Hej,

Jag ska lägga parkettgolv i ett rum där det idag ligger en plastmatta (på betongunderlag). Nu undrar jag hur man lättast tar bort plastmattan? Finns det något verktyg eller någon maskin som kan underlätta arbetet? Eller får man manuellt dra & skrapa bort plastmattan?

Sen undrar jag hur noga det är att alla limrester under plastmattan tas bort. Måste man slipa ner dem, eller tom flytspackla golvet efteråt för att få det helt jämnt innan parkettgolvet läggs?

Tack!

PS. Jag vet att man kan lägga parkettgolv direkt på plastmattan, men i det här fallet är det ont om utrymme på höjden pga dörrar, trösklar etc så jag vill ta bort plastmattan för att bli av med några millimeter. DS
 
Ingen här som tagit bort en plastmatta innan läggning av parkettgolv? :S
 
Jag har tagit bort en plastmatta på betongunderlag, men innan läggning av klinker. Då rev jag bort mattan för hand och skrapade sedan bort limrester med skrapa och stämjärn. Skulle jag göra samma jobb idag skulle jag nog använda ett multiverktyg (Fein/Bosch/liknande) för att skrapa bort större limrester. Om ytan sedan behöver slipas, flytspacklas eller fyllas ut med lumppapp i svackor kan jag inte svara på utan att veta hur plant golvet är.
 
Jag använde en barkspade.... då får du stå i rätt höjd och sen är det bara å köra på :)

Sen slipade jag betonggolvet.. men skulle jag göra om det skulle jag flyta, blir bättre..
 
Tack för tipsen!

Wodie+b8q: Om man gör det "för hand" som ni beskriver (samt efteråt slipar med ett multiverktyg/excenterslip eller liknande) hur lång tid uppskattar ni det tar för ca 20 m^2? Och klibbar inte slip-papperna igen när man slipar bort limresterna?

Woodie: Du skrev "Sen slipade jag betonggolvet.. men skulle jag göra om det skulle jag flyta, blir bättre..". Slipade du det för hand, med multiverktyg/excenterslip, eller med golvslipmaskin? Och är det svårt att få ett bra resultat genom endast slipning (blir det limrester kvar?), eftersom du skrev att du skulle flytspacklat on du hade gjort om det? Eller berodde det på att golvet var ojämt till att börja med?

Slutligen hörde jag med Cramo, och där kan man hyra en speciell mattborttagningsmaskin som 'skrapar' bort mattan. Kostade bara 200 kr/dag att hyra. Problemet är väl att släpa hem åbäket... :rolleyes: Hursomhelst, är det någon som har provat en sådan?
 
Redigerat:
Svårt att svara på om man inte vet hur hårt mattan och limmet sitter. Kanske är det bara limmat i strängar här och där, kanske är det en limyta precis överallt. Och har du tur sitter limmet bättre i mattan än i betongen så att nästan allt följer med upp när du drar bort mattan.

Jag fick bort väldigt mycket med mattan, där det satt kvar större mängder gick jag på det med skrapa och stämjärn (tog väl en kväll för mina 8 kvm). Men eftersom jag skulle dit med fix för klinker sedan var det inte så viktigt att slipa bort varenda liten limrest. När det mesta var bortskrapat körde jag bara med grovt sandpapper i slipmaskinen mest för att rugga upp ytan inför fixet.
 
Varför skall du ta bort mattan för? Är den väldigt sunkig? Jag behöll min plastmatta och la ett lager foam sedan parkett och det blev skit bra. I mitt fall gjorde jag det för isoleringens skull och för att slippa göra saker i onödan. Kanske inte behövs i ditt fall men du verkar tycka det är jobbigt att ta bort den så skit i det.
 
Nu står det ju iofs i frågan att det är bygghöjden som gör att plastmattan som ska bort men tänk även på följande. Har du plastmatta idag dämpar den rätt ordentligt då betong är stenhårt, lägger du parkett här på plastmatta brukar det räcka med 1mm lumppapp vid 12-15 mm parkett. Vid 7mm eller laminat är det möjligt att det behövs tjockare. Tar du däremot bort plastmattan måste du förmodligen köra tjockare stegdämpning på 3-4mm för att inte få ett väldigt hårt golv. Här är det även viktigt med ljuddämpningen då du lägger direkt mot betong. Ta en extra koll på din plastmatta och se om det verkligen är värt att ta bort den innan du sätter igång.

