Är sättet som detta byggföretag bygger på acceptabelt eller oacceptabelt?

  • Totalt oacceptabelt sätt

    28 Röster 100,0%
  • Detta är ett acceptabelt sätt

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    28
Status
Tråden går ej att kommentera.
Oavsett vad problemen beror på så ser det ut som f*n på ren svenska. Om du istället mäter efter de metoder som gäller för buktighet och lutning enligt AMA så har jag väldigt svårt att tro att golven uppfyller de kraven, vilket egentligen är det som är intressant.
 
openmind skrev:
Titta noggrant på spegeldörrens list och jämför med vattenpasset "som orientering" (istället). Bägge två ligger parallellt medan golvet lutar extremt.
Jag tycker det ser ut som om dörren eller vattenpasset lutar?
 
  • untitled.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är intressant!!! En lutande dörr eller ett lutande golv:S. I de flesta fall så brukar både dörr och golv luta åt samma håll men det här verkar vara undantaget från regeln.:D
 
imponerande video.
Men vad du vill visa?

Hrmpff..Rättshaverist? Klipper in.

"Besiktningsmannen upptäckte ingenting medan vår kvalitetsansvarige tar avstånd och kommenterar ingenting."

/K
 
Redigerat:
snickarboden skrev:
imponerande video.
Men vad du vill visa?

Hrmpff..Rättshaverist? Klipper in.

"Besiktningsmannen upptäckte ingenting medan vår kvalitetsansvarige tar avstånd och kommenterar ingenting."

/K
Man kan uppenbarligen aldrig vara nog tydlig:S. TS har problem med att golven inte är helt jämna vilket filmen troligen ska ge en antydan om. Problemet kanske är svårt att uppfatta om man är inte väldigt uppmärksam men om man tittar noga på den bifogade filmen så ser man att passet inte riktigt följer golvet hela vägen.

Det som jag uppfattar är TS problem är att golvet inte är plant, dvs golven lutar och TS anser att det är mer än vad toleranserna kräver och vad som är acceptabelt.

Om man vill gå så långt att kalla TS för rättshaverist efter de bilder och den beskrivning som lämnats är väl lite att ta i som jag ser det. Utan att ha någon större insikt i fallet så skulle jag nog hålla med TS om att allt inte är tipp topp. Har Snickarboden upptäckt något annat från bilderna eller beskrivningen som TS lämnat som antyder att allt egentligen är helt OK så är det självklart intressant att höra de argumenten också.
 
Nej jag har inte upptäckt något annat mer än saker som man inte kan se om man inte på plats och det gör diskussionen lite märklig.
Och nej, jag är inte inblandad på nåt sätt men om nån får den videon att hålla i en rätt skall jag nog äta upp en hatt.
Kort sagt rent trams.

/Kent
 
Videon blir lite konstig när man inte ser att passet är i våg. Det vore ju bättre om en lång planka pallades upp i våg med ett långpass på där det framgår tydligt att hela anrättningen är i våg.

Med nuvarande uppställning räcker det med att en golvplanka är konkav för att man ska få samma resultat.

Till TS: Om man ska driva en process kring detta, är inte första steget att ta in en ny besiktningsman, en sakkunnig som granskar hela bygget? Eller att påtala bristen för den befintliga besiktningsmannen och låta honom se över situationen igen?
 
Ursäkta men om man skall driva en omröstning rörande detta vill i alla fall jag se att passet slå rätt etc.
Jsg har tyvärr varit med om fall där en tyckte att en vägg lutade medans det faktiskt inte var annat än hans pass det var fel på.

Diskussion ja, men om jag skall rösta om något så vill jag vara på plats.

Det intressanta är ju att även besiktningsmän sagt sitt men det är klart de kan vara partiska och jag kan manipulera pass. Lägg en stege där istället.

Och nej, jag är inte inblandad men undrar en del ändå.

/K
 
Jag vet inte hur det var för TS del men i vårt fall så noterades mindre springor mellan golv och golvsockel vid slutbesiktningen men det var månaderna efteråt som de stora rörelserna i golvet ägde rum. Golvet mättes upp och konstaterades ojämnt vid tvåårsbesiktningen.

Jag håller med om att en besiktningsman som konstaterat problemet svart på vitt på ett papper är väldigt bra, så i TS fall kanske det skulle vara smart att göra en särskild besiktning där golven mättes upp för att dokumentera problemet så snart som möjligt.
 
snickarboden skrev:
Ursäkta men om man skall driva en omröstning rörande detta vill i alla fall jag se att passet slå rätt etc.
Jsg har tyvärr varit med om fall där en tyckte att en vägg lutade medans det faktiskt inte var annat än hans pass det var fel på.

