Hej!

Jag ska börja renovera min inglasade balkong o nu undrar jag lite över elen. Eftersom balkongen är inglasad o därför kommer det inte in något vatten på något sätt. Min fråga är då om jag måste köra med ip44 klassade uttag o brytare eller kan jag köra med samma uttag som i resten av lägenheten???
 
Om du har den uppvärmd året runt så du undviker kondens så får du fortsätta att fundera, finns risken för kondens så är det nog IP 44 som gäller. Observera att jag inte skrivit att du kan gå ned till IP21, bara att du får forsätta att undersöka.

Prototypen
 
Normalt sett är utrymmen med tak och väggar att räkna som torrt utrymme (tex. inglasade altaner) och där duger IP 21 utmärkt.
Men märk väl att vissa IP21 produkter INTE rekomenderas att användas utomhus, det brukar stå på produktbladet som följer med varan.
 
Tycker att svaren är lite tvetydiga.....
 
Tja, vi vet ju inte så mycket om din balkong, hur torr är den? kanske någon med behörighet måste kolla på plats. det kanske går att göra en hybrid med dosor och rör mot husväggen och EKLK och kapslade uttag mot ytterväggarna, finns risk för kondens?

Prototypen
 
Jag hade personligen valt den högre klassade. Varför chansa
 
Jovisst är det bättre med högre klassning men jag förstår Trulle, IP 44 är F U L T.

Om trulle tycker vi är tvetydiga, ge oss ett bättre beslutsunderlag.

Prototypen
 
S
Förutsatt att förutsättningarna är som Trulle uppger så backar jag upp elmont i hans förslag och med min behörighet i ryggsäcken.
 
sawsaw skrev:
Förutsatt att förutsättningarna är som Trulle uppger så backar jag upp elmont i hans förslag och med min behörighet i ryggsäcken.
Precis som elmont och sawsaw säger så går det alldeles utmärkt med ipx1 i denna installation som klassas som fuktigt utrymme. Sedan har jag svårt att se att plasten som är i dessa uttag skulle klara av en köldknäpp, därför bör du sätta ip44.

(Nu har du iallafall fått svar av minst två behöriga i detta ämne) Lycka till!

 
Kan man förvänta sig att fönstren på till exempel sommaren regelmässigt står öppna oavsett utförande så skall installationen klassas som en utomhus anläggning vilket torde göra att kapslingsklassen då skall väljas efter 751A i elinstallationsregelerna.

Elsäkerhetsverket har svarat på en fråga liknande denna och jag har tolkat den något.

Sedan kan man fråga sig om inglasningen alltid kommer sitta där och vad händer om man tar bort den då stämmer inte Ip-klassen med omgivingen så jag kan bara säga att jag skulle välja IP 44 så behöver jag inte fundera på detta längre.

Varför skall man alltid söka en lägsta nivå och riskera något.......
 
Var nyss inne på SELGA och där i en utställning fanns brytare och uttag från ENSTO Busch Jäger i BÅDE IP 21 och IP44 med samma design, uttagen dock med lock. Jag skulle tänka mig att använda denna serie både inne och på en inglasad balkong utseendemässigt och den är IP 44.

Prototypen
 
S
rockles skrev:
Kan man förvänta sig att fönstren på till exempel sommaren regelmässigt står öppna oavsett utförande så skall installationen klassas som en utomhus anläggning vilket torde göra att kapslingsklassen då skall väljas efter 751A i elinstallationsregelerna.
Precis, och enligt 751A så skulle kapslingsklassen på ovan nämnda balkong bli.........just det, IPX1.
 
Rockles
Ändrar man användningen på ett utrymme, måste man även anpassa elinst. i rummet så att det föjler den nya användningssättet.
Följer man det så "riskerar" man inget
 
DET FINNS brytare och uttag IP 44 som ser ut som de som finns inne i lägenheten, har sett idag på SELGA. SLUTA tjafsa om användning hit och dit, det finns IP 44 som är snygga. Det är samma design på IP 21 som IP 44.

Trulle: Köp och montera! Köp även rör och dosor, kommer att bli fint.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.