Hej vi spekulerar i ett äldre hus byggt 1936 med (sluten)torpgrund dock ventilerad, ena halvan är källare då tomten lutar. Nu har det vid fastighets besiktning framkommit att det troligtvis finns mögel i trossbotten, mögelhund har markerat!
Skall vi släppa vidare spekulationer eller pressa priset. Huset är på c:a 40 kvm nedervåning, vad kan det kosta att byta trossbotten? ???
 
Ett hus med bara 40 kvadratmeter nedervåning? Vad är det för hus egentligen? Är det en enklare stuga med allmänt underhållsbehov och äldre eller inga installationer skulle jag säga att värdet är noll på byggnaden om det finns risk för mögel.
 
Huset är en 30 tals villa på 1/2 plan, c:a 70 kvm totalt i Stockholm /Norrtälje i hyfsat skick men blindbotten är delvis svart av mögel & vi vill gärna spekulera vidare -Kan ev vara en någorlunda bra affär
 
Tja du, skall vi räkna med svensk, vit arbetskraft för sådär 350 kronor i timmen? Att riva ut inredning och "lösa" mellanväggar, riva golvet och bygga nytt golv går nog inte på en vecka för två man, jag skulle gardera med två veckor med lite kringjobb och strultid. 160 tim x 350 = 56.000 kronor. Materialet är en betydligt mindre post.

Om det här går bra och mögelskadorna är begränsade till just golvet så tillkommer ju kostander för ny golvbeläggning, återställande av el och vvs, mellanväggar, innertrappa och inredning - för kanske lika mycket pengar för enkelt utförande eller kostnader utan övre gräns beroende på personlig smak :)

Har ni tänkt er att huset skall stå kvar med enkel standard utan stora renoveringar så kanske det här kan vara en idé. Men har ni tänkt att modernisera/ bygga till till modern standard så skulle jag sätta husets värde till noll och räkna med att bygga ett nytt hus. Den gamla husstommen tror jag är till mer besvär än nytta för att forma ett nutida hem/ fritidsboende.
 
Tack, detta låter rimligt. Fick en uppskattning av en av dem som besiktade som är f.d snickare -Han sa något runt 200 000 sek för jobbet. Huset i sig har fått bra betyg så att säga & priset var rimligt innan detta uppdagades så nu får jag väl sätta press på säljaren & se om vi kan pruta :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.