Vilken disskusíon det blev, trevligt :)


En snabb liten bakgrundshistoria först, jag och min dåvarande sambo köpte huset i mars förra året, i augusti valde hon att ta grabben och lämna mig för sitt ex. Så här sitter jag med ett väldigt trevligt hus, men helt fel för min egen personliga del numera. Därför tankarna om försäljning har kommit. Dock så sker det absolut tidigast till sommaren, då mitt badrum är långt ifrån klart.

När det gäller uppvärmningen så har jag nu genomlidit första vintern med oljeeldningen. Det största problemet som jag har är att oljetanken inte är besiktigad, och ja, jag vet att det är olagligt men det visste jag inte då jag köpta huset. Jag har en 30 liters balja som brännaren suger diesel ur, så den tankar jag en 4-5 ggr i veckan. Ni förstår att det är något dyrt, specielt nu när det har varit så förbannat kallt. Huset är även dåligt isolerat. Byggt 1954. Det är självdrag med murstocken i mitten av huset, den har ju en del att säga till om när det gäller "ventilationen". Så sätter jag in en luftvärmepump så behöver jag bygga om ventilationen i huset för att huset ska må bra, och det har jag ingen lust att lägga ner energi på.

Så jag vet nu hur det är att ha den skiten en vinter, och det är inget som jag skulle vilja sälja till någon annan stackare. Men så kanske jag inte ska tänka, bara sälja det under sommartid för då märker man inget!? Jag har svårt att bete mig så bara.


Sen med tanke på att jag inte hade tänkt att sälja huset bara för att sälja det, utan gärna vill ha ut mer för det än vi gav för ett år sen, så finns ju risken/chansen att jag får bo kvar där ett tag till. Därför jag hade en tanke om att skaffa mig en schysst tvätmaskin då det inte är skitkul att tvätta kläderna när dom kommer ut å luktar unket efteråt.


Det var så min inledande tanke började på om jag nu gör de här två investeringarna, är det värt det!? För mig personligen, ja, men ur försäljningssyfte?! Jag håller på att gå igenom hela huset, alla småskavanker kommer att rättas till innan jag ens tänker tanken på att ringa en mäklare. Jag stör mig själv så förbannat mycket på allt sånt där smått som är överallt, och då bor jag ändå där.
 
Byt till en pelletsbrännare omg. så slipper du bekymret med oljetanken.
 
Det var lite det jag tänkte med, dock funderar jag på att byta hela pannan samtidigt då det är en kombipanna olja/ved från -60 talet med garanterat en verkningsgrad som inte är helt optimal för nådens år 2010.
 
@_coffe_: Kan det funka med en braskamin för att hjälpa till med värmen och självdraget?

Hur stort är huset? En eller tvåplan? Är det vattenburen värme till element?

Jag satte in en handöl braskammin + en luft/luftpump i det torp jag bor i nu och det funkar väldigt bra. Det är dock inte så stort hus. Luftpumpen håller värmen på en bra lägstanivå och när jag börjar elda så blir luften, värmen och luften bättre.
 
huset är 1½ plan med vind och källare på ca. 90 kvm boarea, 40 kvm biarea. Det är vattenburet till alla elementen. Jag vet inte riktigt vart jag skulle sätta in en kamin någonstans, även om tanken slagit mig förrut, men mer för mysfaktorn.

Jag har för mig att jag har en pipa över i skorstenen om jag inte minns helt fel.

För så som jag fick förklarat för mig när dom gjorde energideklarationen så använder man sig av den varma murstocken för att få självdraget. Därför skulle det bli sämre ventilation i huset om man helst slutade att använda den, utan att då kompletera med något annat.
 
absolut, för att ventilationen ska fungera behöver det vara drag i skorstenen.

Du kan även sätta på en "vindtrissa" (kommer inte ihåg vad den heter) på Skorstenen som drar ut luft ur huset när det blåser. Detta tillsammans med en luft/vattenpump kan vara en lösning ifall du inte vill elda med pellets eller i en braskamin.

Du kan annars sätta in en mekanisk fläkt på skorstenen.
 
Jag måste göra något åt uppvärmningen av huset, för det funkar inte så som det är nu. Nackdelen är att jag arbetar och huset står tomt i upp till tre veckor i sträck. Då kör jag på elpatronen. Under januari månad förbrukade jag 2 MWh, vilket saltade min elräkning lite grann. Men hellre de än att rören fryser och pannan flyger i luften när jag kommer hem och sätter fyr i den igen.

