Vill ha en smart ekonomisk lösning på nyckelfritt med larm i mitt hus samt garage.

Behöver inte vara ett larm som är påslaget på nätterna när jag är hemma utan mer att hus och garage är olåst när jag är hemma. Sen trycker jag på Lås knappen och då är det larmat och låst. Knappar jag en kod är det upplåst och avlarmat.

Bygger nytt men har inget intresse av avancerade och dyra styrcentraler med tillhörande strul :)

Kan tänka mig kanske 3st rörelse deckare i huset, 1 i garaget det räcker bra för larmet. Inte mer avancerat än så.
 
Assa 3000 med tre fjärrkontroller går att köpa för 5000:- per dörr. Tillhörande kodlås kostar 2000:- Dessa är mig veterligen det billigaste godkända lösningen om man startar från noll. RCO-cobb har någon variant med kodpanel och rfid men tror inte det finns fjärrstyrning till den (samt att den i mina ögon är anskrämligt ful). Funderar själv på ett Assa 3000 när jag byter ytterdörr.

Att knyta det till ett larmsystem kan nog bli kruxigare.
 
3st dörrar en total kostnad på 15.000kr. Jösses svårmotiverat. Är det så otroligt dyrt för en sån enkel sak?
 
Knyta automatlås till larm .
Det går och många nyare industri-fastigheter gör så .
Men det är svindyrt.
Ett motorlås börjar kring 6000 -15000
 
Såna här saker kostar pengar, det billigaste är fortfarande vanliga lås med nycklar.
 
Man brukar säga att en eltryckelås ligger på 6000 kr -> och motorlås börjar på 10000 kr. en färdig dörr med allt brukar landa på 20-25000 kr och då är själva dörren inte inräknad.
 
som sagt de de enda du förmodligen kan få godkänt är motorlås som går lös på ungefär 10000 per dörr exkl montage, men en lösning hade varit ett enkelt trådbundet larm med fritt programmerbara utgångar som du kan ansluta dina ellås på (ett ellås är ungefär samm som ett elbleck rent säkerhetsmässigt), exempelvis ett assa el580 och sedan ha en fristående kodförbikopplare på utsidan, sen e ju frågan om du kan få det godkänt av ditt försäkringsbolag, mig veterligen finns inga godkända lösningar på privata hem utan det är mekanisk låsning som gäller
 
Det som bolagen kräver i normalfal är stängt och låst. inget hur det skall vara låst.

Sen är inte ett ellås samma som ett elbläck säkerhetsmässigt. det ligger snarar mellan elslutbläck och motorlås Då det har fördelarna från ett mekaniskt lås samt fördelarna mot från elslutbläck.
Ett Ellås behöver bra mycket åverkan för att ta sig förbi, medans ett elslutbläck i enklare variant oftast kräver ett välriktat slag på ett spec ställe för att gå upp.
 
Att köpa kodlås för 15 papp och sen sätta in larm känns som en enda stor röra. Först knappa kod till låset och sen kod till larmet.

Finns det något enkelt som när jag stoppar i nyckel i dörren och låser larmar det på också? Sen när jag låser upp larmar det av.
 
frohike, givetvis men ett elbleck och ett eltryckeslås har mer eller mindre samma användningsområde, springskydd eller daglåsning

i vilket fall så är detta helt klart genomförbart, men räkna med ungefär 5000 / dörr för endast låset o-monterat, kodförbikopplare till larmet som du sätter ute, ett par 1000, larm ca10000 för allt material omonterat, någon som monterar o drar igång det ev endast driftar det


finns låskistor med microbrytare som du kan använda som förbikopplare mot larmet, lås låset o de är larmat lås upp o de är avlarmat, finns hos alla låssmeder
 
Att det ska vara så krångligt. Får kolla med min kontakt på larm vad han säger.
Får jag vanliga nycklar och att larmet stängs av och på när jag låser med nyckel är jag nöjd. Det kan ju omöjligt kosta gigantiska summor?
 
Det vanligaste sättet att aktivera larm i vanliga villor är med hjälp av ett tillhållarlås, t.ex. http://www.extronic.se/larm/index.p...tegory_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=370.

Den allra enklaste lösningen är att sätta i en microbrytare i det vanliga dörrlåset. Det fungerar ifall man bara har skalskydd och inte volymskydd (t.ex. en lägenhet några våningar upp) eftersom man vill kunna låsa dörren både inifrån och utifrån. Har man då ett volymskydd så går ju larmet ifall man låser ytterdörren när någon finns i byggnaden.

Därför använder man ett tillhållarlås för att styra larmet. Grejen med det är att man bara kommer åt att låsa det dörrlåset från utsidan och inte från insidan, och man har då (förhoppningsvis) eliminerat risken att oavsiktligt aktivera larmet ifall någon person finns kvar i byggnaden.

Nackdelen med att ha nyckelaktivering av ett larm är att om man blir av med en nyckel så riskerar man att en obehörig kan ta sig in i byggnaden. Har man ett kodlås så är det bara att byta kod ifall man blir av med en nyckel. (Man kan ta sig in i byggnaden, men inte avaktivera larmet.)
 
Donald-Duck skrev:
Det vanligaste sättet att aktivera larm i vanliga villor är med hjälp av ett tillhållarlås, t.ex. [länk].

Den allra enklaste lösningen är att sätta i en microbrytare i det vanliga dörrlåset. Det fungerar ifall man bara har skalskydd och inte volymskydd (t.ex. en lägenhet några våningar upp) eftersom man vill kunna låsa dörren både inifrån och utifrån. Har man då ett volymskydd så går ju larmet ifall man låser ytterdörren när någon finns i byggnaden.

Därför använder man ett tillhållarlås för att styra larmet. Grejen med det är att man bara kommer åt att låsa det dörrlåset från utsidan och inte från insidan, och man har då (förhoppningsvis) eliminerat risken att oavsiktligt aktivera larmet ifall någon person finns kvar i byggnaden.

Nackdelen med att ha nyckelaktivering av ett larm är att om man blir av med en nyckel så riskerar man att en obehörig kan ta sig in i byggnaden. Har man ett kodlås så är det bara att byta kod ifall man blir av med en nyckel. (Man kan ta sig in i byggnaden, men inte avaktivera larmet.)
Fint! Sen är ju fråga i vilka lås man lyckas få in brytaren? Tror det är något av de vanligaste ASSA som följer med dörrarna jag får till huset.
 
Ett tillhållarlås kommer du åt från båda håll..

FAS 309 med micro är ett bra lås att använda som av och pålarmning. Tillhållarlås skall om det sitter som extralås användas som ett bortalås dvs när man är borta från huset, vilket då per auto ger pålarming
 
frohike skrev:
Ett tillhållarlås kommer du åt från båda håll..

FAS 309 med micro är ett bra lås att använda som av och pålarmning. Tillhållarlås skall om det sitter som extralås användas som ett bortalås dvs när man är borta från huset, vilket då per auto ger pålarming
Nu är jag med. Så man står inte och låser 2st lås när man åker hemifrån.
Åker man bort låser jag tillhållarlåset bara.
Är jag hemma och vill låsa låser jag bara med vanliga låset i dörren så att säga.
Men det går inte att få dit en sådan brytare på ett vanligt lås som sitter i dörren från början? ASSA 2002 eller vad de brukar heta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.