Jag håller fullständigt mer er att det är att lura av folk pengar för de som bygger själva. men banken måste ha det för att kunna få låna ut.

Men till den viktiga frågan , vad har ni betalt för er byggfelsförsäkring?
Vi får betala 18500:- för den och huset ska belånas till 2,6 i banken.
Kan detta stämma och ingår färdigställande försäkringen där eller den är separat och med vem tecknar man den i så fall och jag läste även här att någon har sluppit undan den, är den inte lag då?
Tacksam för svar och synpunkter från mera kunnig.
 
vår bank behövde inte se någon byggfels försäkring, och kommunen sa att vi var tvungna att visa upp den innan bygget börjades.. vi betalade in efter vi fått offert från företaget (garbo tror jag att det var) sen fick jag tillbaka pengarna på ett inbetalningskort. vi är snart klara med bygget och kommunen har inte sagt något, om vi är färdiga sen, och dom kommer ut för att kolla det färdiga huset, kan dom begära att se försäkringen då? då är allt gjort och finns inget att försäkra ju...

sen för övrigt är ju alla entrepenörer redan försäkrade och jag är försäkrad.. tror jag läste att det är en eller två någonsin som fått pengar från den försäkringen...
 
Minibeloppet är 10000 kr tror jag, om man bygger själv så att man ändå inte kan nyttja försäkringen så får man göra det man kan för att få ner kostnaden till minibelloppet.
/Dan
 
Mikael_L
bränski skrev:
vår bank behövde inte se någon byggfels försäkring, och kommunen sa att vi var tvungna att visa upp den innan bygget börjades.. vi betalade in efter vi fått offert från företaget (garbo tror jag att det var) sen fick jag tillbaka pengarna på ett inbetalningskort. vi är snart klara med bygget och kommunen har inte sagt något, om vi är färdiga sen, och dom kommer ut för att kolla det färdiga huset, kan dom begära att se försäkringen då? då är allt gjort och finns inget att försäkra ju...

sen för övrigt är ju alla entrepenörer redan försäkrade och jag är försäkrad.. tror jag läste att det är en eller två någonsin som fått pengar från den försäkringen...
På vilket sätt fick ni tillbaka pengarna? Ja alltså av vilken anledning.
 
den försäkringsmannen vi snackat med slutade, och då gällde inte vår överenskommelse sa dom, vi fick ett pris på minibeloppet av han på 10 000, sen när vi ringde dom efter jag fått utbetalningskort, så fick vi ett helt nytt pris på 14 500 tror jag...

men som sagt, vad kan man få för straff och vem behöver se papperna?
 
Vi fick dispens på färdigställandeskyddet...
Men inte på byggfelsförsäkringen...
 
Mikael_L
bränski skrev:
den försäkringsmannen vi snackat med slutade, och då gällde inte vår överenskommelse sa dom, vi fick ett pris på minibeloppet av han på 10 000, sen när vi ringde dom efter jag fått utbetalningskort, så fick vi ett helt nytt pris på 14 500 tror jag...

men som sagt, vad kan man få för straff och vem behöver se papperna?
Menar du att byggnadsnämnden nöjde sig med att ni viftade med ett papper på en offert på en byggfelsförsäkring? Att dom inte krävde att ni faktiskt tecknat en (bevisade det).
 
svar ja :) han skulle precis ha semester då och sen pappa ledigt, vi sa att vi ordnade det.. han fick inte ens se offerten... sen efter det har vi inte hört något från kommunen, eller sett röken av dom. och då har vi bara vävning, golven och målning kvar nu...
antar att dom kommer kräva att se den sen.. men då kanske man "blivit av med den" kan ju alltid försöka...

Mikael_L skrev:
Menar du att byggnadsnämnden nöjde sig med att ni viftade med ett papper på en offert på en byggfelsförsäkring? Att dom inte krävde att ni faktiskt tecknat en (bevisade det).
 
Vi fick börja bygga utan försäkring. Däremot sa kommunen att vi var tvunga att teckan byggfelsförsäkringen och visa upp försäkringspapprena innan vi fick ut slutbeviset när vi byggt färdigt.
Så jag tänkte att det var lika bra att betala in försäkringen.
När vår KA sedan skickade in det färdiga protokollet till kommunen på bygget, så kom vårt slutbevis i brevlådan en vecka senare, utan att jag behövde visa försäkringsintyget... Så jag har alltså betalat in i onödan...
 
Jag har också hört att man måste ha försäkringen för att få slutbeviset på huset. Men vem som är intresserat av att titta på försäkringspapperna vet jag inte.

Vi har just fått en offert från Gar-Bo på 28750:- och en från Bostadsgaranti på 41 000:- (!)...
 
Redigerat:
Det är väl bygghandläggaren som skall skriva ut slutbeviset som i sin "checklista" skall kolla om försäkringsbeviset finns, innan slutbeviset skickas ut?!

Det var inga småpengar du hade fått i offerten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.