bullerbybo skrev:
Det jag tillför genom att säga att mitt hus är ok är väl att utmana tanken på att man motverkar mögel genom att täta så mycket som möjligt. Sedan hur man vill tillämpa denna tanke i förhållande till olika hus ålder och konstruktion är väl en öppen fråga.

Mitt svar är i högsta grad relevant i färhållande till frågan i trådstarten, även om det inte faller just dig i smaken.;-)
Vem har påstått att man motverkar mögel bara med att täta så mycket som möjligt ?

Poängen som de flesta sansade debattörer fört fram är väl snarare att om man inte har kontroll på hur ventilationen sker, och inte heller hur och på vilket sätt värme läcker (eller inte läcker) upp på vinden, då handlar det bara om tur eller otur huruvida man får mögel eller inte. Jag gratulerar dig till din tur.

Frågan därefter blir om det är möjligt att (1) hitta en någorlunda riskfri självdragskonstruktion (så att man inte är fullt så beroende av tur), eller om man (2) skall/bör ta aktiv kontroll över ventilationen med någonting som ventotech, när man dessutom kräver att vinden skall vara väl isolerad.


mvh

Magnus
 
Om man vill veta lite mer om hur fukt fungerar och inte bara sitta & gissa, så finns det många rapporter att läsa, både praktikfall, beräkningar, simuleringar och rent teoretiska...

Om man inte orkar läsa allt, så läs åtminstonde igenom slutsatserna eller sammanfattningarna. Då slipper ni sitta & gissa, det finns mycket forskning inom området, använd den...
-Vill ni veta hur fukt funkar?
http://www.fuktskadeteknik.com/uploa...tomaterial.pdf
http://www.fuktcentrum.lth.se/verkty...r_och_vaeggar/
http://www.fuktsakerhet.se/sv/delar/Sidor/default.aspx
http://www.fuktsakerhet.se/sv/fakta/...orprogram.aspx
http://www.dinbyggare.com/communicat...e.aspx?id=5285
http://www.hamrinbyggteknik.nu/utdragb3.htm
(Dessa har jag även hänvisat till i andra inlägg)
 
hat flyttat upp hygrometern från krypgrunden till vinden, ligger runt 70% luftfuktighet vid golvet vid norra gaveln, eller skall man mäta i taket??

Har lite svart i taket runt ett tidigare takhuv i råspontpanelen, hur får man bort sådant enklast
 
magnushasselqvist skrev:
Vem har påstått att man motverkar mögel bara med att täta så mycket som möjligt ?
Mvh
Magnus
Jag hoppar in i debatten :) . Jag påstår inte men jag har gjort det med bra resultat :).

Min tak från 1938 blev omlagt på 80-talet enligt metoden som fortfarande har sina trogna - se inlägg i tråden skrivna av pirk. Man har slagit ut en tegelstor hål i varje vindsfack och sågat ut 4 små spalthål i nocken för att få luften att dra genom den kalla vinden. Man har sårat en gammal utprovat konstruktion för att anpassa till dåtida byggteorier. Som tur var gjordes ingen tilllägsisolering då det finns en vindsgolv ( besvärligt att lyfta upp) så förstörelse orsakad av överdriven ventilation i ca 20 år gick rätt långsamt framåt.

Vet ej i vilken tillstånd vinden och taket har varit före omläggningen men gissar att det blev värre efteråt. Enl. osäker info så var det bara tegelpannor som var av så dålig kvalitet och måste bytas. Alla andra förändringar kom av bara farten.
Köpte huset 2003 med en fuktskadad vind. Svart rötta på ständigt fuktiga underlagstaket längst takfoten, frost på samma ställen vintertid. Skadeinsekter i fuktig virke som Anticimex tog hand om innan inflyttningen.
I några år trodde jag att man kan inte få det bättre för det var ju rätt gjort med alla konstens regler. Jag var till och med positiv till tilllägsisoleringar som skulle spara värmekostnader och miljön. Sen efter läsandet här i forum och på nätet kom jag äntligen på bättre tankar.

Minns än idag hur ilsken jag var när jag kröp på min vind och täppte till alla hål med plastpåsar fyllda med stenull för att återställa allt hur det var byggt från början. Jag var övertygat att det var rätt att göra så och var bara arg att hantverkarna inte tänkte sej för när dom ändrade så hejdlöst i husets ursprungliga konstruktion. Vad skulle det vara bra för?

Bäst av allt är ju att min vind blev faktiskt mycket torrare och varmare och rimfrosten finns inte där sen 2 vintrar tillbaka. Jag öppnar några håll mitt på sommaren för att vädra och torka i fall det kan komma in fukt utifrån eller inifrån huset. Min "patient" är något sårad men håller på att tillfriskna :).

Vet ej hur stora "värmeförluster" vi har genom taket men vi eldar med ved och räknar inte varenda pinne vi stoppar i brasan. Vad är 5-10 kbm ved mer per år jämfört med ett takbyte, omputsning av fasad, källarsanering? Hellre betalar jag för ved än för reparationer :).

