Det beror ju alldeles på VAR ni ska bygga och vad. Är det ett attraktivt läge där banken bedömer det som en "säker" investering kan det gå bra. Bygger ni däremot någonstans där huset riskerar att värderas lägre än produktionskostnaden lär de inte vara pigga på det.
 
Tänk på att eget arbete som ni planerar att göra oxå räknas in!
 
petra skrev:
Går det att låna till ett nybygge utan att man har en kontantinsats?
Är det ngn som fått låna tex 1.7miljoner utan kontantinsats?
Japp, men då hade vi en väldans bra säkerhet oxå... :)
 
Vi ska låna igenom Älvbyhus och då behöver man ej nån kontantinsats.
 
En del banker pratar om att pantbrev, lagfart, räntor under byggtiden o dyl. är "döda kostnader" och inte har någon säkerhet i huset. Därför brukar de vilja att man tar dessa kostnader själv.

Att bygga helt utan kosing tror jag kan bli jobbigt. Det kommer garanterat småutgifter som man bör kunna hantera utan att gå till banken varje gång.

Men! Gå till flera banker. I slutänden är det helhetssituationen som avgör har jag erfarit.

 
Tror också att det kan vara beroende på vilken kontakt du har med din bank och hur bakgrunden ser ut. Har man länge haft samma bank, skött sig exemplariskt och amorterat mycket, borde det kanske vara lättare att låna till allt. Eller?

Jag hoppas verkligen på att huspriserna på gamla hus inte sjunker, för vi sparar genom att amortera på nuvarande bolån och räknar med att den vinst vi gör när vi väl säljer blir vår grundplåt till nya huset. Efter 4 år ser det ut som om att vi skulle få minst 200-250 000 mer än vi köpte huset för. Synd då att vi också har lån på segelbåten :(, annars kunde vi ju bygga nu!!!
 
Kurre skrev:
Sälj båten.
Då kan du börja bygga o då har du inte tid att segla på några år.
Och skulle du tröttna på bygget, hyr en båt 1 vecka och skaffa nya krafter.

/Kurre
Om det var jag som bestämde ja, då skulle det vara enkelt. Säljer vi båten blir det dock ett eeevigt tjat om att seglaseglasegla, vi har gjort det förut, tills jag gav upp och vi köpte båt igen :(. Älskar också att segla, men husdrömmen är nog ändock starkare för mig :p.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.