Daniel_N skrev:
Jag håller med dig om vikten av att baksidan är plan (även om du nog är ännu noggrannare än mig på den punkten), men jag använder alltså inte läderhjulets runda del för att bryna, otan den platta utsidan. Där torde det vara mycket svårt att runda något.
Ok, det låter säkrare än på den runda sidan. Gäller bara att inte lyfta skaftet förbi den plana ytan.
Du skulle också kunna testa med att limma en läderbit på en plan träbit, ladda den med brynpasta och polera baksidan på den. Säkrare och inte så himla anstängande.
/B
 
bengtn skrev:
Det finns många sätt att flå en katt...
Jag använder något av nedanstående beroende på mängd, storlek på skada, vad jag känner för den dan etc
1. Våtslippapper på glas. Fungerar bra och är billigt. Börja med 40korn om det är riktigt illa annars är 80 eller 120 lagom.
2. Diamantsten. dmt x-coarse är snabb för mindre hack
3. Shapton 220 sten. Perfekt för att plana baksidan på nya stämjärn och hyvelstål som är riktigt oplana
4. Tormek. Som Mats skriver suverän till att forma eggen.
Låter det dock sällan gå så långt att det behövs någon större avverkning behövs.


Om du inte använder verktygen behöver du inte vässa dem.:) Om du använder dem blir de slöa. Jag bryner mina stämjärn och hyvelstål efter varje användning (eller innan, eller både och...) och ofta mitt i om jag gör något med precision.
/B
Nämen det var intressant Bengtn, har du också en Tormek! Jag visste du slipade noga med glas och vattensten, men jag hade missat du hade en Tormek. Har du också en 250 mm, och heller inte problem med att knivjiggens ena sida går emot stenen för smala knivar och 20 graders egg?

Min grövsta diamantsten, en DMT, är en 325a. Och jag har också en glasplatta och slippapper, men faktiskt använder jag inte platta och papper. Där har jag dragit gränsen (frånsett undersidan av hyvlar, men för skärande verktyg). Eftersom diamantstenen är det grövsta jag tagit till för stämjärn innan, är Tormeken ett stort lyft, den återställer dem till ett läge som är lättare att fortsätta med vattensten från.

Så som svar på Mattias fråga svarar jag att tidigare körde jag diamantsten, men just knivar har jag låtit bli att slipa på sten. Det går att hitta billigare alternativ till Tormek, ännu billigare är rena grinders, men i sista fallet riskerar man att hetta eggen, i första fallet tappar man en del intressanta jiggar. Det du frågar om är alltså precis vad som ledde till att jag skaffade en Tormek till slut (för att inte tala om Daniels reklamkampanjer). I mitt fall har jag ett antal huggjärn för sten och en yxa som jag inte har känt att jag bryr mig om utan en Tormek, knivarna samma sak. Hyvlar och stämjärn däremot är som gjorda för stenar, men för stämjärnen var Tormeken bra för att ta ett grövre återställande.

--- Mats ---
 
Daniel_N skrev:
Mathias - 15 knivar med hack så hade jag absolut använt Tormeken, blir trött bara av att tänka på något annat.

Mats - det var vad jag misstänkte angående skärpan...nu finns det alltså möjlighet att få prylarna ännu vassare:)

Angående baksidan av stämjärn så är, som jag skrivit tidigare, tormekens läderskiva inte lämpad för att bryna den. Jag har dock köpt till en reservdel för att slipa runda eggar (typ skölpar) som är ytterliggare ett litet läderhjul utanpå det stora. Detta lilla läderhjul har en plan utsida med läder, som fungerar ganska bra att bryna baksidan av ett stämjärn emot. Tyvärr verkar det som att just denna typ av läderhjul inte finns till salu längre.

En 4000-sten låter intressant. Men kanske är det bättre att sats på manuella saker för den riktigt grymma eggen, och låter tormeken vara kvar för grövre avverkning. Observera att jag tydligt undviker det mest logiska svaret - "jag har ju inte haft problem med att mina stämjärn etc inte har varit tillräckligt vassa tidigare, så jag kanske inte behöver mer prylar." Jag väljer att tänka att det aldrig kan bli för vasst:)

Angående knivarna. Min slipsten är 240mm, hultaforskniven är 18mm bred, primäreggen är ca 21 grader. Jag tror att jag har gjort primäreggen lite bredare än den var original, jag har inte nya hultaforsknivar att jämföra med tyvärr, men jag vill minnas att jag har gjort så. Jag kniper ca 1-1,5mm in på knivens baksida med jiggen, sätter vinkeln grovt med höjden på universalstödet, och skruvar sen på handtaget på jiggen för att komma exakt rätt (ibland kan det bli lite flyttning av universalstödet igen), och det fungerar för mig åtminstone. Tänk på att när du kommer till knivens rundade del så ska du lyfta handen som håller i knivhandtaget mer uppåt, typ mot taket, än i en båge bakåt, mot dig. Det känns naturligt att dra den i en båge bakåt, men att lyfta uppåt blir betydligt bättre enligt min mening.
Jag råkar också ha ett par extra läderhjul, de följde med som man säger. Men jag skulle ändå aldrig (tror aldrig är rätt ord här) köra en baksida på ett läderhjul. Varför skulle jag? Tormek själva säger att deras 4000 sten är lika bra som lädret, och jag har 8000-stenar som är släta, så varför ens fundera på något som ger sämre kontroll och sämre resultat?