När jag är hemma tankar jag diesel från tankstationen, vilket inte heller är det mest ekonomiska. Så uppvärmingskostnaderna under kalla perioder på året är skyhöga. Dock så är det inte mer än några hundralappar i månaden sommartid, så medelkostnaden per månad är inte skithöga.

Jag vill göra det som är mest ekonomiskt och försvarbart. Jag vet att en pelletspanna inte kan stå och elda för sig själv i tre veckor heller utan uppsyn.
 
Min luftpump har "semesterläge"
då tror jag att den håller 10 grader inomhus.

Jag föreslår att du ber en instalatörsfirma se ifall en luft/vattenpump skulle passa. Och komplettera med något som ökar draget i skorstenen. Jag tror att det är den mest ekonomiska lösningen för dig.
 
Det enklaste är väl att du tar reda på vad det skulle kosta att åtgärda eller byta oljetanken, och sen för den siffran vidare till köparna. "Oljetank ej besiktigad, kostnad ca X kronor". Samma sak gäller problemen med tvättmaskin. Om du inte vill lasta över problemen på en ovetande köpare får du väl se till att informera köparen, särskilt om uppvärmningskostnaden.

Annars verkar problemen vara att du betalade lite mer än huset var värt. Det är svårt att komma runt, särskilt om du vill vara en mer anständig människa än han som sålde huset till dig var. Nu har vi ju haft en prisuppgång det senaste året så det är väl troligt att det går jämnt ut i alla fall.

Sen har du inte sagt nåt om vad du räknar med att få för huset. Det är ju skillnad vad som lönar sig att göra om vi pratar om en villa i attraktivt läge för 3 miljoner eller ett hus i skogen för 300 000 :-
 
Jag vet att runt 2.500:- skulle jag betala för att skära ner och transportera bort oljetanken, det kan inte vara speciellt dyrt att få den genomgången.

Måhända att jag är en ärligare människa än han som sålde den till mig. Det är därför jag vet att "snabbfix med färg" gör att man får ett gott intryck, men efter ett år ser man alla små missar å sånt dom slarvat med.

Jag pröjsade 1.1 milj för huset i mars förra året. Det ligger i ett lugnt, barnvänligt bostadsområde med närhet till det mesta. Det var därför vi flyttade dit själva för ett år sen, för det var barnvänligt å nära till skola å dagis. ca. 2 mil - 15 minuter från Halmstad.

Jag vill i vart fall ha 1.1 för det vid försäljning.. gärna 1.2 - 1.3... Det jag har gjort är att jag har numera klinkers i hela hallen istället för trägolv.. Ett sprillans nytt badrum finns där också.. samt en allmän uppfräschning av så gott som alla rum. Så det är betydligt finare och fräschare nu jämfört med hur det såg ut för ett år sen.
 
Satsa också på hur det ser ut utanför huset. Ställ dig och titta mot huset. Hur ser brevlådan ut? Fastsatt med silvertejp runt stolpen och lite rostig.

Du har bara en chans att göra ett första intryck!
 
Haha, postlådan är ett klockrent förslag med tanke på att min blev nersparkad förra veckan och numera hänger ihop enbart med hjälp av ståltråd :) Haha, komiskt att du skulle nämna just postlådan. Dock har jag en ny som ska upp nästa gång jag är hemma och har tid :)
 
Det låter som att det egentligen inte borde vara några större problem att få igen vad du betalat för huset. Du har ju inte lagt ut så mycket och (inte för att jag vet så mycket om marknaden i Halland) det borde vara lätt att hitta köpare med ett så bekvämt pendlingsläge från Halmstad.

Problemen med oljetanken handlar om några tusen kronor i försäljningspris. Att det luktar konstigt när du tvättat kan kanske åtgärdas med nåt klassiskt husmorstips. Se tex denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/koek/11631-moegellukt-i-tvaettmaskin.html. Om inte är ju en ny tvättmaskin en mindre kostnad i sammanhanget. Hus från 50-talet brukar vara dåligt isolerade, så det är ju egentligen inget fel på ditt hus.

Det du lagt ut på badrum och annat kan dock bli svårare att få igen, med tanke på att huspriserna där är så pass låga. Å andra sidan har huspriserna gått upp det senaste året, så det kanske går jämnt upp.
 
OT:
Fast i den tråden har de missat det enklast tipset, dra ut tvättmedelsfacket och öppna luckan när du är "klar" så torkar sunket ut.
Funkar 100%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.