Kan man lägga laminat på 22mm golvspån om man har golvvärme med fördelningsplåtar under eller skall man ha spårad spånskiva där man lägger slangen direkt i.

Var hittar man spårad spånskiva och vad kostar denna?
 
Jag tycker du ska titta på alternativet att lägga glespanel istället. Det är betydligt billigare än spårad spånskiva och funkar utmärkt speciellt om du ska ha laminatgolv på toppen.

Spårad spån köper man vad jag vet i den vanliga bygghandeln.
 
MathiasS skrev:
Jag tycker du ska titta på alternativet att lägga glespanel istället. Det är betydligt billigare än spårad spånskiva och funkar utmärkt speciellt om du ska ha laminatgolv på toppen.

Spårad spån köper man vad jag vet i den vanliga bygghandeln.

Du menar att man lägger laminat direkt på glespanelen eller att man lägger en vanlig spånskiva först och sedan laminat?
 
Ja, laminat direkt på glesen, ingen spån.

Man lägger ibland en golvgips på glesen för att få stegljudsdämpning. Om det behövs eller inte kan jag inte säga.

Dimensionen på glesen bör väl till del väljas efter bjälkarnas avstånd. Har du bjälkar på cc30 går det utmärkt att bara lägga gles (22mm) och laminat. Känner du att du måste ha spån för bärighetens skull kanske det ändå är billigare att först lägga vanlig spån, därefter gles och laminat. Så lite som möjligt mellan rör och övergolv.
 
Jag pratade med Uponor igår och dom menade att det var helt ok att lägga spån + laminat ovanpå slangen.
Men jag förstår ditt argument att man skall ha så lite som möjligt mellan
slang och övergolv.

Problemet är att jag vill kunna vara fri att lägga in en matta eller liknande i framtiden och då blir det problem med öppen glespanel.

Måste säga att dom har en mycket bra support på Uponor ( Wirsbo).:)

Det var inga problem att få hjälp och dom sa att jag skulle skicka in en ritning så dimensionerar dom shuntgrupper och ritar upp slingorna.
 
Ja Wirsbo är grymma på supporten.

Om du har andra framtida krav, tex matta, så är det ju möjligt att andra konstruktioner än de jag beskrev är bättre.
 
Skakar försiktigt liv i den här gamla tråden. På befintligt spån 22mm som ligger på bjälklag 600c/c funderar jag på att lägga värmeslang.
Det ligger en plastmatta just nu, behöver den tas bort?

Behövs plåtar?

Hur klen slang kan man lägga? (Med tanke på att minimera bygghöjd)

Kan man lägga parkett direkt på gles, eller måste det på en skiva av nåt slag?

Tanken är parkett 10-14mm nånting, den lär väl vara tillräckligt styv utan skiva under om slangen ligger tätt?

Kjell G
 
Plåtar ska man ha.
Ju klenare slang du använder desto kortare blir varje slinga. Dvs, i ett litet rum är det rimligt att använda klen slang, i större rum blir det 16/17 eller 20mm slang. Slangdimension beror mao på rummets storlek.

Man kan lägga parkett på gles (kolla längre upp i tråden också).

Hur tätt slangen ligger spelar ingen roll. Du väljer glespaneldimension så att det inte blir några stora hål i golvet.... (tex 120mm bred för 20mm slang)
 
MathiasS skrev:
Plåtar ska man ha.
Ju klenare slang du använder desto kortare blir varje slinga. Dvs, i ett litet rum är det rimligt att använda klen slang, i större rum blir det 16/17 eller 20mm slang. Slangdimension beror mao på rummets storlek.

Man kan lägga parkett på gles (kolla längre upp i tråden också).

Hur tätt slangen ligger spelar ingen roll. Du väljer glespaneldimension så att det inte blir några stora hål i golvet.... (tex 120mm bred för 20mm slang)
Plåt, OK.
20mm slang eftersom rummen +13kvm.
120 eller eg. 130c/c blir det - och ganska mycket slang.

Att det gäller övervåning (med förväntat mindre värmebehov pga värme underifrån) påverkar det c/c-mått o slangdimension?

Vad tror du Mathias om befintlig plastmatta? Bort eller kvar?

Kjell G
 
20mm slang lägger man på cc30, dvs det blir 3cm mellan glespanelen om du använder tex 22x120, 4m slang per kvm räknar man med.

Du kan ju använda 16 eller 17mm slang också så sparar du några millimeter på höjden.

Jag skulle ta bort mattan men det spelar antagligen ingen roll. Skulle ju vara trist om den får för sig att börja dofta av någon anledning....
 
6
Jag har samma förutsättningar som "vedeldaren", men jag funderar på att fräsa egna spår för värmeslangen. Men håller spånplattorna fast man fräser ner 17mm för slangen?
 
Läs detta om du tänker fräsa själv.

Annars håller väl skivan för det, men som sagt, ett hästjobb verkar det vara.

Kjell G
 
6
Kjell_G skrev:
Läs detta om du tänker fräsa själv.

Annars håller väl skivan för det, men som sagt, ett hästjobb verkar det vara.

Kjell G
Ja det verkar ju vara ett riktigt skitjobb att fräsa. Men i och med att jag vill bygga på golvet så lite som möjligt höjdmässigt med tanke på köksbänkens höjd så kanske man kan stå ut med jobbet att fräsa spåren.
 
Du kanske ska ta tipset om cirkelsåg först, tre spår o sen fräsa? Det kommer att damma rejält, täta mot andra utrymmen o kör med nåt utsug också?
Lycka till!

Kjell G
 
Så här lade jag golvvärme och det fungerar bra. På bjälklaget (cc 600) skruvade jag råspont (tjocklek 22mm, bredd 95mm) tre och tre. Tre råspont som trycks ihop blir stabilt.
I mellanrummen (ca 22 mm, prova med en golvvärmeplåt) lade jag golvvärmeplåtar. I med slang.
Ovanpå lade jag vanligt spontat 25mm brädgolv, men jag hade kunnat lägga en 2 mm skummatta och sedan laminat direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.