När det gäller läggningen skulle jag rekomendera att läsa instruktionerna för ditt golv och se vilka toleranser som finns för jämnhet. Generellt är ju allt som sticker upp sånt som måste bort men om du har jämnt spridda rester av lim brukar det inte vara någon fara. Detta beror dock lite på vilken stegdämpning du tänkte köra med och storlek på rum osv. Kör du stort rum med ett tungt piano i ena änden så rörelsen i golvet till stor del blir från den punkten mot övriga delar av rummet så är det nog inte så smart med limrester kvar som riskerar att kleta ihop med stegdämpning osv. Risk för sprickor på vintern och att golvet reser sig på sommaren. Ovanligt med det problemet dock.

// Mats
 
Redigerat:
Tack för alla svar. Jag har funderat över det här lite till, och med tanke på hur mycket strul det verkar vara att ta bort plastmattan överväger jag nu att låta plastmattan vara kvar. Problemet med att golvet bygger "för mycket" på höjden får jag i så fall lösa med att såga av ca 5-6 mm av botten på dörren som annars skulle slå i parkettgolvet.

Om jag går på den lösningen undrar jag dock om man bör lägga något mellan plastmattan och parkettgolvet? Jag har hört att en del säger att man ska lägga grålumppapp på plastgolvet innan man lägger parkettgolvet. Men menar de då att man ska lägga ett lager som täcker hela golvet jämt, eller bara bitvis på de ställen där golvet är ojämnt?
 
Vi köpte en 2mm foam men vårat golv från Pergo hade ett lager dämpning under sig så vi la golvet utan foamen och det blev kanon (blev precis klar med golvläggningen).

Det bör dock tilläggas att vi hade en helt slät matta, även om den var rätt hård.
 
20kvm tar max en halvtimme att riva om det sitter illa. Sitter det som mattor i allmänhet tar det inte mer än en kvart. Slipa lim lär du inte behöva göra, du vinner knappt någonting på det. Ska man ändå ha bort limmet så använder man för guds skull inte Fein/Bosch-multimaskiner. ABS, HTC, saneringsfräs eller diamantslip gör jobbet tusen gånger snabbare.

Ska du hyra stripper/mattupptagare så hyr en Superstripper. Den är "självgående" och det är jävlar inte många mattor som har något att sätta emot den. Sen att den väger som ett containerfartyg och har en förmåga att förstöra väggar, dörrar och smalben är en annan femma.
 
har inte läste de andra inläggen.

finns en special maksin för fastklistrade plastmattor, tror den ser ut som en gräsklippare om man får överdriva, med en vibrerande stålskiva typ. kan du hyra. (en vän till mig beskrev denna maskin tidigare)

"klisterpapp" eller tjärpapp tror jag det heter, hade man förr i tiden. Mina plastgolv jag rev ut var ett hästjobb! Allt för hand. Tjärpappen var som limmat tjockt svart papper, jag o min far stod i 3-4 kvällar med varsin kofot o skrapade remsa efter remsa i 3 rum. Fyllde 2-3 svarta plastsäckar med dessa små remsor. Vi är pedanter o gör alltid tipptiopp från grunden, om det var nödvändig? ...nä förmodligen inte. Jag va dock orolig för att limmet/tjäran kanske inte var hälsosam(?) eller bidrog till den gammla lukten som fanns i 50-tals lägenheten, därför tog vi bort den. Vet en om man enkelt kan ta bort tjärpapp? ..isåfall på kemisk väg, eller om man blöter/fuktar golvet lite försiktigt o skraper sedan. :D
 
Redigerat:
Hyr en stripper, det är lättast om det sitter hårt. Nackdel är att den "brummar" lite, typ så mycket att ingen annan kan vara hemma utan hörselkåpor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.