Följer ditt tips om knivslipning och inställning, du r nog närmre kanten än jag (jag är på runt 2 mm), i övrigt gör jag likadant, men undersidan av knijiggen tar emot. skall försöka greppa lite längre ut, för knivjiggen på Tormeken är mycket intressant att få att fungera för ett par knivar.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jag råkar också ha ett par extra läderhjul, de följde med som man säger. Men jag skulle ändå aldrig (tror aldrig är rätt ord här) köra en baksida på ett läderhjul. Varför skulle jag? Tormek själva säger att deras 4000 sten är lika bra som lädret, och jag har 8000-stenar som är släta, så varför ens fundera på något som ger sämre kontroll och sämre resultat?

Följer ditt tips om knivslipning och inställning, du r nog närmre kanten än jag (jag är på runt 2 mm), i övrigt gör jag likadant, men undersidan av knijiggen tar emot. skall försöka greppa lite längre ut, för knivjiggen på Tormeken är mycket intressant att få att fungera för ett par knivar.

--- Mats ---
Diskussionen om läderhjulet uppkom nog för att jag gör så. Och jag gör så för att jag inte har någon 4000 (eller 8000 för den delen)-sten. Att använda läder efter den vanliga tormekstenen är helt enkelt ett bra sätt för mig att bryna/polera.

Med tanke på att du har ett gott sortiment vanliga stenar så misstänker jag att det blir bättre för dig att köra baksidan på dem, och köra vinklarna med tormeken. Det blir ju aldrig mycket att ta på baksidan i vilket fall.

Observera dock att jag alltså kör mot den stora plana sidan av hjulet, inte mot den runda kanten.
 
Mats Bengtsson skrev:
Nämen det var intressant Bengtn, har du också en Tormek! Jag visste du slipade noga med glas och vattensten, men jag hade missat du hade en Tormek. Har du också en 250 mm, och heller inte problem med att knivjiggens ena sida går emot stenen för smala knivar och 20 graders egg?
Jag har den gröna modellen med 250 mm sten i ett skåp och den åker nog bara fram ett par gånger om året och då mest till svarvstål och för att den brynta delen på stämjärn och hyvelstål blivit för stor på tillräckligt många järn.
Moraknivar och andra smala knivar slipar jag oftast på fri hand. Man känner rätt bra att bladet ligger rätt mot stenen. Tänk bara på rotationsriktningen och att eggen vänds från dig och bortom fingrarna. damhikt :blushing:
/B
 
Daniel_N skrev:
Diskussionen om läderhjulet uppkom nog för att jag gör så. Och jag gör så för att jag inte har någon 4000 (eller 8000 för den delen)-sten. Att använda läder efter den vanliga tormekstenen är helt enkelt ett bra sätt för mig att bryna/polera.

Med tanke på att du har ett gott sortiment vanliga stenar så misstänker jag att det blir bättre för dig att köra baksidan på dem, och köra vinklarna med tormeken. Det blir ju aldrig mycket att ta på baksidan i vilket fall.

Observera dock att jag alltså kör mot den stora plana sidan av hjulet, inte mot den runda kanten.
Sant, har man inte stenarna blir det ju en utgift, och till baksidor vill man ha platta stenar så det blir en märkbar utgift. Troligen, trots att du kör på sidan, finns det en viss svikt i lädret. Den är inte så farlig för hand, men på ett roterande hjul tror jag att den gör en björntjänst, så om du någon gång tar steget, kan du nog tänkas tycka det gör en skillnad.

Stort tack för Tormek reklamen, hade köpt en vanlig grinder om det inte varit för detta forum.

--- Mats ---
 
Ok. Jag låter Tormeken stå kvar på impulsinköpslistan. Den kommer vara bra att till det jag behöver använda den till. Som ni säger utesluter inte det ena det andra. Grovjobbet med Tor och finlir för hand.

Tack för era insiktsfulla kommentarer i ämnet (inte bara på min fråga).
 
MathiasS skrev:
Ok. Jag låter Tormeken stå kvar på impulsinköpslistan. Den kommer vara bra att till det jag behöver använda den till. Som ni säger utesluter inte det ena det andra. Grovjobbet med Tor och finlir för hand.

Tack för era insiktsfulla kommentarer i ämnet (inte bara på min fråga).
"kvar på impulsinköpslistan"... "kommer vara bra till..." :D Härlig syn på impulsinköp. :D

--- Mats ---
 
Jag måste passa på och fråga hur ni håller era stenar plana? Mats Bengtsson skriver att man vill ha platta stenar till baksidor. Vad menar du med det? Alla stenar går ju att plana eller duger inte det till baksidor?
 
Jag planar stenarna med sandpapper på glas eller med ett x-course dimantbryne. De ska planas ofta! Vattenbrynen är mjukare än man tror och en skålad sten förstör formen på baksidan på ett stämjärn. Om man vid nästa tillfälle försöker polera bort råeggen mha en plan sten så funkar det inte.
/B
 
Bra, då hade jag förstått rätt. Blev bara fundersam på om man var "tvungen" att ha speciella stenar för att bibehålla planheten vid slipning av baksidan.
 
phl skrev:
Bra, då hade jag förstått rätt. Blev bara fundersam på om man var "tvungen" att ha speciella stenar för att bibehålla planheten vid slipning av baksidan.
Dåligt uttryckt av mig kanske. Jag planar mina mot en diamantsten (Bengt har tydligen en x-course, jag har bara en coarse). Så i min tanke när jag skrev det, låg att Daniel måste skaffa sig två stenar som han inte har idag, dels vattenstenen, dels en att plana mot som inte förlorar sin planhet (diamant).

Men som Bengt säger, glas plus papper kan också användas till detta.

--- Mats ---
 
Från klarhet till klarhet, nu tror jag att jag är helt med på banan igen. Det blev lite motsägelsefullt i min skalle men det har släppt nu ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.