Har en egen grävd brunn som skulle behöva rengöras.

Om jag fattat det hela rätt skall man alltså tömma brunnen och sedan kliva ner och rengöra. Låter inte så kul tycker jag....

När på året är det lämpligast att göra detta med tanke på tillrinningen av vatten ?
Höst, vinter, sommar, vår ?

Något annat man bör tänka på när det är dags ?
 
Hej Ubbe!
Dé e väl aldrig Krokom´s Buskholme??

Grundvattennivån är normalt sjunkande och som lägst just innan snösmältningen kommer igång....
Är det i Jämtland ska du ner i brunnen tidigt i April....., om tillrinningen är måttlig går det lite när som helst med en bra pump....

Va försiktig oftast är dom stensatt nedtill inget man vill ha i huvudet precis.....
Jag har varit ned i min nån gång..... tagit bort slam fördjupat den lite........
Använt en vanlig hink o snöre... och en kort spade......
Om det är pga av vattenbrist kan man även sänka bottenventilen lite sen allt är klart....
Men inte för lågt då kan den rackarn suga in grus/sand, minst 100 mm helst mera ska du ha till botten....
 
Bertil skrev:
Hej Ubbe!
Dé e väl aldrig Krokom´s  Buskholme??

Grundvattennivån är normalt sjunkande och som lägst just innan snösmältningen kommer igång....
Är det i Jämtland ska du ner i brunnen tidigt i April....., om tillrinningen är måttlig går det lite när som helst med en bra pump....

Va försiktig oftast är dom stensatt nedtill inget man vill ha i huvudet precis.....
Jag har varit ned i min nån gång..... tagit bort slam fördjupat den lite........
Använt en vanlig hink o snöre... och en kort spade......
Om det är pga av vattenbrist kan man även sänka bottenventilen lite sen allt är klart....
Men inte för lågt då kan den rackarn suga in grus/sand, minst 100 mm helst mera ska du ha till botten....
Jo, det är rätt Buskholme :surprised:
Är du bekant med stället ?

Det är alltså lämpligt bäst att göra det när tillrinningen är liten ?

Den är nog stensatt längst ner och ringar högre upp.
I vår brunn är det framförallt järnavlagringar som måste bort men det lär ju finnas en del annat också som man helst inte vill se.

Hur kraftig pump behöver man egentligen ?

 
Jag bor i inom 3 mil!!!!! :surprised:
Pumpstorlek beror helt på vilken tillrinning du har...... en enfas dränkkpump.... som bara använts till rent vatten skall gå bra....

Försök nå Mats Helmersson på kommunen, har du tur får du låna en fräsch pump där... eller oxå i stan hos nån hyrfirma...

Miljö/hälsa på kommun kan nog hjälpa dig med ett vattenprov till en rimlig kostnad

Lycka till


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.