P
Har tidigare haft ved, pellets och värmeloggs helt i det fria i bostaden under en tid och det har luktat både trä och spånskiva. Nyligen har doften blivit lite väl intensiv så allt detta är förpassat till annan förvaring.

Nu visar det sig att den här tidigare ganska hemtrevliga doften maskerat en annan inte så angenäm... ska man säga stank. Om man nu ska försöka sig på att beskriva det så är väl närmaste jag kan komma på friskt trä blandat med kattpiss med ett stänk av lösningsmedel (?).

Jag tror jag lokaliserat lukten det till badrummet, men är inte helt säker. Först fick den tryckade syllen bära skulden då det luktade i hela huset, men det kan bero på att vi har en luftvärmepump som blåser på rätt bra.

Vi kört avfuktare både i krypgrunden och i bostaden plus eldat en hel del i öppna spisen. Innemiiljon i huset är för närvarande knastertorr.

Tryckad syll som blivit uppfuktad och/eller kaseinhaltigt lim i våtutrymmet som börjat meddela sin närvaro. Det kanske är både ock.

Kallvinden ser ju ut som den gör, men jag är tveksam tlil om det är källan.

Någon som har en ide? Det kommer en kille och kikar på det, men vi fick ingen tid för om ca 2 veckor. Tänkte börja riva i det redan nu.

Att tillägga, t.ex. textilier får ovan nämnda doft. Hänger man upp en friskt luktande tröja i en vecka tar den åt sig doften. Slänger man ut den på vädring ett par dagar är doften nästan helt borta. Det sista går bort i tvätten.
 
sot och tjära i skorstenen? Kanske det drar in när ni inte eldar i kaminen? Kanske smutsiga luftkanaler som blev fuktiga av kondens på något sätt?
Kanske skorstenskanal som sitter bredvid ventilationskanal håller ej tätt?
Kanske dålig avluftning från avloppsrör?
Mycket kan ni kolla själva .....
...läste en gång att fuktig mineralull som sitter mot puts/betong kan lukta kattpiss - lukten bildas vid en reaktion mellan basisk cement och ull i fuktig miljö ...
gaia
 
Inte en död mus/råtta i väggen/taket/golvet eller någon rör/kanalgenomföring i närheten då?
 
P
Död råtta eller fuktig mineralull låter som två spår som bör följas upp.

Imkanaler mm. är ju lätt att kolla. Drar man nitlott där så blir det att börja riva blindbotten. :| Mineralull... hmm. Inte mycket puts här inte, men väl betong. Det mest troliga är att vatten tagit sig in någonstans och ställt till det.

Jag stoppade faktiskt in en ozongenerator. Var skepiskt om det skulle göra någon skillnad, men nu kan man till och med göra nummer två och luften är fortfarande frisk som alpluft. Frågan är om den slår ut lukten eller näsan.

Vilket som, det blir lite detektivjobb att hitta orsaken. Får dock hjälp till veckan.

Tack för tipsen.
 
Våtrum - Kolla tätningen runt golvbrunnen om du har träbjälklag.
 
P
Golvet under badrummet var det första som blev misstänkt. Jag säker på att jag skulle hitta något där så jag rev bort blindbotten och isolering. Ki fick jag. Inget där.

Det mest misstänkta området är ett rum som angränsar mot badrummet. Dock, duschhörnan vetter inte mot detta rum. Det finns ingen antydan till fuktrosor varken på väggar eller i taket. Möjligen läckage invid fönstret. Spånen på vinden ovanför ser bra ut. Rimligen borde det vara blött och eländigt om vatten tagit sig in den vägen.

En fiberoptisk kamera hade varit ett utmärkt verktyg i det här läget.

Får se vad fuktkillen kan lura ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.