Diskussion ja, men om jag skall rösta om något så vill jag vara på plats.

Det intressanta är ju att även besiktningsmän sagt sitt men det är klart de kan vara partiska och jag kan manipulera pass. Lägg en stege där istället.

Och nej, jag är inte inblandad men undrar en del ändå.

/K
Tack för dina ord!
Vattenpasset som finns på videon är inte professionellt (kan visa fel bubbla) men vattenpasset är helt rak och visar att golvet lutar enormt. Jag hade lånat ett professionellt Mästarstege Hultafors MST 180 som är ett av de kraftigaste och känsligaste men jag har lämnat det tillbaka. Hultafors MST 180 har visat katastrofala fel med golvet på hela övervåningen.

För att visa att detta är väldigt allvarligt har jag gjort en annan video med en metallkulla som följer gravitationen och detta visar inte fel. I videon kan man se att parketten delas vid området (där jag pekar med fingret) där skarvarna har släppt. Problemet här handlar inte om några mm utan lutningen (golvet har sjunkit) syns även med ögat. Om ni kommer i mitt hus kommer ni att uppleva som om halva huset har sjunkit.

Den nya videon finns här:

http://www.motionbox.com/videos/d499d8be121fe6c15c
 
Redigerat:
Den videon säger lite mer än den förra.

Jag undrar fortfarande vad besiktningsmannen säger?
 
Helt klart är detta inte godkänt. Jag tycker det framgår tydligt på de filmsnuttar jag sett. Visst kan trä röra på sig, men inte i denna omfattning. Hur kan man över huvud tagit komma på iden och anse att det räcker med att trycka in silikon i skarvarna mellan golvlist och golv? Här behöver man riva upp golven om det skall bli någon ordning. Nu har jag ingen erfarenhet av nya hus, tack och lov, men, skarven jag såg någonstans på bjälklaget, vilar den så att säga i "tomma intet", d.v.s ej över en bärande vägg? Jag kan förstå om du känner frustration när ingen vill ta sitt ansvar. Så här får man helt enkelt inte göra. Jag hoppas du får rätsida på detta.
 
korta vattenpass o kulor på film i all ära, men skall du dokumentera rummen noggrannare på kort eller film så tycker jag du ska ha en rätskiva på minst 2 m du lägger i våg över golven allså uppallad om det behövs och sen ett noggrant vatten pass på.
då ser man ju tydligt om de lutar under skivan eller så.
 
Klicka på bilderna nedan för att se större version

Bilder från första videon

88420101152325d6d.jpg

Bubblan i vattnet syns lite här. Titta noggrant på spegeldörrens list och jämför med vattenpasset som orientering. Bägge två ligger parallellt medan golvet lutar extremt.

05420101201266768.jpg

Här kommer en annan bild (som jag tog innan) från rummets centrum (samma rum)

73520101001080b03.jpg

Väggen skevar enormt och lutar cirka 2 cm p g a att golvet har sjunkit cirka 0,5 cm på andra sidan i samma rum. Titta på sprickan och hörnet som inte ligger i 90 grader. Vi har felaktiga lutningar i konstruktion och i vårt fall har vi fått sprickan p g a att golvet har sjunkit cirka 0,5 cm (se bilderna nedan) P g a samma problem följer väggen efter golvet och hamnar i felaktig position.

066201012559P38a6.jpg

636201012622Pf1e5.jpg

Bifogar en extra bild där man ser att golvet har sjunkit under golvlisterna. Sådana problem har vi nästan i alla rum på övervåningen.

3a62010122011142b.jpg

Den nya videon med metallkullan finns här:

8102010124346dabd.jpg

Klicka på bilden eller länken

http://www.motionbox.com/videos/d499d8be121fe6c15c
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Den videon säger lite mer än den förra.

Jag undrar fortfarande vad besiktningsmannen säger?
Fyra dagar efter inflyttning har vi påpekat problemet med golvet till besiktningsmannen och byggföretaget via e-post. Cirka två veckor efter inflyttning skriver BM till oss:

Hej ……………

Jag har fått dina mail både igår, samt de två idag, och kan bara konstatera att min bedömning har gjorts vid besiktningstillfället och står kvar.
Övriga anmärkningar som ni har kommit med efter detta tillfälle gör jag ingen ytterligare kommentar till, än jag gjort per telefon de gånger du nått mig.
Mitt uppdrag gäller besiktning vid ett tillfälle och är därmed avslutat.

Mvh
……………

Är det inte lite fegt att reagera som vår BM gjorde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.