Fick elräkningen igår. På nästan 10 000 kr. Nu har det ju varit väldigt kallt och vi betalar preliminärt ett par månader innan vi får en riktigt avräkning så det stämmer säkert.
Det jag funderar på är hur mycket ni andra med bergvärme gjort av med sista månaderna.

Såhär har det sett ut hos oss sista 3 månaderna.

November2009: 1591kwh
December2009: 2855kwh
Januari2010: 3665kwh

Vi bor i ett betonghus på 154kvm uppdelat på två våningar. Och en källare på 80 kvm som iofs inte är helt uppvärmd.

Edit: Ändrade lite på formuleringen som blev lite fel.
 
Redigerat:
W
Har nästan exakt samma men huset är dubbelt så stort och i trä byggt 1904. Huset ligger söder om Göteborg
 
Wester skrev:
Har nästan exakt samma men huset är dubbelt så stort och i trä byggt 1904. Huset ligger söder om Göteborg
Känns lite som detta huset läcker värme, men det låter iaf inte helt orimligt att vi gjort av med det vi gjort då.
 
Värmer 220m2 i mellersta Sverige. Byggår 1981.

Januari 2272kwh
December1809kwh
November 1116kwh
 
Har ett tvåvåningshus med vind på ca 220 kvm + en flygelbyggnad där ca 100 kvm värms upp.

Januari 2284 kwh
december 1766 kwh
 
W
Annkina skrev:
Fick elräkningen igår. På nästan 10 000 kr. Nu har det ju varit väldigt kallt och vi betalar preliminärt ett par månader innan vi får en riktigt avräkning så det stämmer säkert.
Det jag funderar på är hur mycket ni andra med bergvärme gjort av med sista månaderna.

Såhär har det sett ut hos oss sista 3 månaderna.

November2009: 1591kwh
December2009: 2855kwh
Januari2010: 3665kwh

Vi bor i ett betonghus på 154kvm uppdelat på två våningar. Och en källare på 80 kvm som iofs inte är helt uppvärmd.

Edit: Ändrade lite på formuleringen som blev lite fel.
3665 kWh!!!!!
har ungefär detsamma men med direktel, iofs har vi luftvärmepump och kamin, och vi snålar inte med värmen eller duschningen, vi är2 st iofs, men iaf bergvärme, ska inte det vara snålt???
 
Tilläggsisolerat med 45:a invändigt, byggår 1909. Golvvärme bottenplan, 1 element i varje rum uppe (3st). Helt oisolerat tak i ett av rummen då vi har fuktskada som skall lagas så fort snöhelvetet är borta. Termostatstyrd byggfläkt (1200w) i badrummet mellan 10 dec-15 jan då nytt golv lagts.

Nibe F1245 - installerad aug 2009

Jan - 2025
Dec - 1680
Nov - 936
Okt - 902
 
Snackar ni förbrukningen på VP eller total elförbrukning?
 
Rrrrr skrev:
Snackar ni förbrukningen på VP eller total elförbrukning?
Det är nog lite äpplen och bananer här.... ;)

Jag ser just att vi har 2429kwh förbrukat i januari, faktisk förbrukning. Sett till förbrukningen under sommarmånaderna så är cirka 1500kwh relaterat till värme och vv.

Det är 260kvm som värms med bergvärme i Stockholm med stor förbrukning av vv och 23-24g inomhus.
 
Totalförbrukning hos mig, ca 20gr inne
 
mIkEtReE skrev:
Totalförbrukning hos mig, ca 20gr inne
902kWh i Oktober låter väldigt lite. De har jag inte ens på sommaren då jag har all värme helt avstängd.
 
Här är lite siffror från Stockholm:

December: 3237 kWh
Januari: 3980 kWh

Siffrorna är totalförbrukning, uppvärmd yta knappt 400 kvm i ett hus som är byggt 1937. VI har 20-21 gr inne.
 
Rrrrr skrev:
Snackar ni förbrukningen på VP eller total elförbrukning?
Tar gärna tips på placering mätare för VP, vill också kunna skilja på "äpplen o bananer". Ska den sitta i central eller vid VP-kontakten? Nån bra mätare, märke osv. till bra pris?

Kjell G
 
Mätare kan man inte ha för många av. Jag har en monterad i anslutning till huvudbrytaren för värmepumpen, en till elvb, och två till Trygghetsvakten-installationen på vinden.
 
Jag har en kamin jag har eldat några ved trän i, så min förbrukning är ju inte 100% värmepump, men o andra sidan har jag ingen saparat elmätare, så det är inklusive hushålls el.

december 1574kWh
januari 1704kWh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.