Jag tycker att de värmeförluster som kommer huset till godo är inga värmeförluster. Det tycker inte energikonsulter och tillverkare av isolering. Alla snackar högt och enbart om energiförluster och bortser totalt ifrån vilka konsekvenser det kan bli i ett gammalt hus som tilllägsisoleras.
Vi med gamla hus bör hålla oss ifrån energibesparingshysteri , tycker jag. Låt dom experimentera på nybygda hus :).
gaia
 
Amen!
 
Amen som sagt! Vad har man sparat om man tilläggsisolerar men sen tvingas installera en avfuktare som kostar lika mycket som man sparar på 10 år och sedan dessutom kanske drar lika mycket el som det man sparade?
 
gaia skrev:
Jag hoppar in i debatten :) . Jag påstår inte men jag har gjort det med bra resultat :).

Min tak från 1938 blev omlagt på 80-talet enligt metoden som fortfarande har sina trogna - se inlägg i tråden skrivna av pirk. Man har slagit ut en tegelstor hål i varje vindsfack och sågat ut 4 små spalthål i nocken för att få luften att dra genom den kalla vinden. Man har sårat en gammal utprovat konstruktion för att anpassa till dåtida byggteorier. Som tur var gjordes ingen tilllägsisolering då det finns en vindsgolv ( besvärligt att lyfta upp) så förstörelse orsakad av överdriven ventilation i ca 20 år gick rätt långsamt framåt.

Vet ej i vilken tillstånd vinden och taket har varit före omläggningen men gissar att det blev värre efteråt. Enl. osäker info så var det bara tegelpannor som var av så dålig kvalitet och måste bytas. Alla andra förändringar kom av bara farten.
Köpte huset 2003 med en fuktskadad vind. Svart rötta på ständigt fuktiga underlagstaket längst takfoten, frost på samma ställen vintertid. Skadeinsekter i fuktig virke som Anticimex tog hand om innan inflyttningen.
I några år trodde jag att man kan inte få det bättre för det var ju rätt gjort med alla konstens regler. Jag var till och med positiv till tilllägsisoleringar som skulle spara värmekostnader och miljön. Sen efter läsandet här i forum och på nätet kom jag äntligen på bättre tankar.

Minns än idag hur ilsken jag var när jag kröp på min vind och täppte till alla hål med plastpåsar fyllda med stenull för att återställa allt hur det var byggt från början. Jag var övertygat att det var rätt att göra så och var bara arg att hantverkarna inte tänkte sej för när dom ändrade så hejdlöst i husets ursprungliga konstruktion. Vad skulle det vara bra för?

Bäst av allt är ju att min vind blev faktiskt mycket torrare och varmare och rimfrosten finns inte där sen 2 vintrar tillbaka. Jag öppnar några håll mitt på sommaren för att vädra och torka i fall det kan komma in fukt utifrån eller inifrån huset. Min "patient" är något sårad men håller på att tillfriskna :).

Vet ej hur stora "värmeförluster" vi har genom taket men vi eldar med ved och räknar inte varenda pinne vi stoppar i brasan. Vad är 5-10 kbm ved mer per år jämfört med ett takbyte, omputsning av fasad, källarsanering? Hellre betalar jag för ved än för reparationer :).

Jag tycker att de värmeförluster som kommer huset till godo är inga värmeförluster. Det tycker inte energikonsulter och tillverkare av isolering. Alla snackar högt och enbart om energiförluster och bortser totalt ifrån vilka konsekvenser det kan bli i ett gammalt hus som tilllägsisoleras.
Vi med gamla hus bör hålla oss ifrån energibesparingshysteri , tycker jag. Låt dom experimentera på nybygda hus :).
gaia

Håller med i stort, men energibesparhysterin är ju bara en spegling på att var enda människa är sin plånbok närmast. Alla vill ju få en lägre boendekostnad för att få pengar över till en Thailand resa. Så resonemngt att bara elda lite mer ved är få förunnat de flesta betalar för uppvärmingen och då är energiförbrukningen inte en axelrykning.
 
AnneFi
Okej, har läst igenom den här tråden bland annat och håller på att bli helt tokig.
Har förstått det som att flytta daggpunkten genom att isolera utifrån är det enda säkra alternativet för att få en möglefri vind, är detta korrekt?

Vi flyttade till en inredd vind där isoleringen var lagd direkt mot råsponten och gipsskivor på detta. Det funkade inte, eftersom vi rivit ut allt efter att ha hittat mögel.
Just idag så har vi kommit så långt att där är luftspalt på båda sidor och isolerat på den ena. När vi är färdiga(isolerat på båda sidor och inrett) kommer vi att dra värme upp dit och även ha öppet mellan våningarna.

Kommer vi ändå få mögel på vinden?
 
