eller dyl.) runtom, packa. Och kortlingar till att väga in bärlinorna mot plintarna (tjärpappbit mellan), så behöver man inte väga in plintarna höjdmässigt. "Klart o betalt"
 
Redigerat:
Mja det där med en prefabplint från byggmax lät ju inte så vettigt tycker jag?
Såvitt jag vet är dom inte i näreten av långa nog för att bottna tjälfritt och då kan dom vara hur koniska dom vill, tjälen kommer att flytta dom lika mycket som ett lecablock ovanpå marken så ska man använda en sådan får man iaf göra som jag skrev o gräva ur ngn meter med dränering.
Minst 1.5m ska en plint ner häromkring i mellansverige och då ska den ha en fot med (tex trädgårdsplatta 30x30x8cm)
Normalstor veranda blir typ 30talet plintar som ska gjutas och justeras in i alla ledder vilket tar en massa tid och kostar pengar så om möjligt skulle jag persoligen göra nga skrap extra med grävaren och få dit ett extralass med singel så slipper man allt kladd med betong mm men det beror ju på förutsättningarna i marken med.


cust3000 skrev:
jag tror han syftar på att när man ändå är i gång och ska bygga ska man göra det ordentligt, (tjälen är en mäktig kraft).slarv får man tillbaka iform av ständiga korrigeringar med att det blir snett och vint, ser amatörmässigt ut.

Men visst, man kan gräva ut en meter och fylla med singer, enligt "tossegubbe" men det är overkill, samt att man gör det svårt för sig.
Men varför inte bara plinta på rätt sätt, sen är allt lugnt? Gräv ut et hål på ca: 0.5m^2 fyll ett lager med singer, i med en färdig plint (byggmax, koniska så att inte tjälen får tag) och väg in den vertikalt, fyll med kapilärbrytande (singer eller dyl.) runtom, packa. Och kortlingar till att väga in bärlinorna mot plintarna (tjärpappbit mellan), så behöver man inte väga in plintarna höjdmässigt. "Klart o betalt"
 
nja, byggmax tog jag som ett exempel.

man kan ju köpa plint som är längre, men koniska tycker jag nog de ska vara, enkel fysik.......

koniska gör att tjälen har mindre inverkan i direkta krafter vertikalt, och om det är krångligt att väga in dem i endast en axel...., sen om man kapilärbryter 2cm under plinten kanske inte mitt budskap gick fram, kapilärbryt till vad er zon säger tjälfritt, sen kan du ha vilken längd som helst på plint.....om man tror sig inte lyckas med det, då ska man nog leja bort hela bygget.

men man kan ju haka upp sig på petitesser...

Alla gör som man vill, verkligheten är ju trots allt hur gemene uppfattar den genom ens egna ögon......... sen om man väljer att inte lyssna på erfarenhet är upp till var och en. Enkel fysik är nyckeln till om du ska lyckas!

Jag är iallafall nöjd med mina byggen som står orubbat!
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på vilka farligheter estwing syftar på. :)

Att den glider iväg och krossar ens barn?
Att den självantänder pga av att tryckt virke inte får ligga mot betongplattor?
Att altanmyndigheten rycker ut och ger höga böter och rivningsföreläggande?
japp det va detta jag tänkte på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.