Havsutsikt skrev:
Håller med i stort, men energibesparhysterin är ju bara en spegling på att var enda människa är sin plånbok närmast. Alla vill ju få en lägre boendekostnad för att få pengar över till en Thailand resa. Så resonemngt att bara elda lite mer ved är få förunnat de flesta betalar för uppvärmingen och då är energiförbrukningen inte en axelrykning.
visst, ska man spendera sina pengar med förnuft men som BiFuel skrev ovan ska man räkna ut om man hamnar på plussidan i slutändan. Jag tycker att det händer ofta att man bara följer strömmen och tror sej göra kloka investeringar som på lång sikt resulterar i nya utgifter.
Jag säger inte att man inte ska förbättra isoleringen och spara energi men det skall göras med en måtta och försiktighet när det gäller gamla hus. Minskar man drastiskt värmeförluster genom huskroppen så blir det ett risk för mögel där fukten inte kan torka ut inom rimlig tid. Det gäller för vind, fasader, torpargrunder.

Det är många som har tilläggsisolerat sina gamla vindar och fått mögel som resultat. Vindsmögel har fått många förklaringar typ kall skorsten, ingen plastfölje mot vinden och för mycket duschande , för lite ventilation på vinden verkar fortfarande vara en gångbar förklaring. Finns redan ett flock av teknisk komplicerat utrustning att köpa för att motverka rötan. Fuktikhetsmätarna säljs som aldrig förr. För 15 år sen var det bara få som visste vad den kan användas till. Idag ägs de av många som inte kan tolka rätt det dom läser av. Ser man 90% vid temp 0 grader går man i panik och köper på sej avfuktare och liknande...
Att bara minska den tillagda isoleringstjockleken är en för enkel lösning som ingen företag tjänar på. Isoleringstjockleken räknas utifrån besparade kronor och inte med hänsyn till hur mycket det kommer att påverka hela det gamla huset. Det går säkert att räkna ut en maximal mögelfri tjocklek men uträkningen av återbetalningstiden är viktigare för den talar för varor man säljer. Som orolig och sparsam husägare fölitar man sej ju på dom klokas råd. Så gjorde också före ägare till vårt hus och det gick tyvärr inte så bra.
Jag vill bara få gamlahus ägarna med friska kallvindar att tänka 2 gånger innan dom bestämmer sej för ändringar i den gamla isoleringen . Ett säker sätt är att öka den i omgångar och se över tiden vad händer ...
gaia
 
Oj oj försökt hänga med i debatten men blir inte klokare för 5 öre.
Nyligen flyttat in i en fd sommarstuga, tilläggsisolerad i väggar men ej vind.
Är glad jag inte hiva upp massa isolering innan jag började läsa om mögel.
Funderar på skita isolera helt enkelt och bara låta de vara ev sätta värmare i stuprören så man slipper hacka is i dom som nu.

Eldar i kaminen och har luftvärmepump samt två stödelement.

Ett alternativ skulle väl vara en avfuktare på vinden?
Finns väl olika system för de antar jag.

Vem ska man eg lita på i frågan om hur fan man ska göra med isolera eller inte isolera_? Känner mig rätt ensam i frågan då de känns som man inte har någon bolla med.

Så mina frågor är väl eg

Luftfuktare lösning?

Skita i de hela och låta de vara som de va när huset byggdes som sommarstuga -72?

Hellre värma (klarar inte hålla efter själv tyvärr) stuprännor än isolera?

Flytta till lgh igen?

Skaffa en karl som sköter bekymmrena ist?


Alla text med siffror och konstiga ord gör mig förvirrad..:(
 
Hej

Jag har gjort ett litet försök att sammanfatta mögeldiskussionerna, se bifogad pdf fil. Det bygger på resonemang om vad som händer när det är 20C halvfuktig luft inomhus, 10 grader fuktig luft utomhus, och att taket strålar ut värme till en kall himmel. En normal höstdag med andra ord.

mvh

Magnus
 
Bra jobbat! :)
 
AnneFi
magnushasselqvist, tack så mycket.
Men det förklarar inte hur det kommer att bli hemma hos oss.
bilden här nedan visar först hur det var och nästa hur vi gör.
kommer vi att få mögel iaf!?


vinden.png
 
AnneFi skrev:
magnushasselqvist, tack så mycket.
Men det förklarar inte hur det kommer att bli hemma hos oss.
bilden här nedan visar först hur det var och nästa hur vi gör.
kommer vi att få mögel iaf!?


[bild]
Hej

Jag kan tyvärr inte se bilden.

mvh

Magnus
 
magnushasselqvist skrev:
Hej

Jag har gjort ett litet försök att sammanfatta mögeldiskussionerna, se bifogad pdf fil. Det bygger på resonemang om vad som händer när det är 20C halvfuktig luft inomhus, 10 grader fuktig luft utomhus, och att taket strålar ut värme till en kall himmel. En normal höstdag med andra ord.

mvh

Magnus
Oops, det blev ett fel i slutsatsen inser jag. Om man har all isolering ovanpå råsponten så behöver man nog ingen fuktspärr alls.


mvh
Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.