Undrar vad som är ett rimligt pris för att sätta kakel på väggar och klinker på golv. Vad brukar isåfall ingå i priset? Själva plattorna kan vi räkna bort.

Motsvarande fråga för tätskikt / våtrumsskikt, dvs vad är rimligt pris ?
 
Hur stora ytor handlar det om? Vilken typ av kakel och klinkers ska sättas? Ska det vara rak standardsättning eller ska det sättas border, mönster, fondväggar, diagonalt etc? Är det ett helt fyrkantigt utrymme? Snedtak? Inklätt badkar, inbyggnadsmöbler? Är det infälld rördragning eller ska det dras rör utanpåliggande efter plattsättning?

Som synes finns det ganska många saker man behöver veta för att kunna säga ett pris.
 
Redigerat:
Vi ligger aldrig under 1000:- ex moms/kvm

då ingår.
Material:
Primer, tätskikt, alla marschetter och remsor, kakelfix, fog, ev. silicon
Arbete för tätskikt och plattsättning.

plattorna ingår ej.

Fördyrande omständigheter.
Mosaik
Mkt stora plattor typ 600x300>(beroende på underlaget)
nischer, fönster, möster, många hörnor, hyllar.
 
optimum
scarface75 skrev:
Vi ligger aldrig under 1000:- ex moms/kvm

då ingår.
Material:
Primer, tätskikt, alla marschetter och remsor, kakelfix, fog, ev. silicon
Arbete för tätskikt och plattsättning.

plattorna ingår ej.

Fördyrande omständigheter.
Mosaik
Mkt stora plattor typ 600x300>(beroende på underlaget)
nischer, fönster, möster, många hörnor, hyllar.
Alltså 1250 kr/kvm

Då jag nyss köpt motsvarande material så räknade jag ut att arbetskostnaden blir drygt 950kr/kvm (inkl moms)
(Material jag köpt är LIP och jag har tagit med rejält med material)

Skulle blivit en arbetskostnad på drygt 23.000 kr för mitt badrum på 25kvm inkl väggytor. Inte så dyrt och med ROT så blir det riktigt trevligt.

/Roland
 
Ja 1000.- är mitt mini pris då skall allt vara bästa förutsättning av göra ett snabbt jobb, det kan lika gärna bli 1500-2000 också
 
  • Gilla
Snfhq
  • Laddar…
scarface75 skrev:
Ja 1000.- är mitt mini pris då skall allt vara bästa förutsättning av göra ett snabbt jobb, det kan lika gärna bli 1500-2000 också
Så efter att du inspekterat ett badrum så levererar du enligt ett fast pris mot ett fast datum och enl de givna förutsättningar som råder?
 
Vad är ett rimligt pris per m2 för endast plattsättningen där allt underarbete redan är gjort ?
4m2 golv, klinker 10x20 cm
20m2 vägg, kakel 25x40 cm
 
  • Gilla
Stefan Erikss
  • Laddar…
Jo man måste alltid se jobbet på plats innnan man kan sätta ett fast pris.


Bara plattsättning på vägg och golv, då skall underlaget var bra.

400-600kr/kvm + fix och fog
 
Jag och min plattsättare kom överens om i ett avtal, om priset för badrummet. Jag skulle betala 20.000 för allt.

Nu när han fick se mina plattor ville han ha extra då det var större plattor av modellen 30x60 och det skulle bli merarbete. Tycker det är märkligt, att han ska ha mer betalt bara för att plattorna inte är standard...

Nåja, rör det sig om en tusing så ok, men ska han ha mer kommer jag att motsätta mig det.

Trist att det ofta blir komplikationer under vägens gång med hantverkare...
 
Ericc
TreKronor skrev:
Jag och min plattsättare kom överens om i ett avtal, om priset för badrummet. Jag skulle betala 20.000 för allt.

Nu när han fick se mina plattor ville han ha extra då det var större plattor av modellen 30x60 och det skulle bli merarbete. Tycker det är märkligt, att han ska ha mer betalt bara för att plattorna inte är standard...

Nåja, rör det sig om en tusing så ok, men ska han ha mer kommer jag att motsätta mig det.

Trist att det ofta blir komplikationer under vägens gång med hantverkare...
Hur mycket ingick för 20.000? Skrev ni inget angående plattornas storlek/ sättning i avtalet?
Det gäller att klargöra så mycket som möjligt för varandra innan avtalsskrivandet så sådana här komplikationer inte uppstår.
 
Det är stor skillnad på att sätta 20*20 kakel på vägg, mot att sätta 30*60 granitkeramik på vägg. Tycker 1000:- lät för billigt
 
Tänkte precis skriva som ovan att stora plattor verkar vara mer jobb med att sätta snyggt och det tror jag på. Pressa inte priset för hårt för då kanske jobbet blir därefter. I min tråd tidigare så tyckte en plattsättare att prissättningen skulle vara efter kvaliten på jobbet. Billigare om man bar ville ha upp plattorna och lite mer om det skulle vara snyggt gjort......
 
MiaSthlm skrev:
Tänkte precis skriva som ovan att stora plattor verkar vara mer jobb med att sätta snyggt och det tror jag på. Pressa inte priset för hårt för då kanske jobbet blir därefter. I min tråd tidigare så tyckte en plattsättare att prissättningen skulle vara efter kvaliten på jobbet. Billigare om man bar ville ha upp plattorna och lite mer om det skulle vara snyggt gjort......
Hej om du avser mitt inlägg här så är iaf inte jag någon plattsättare :)

Förresten får vi se några bilder idag.
 
Redigerat:
TreKronor skrev:
Jag och min plattsättare kom överens om i ett avtal, om priset för badrummet. Jag skulle betala 20.000 för allt.

Nu när han fick se mina plattor ville han ha extra då det var större plattor av modellen 30x60 och det skulle bli merarbete. Tycker det är märkligt, att han ska ha mer betalt bara för att plattorna inte är standard...

Nåja, rör det sig om en tusing så ok, men ska han ha mer kommer jag att motsätta mig det.
Om det är märkligt att hantverkaren vill ha mer betalt beror ju på vad som har sagts när han lämnade sitt pris. Har du uppgett att det är standardkakel med standarsättning som gäller och sen väljer något annat är det inget konstigt att även priset kanske behöver justeras.

Och sålänge det förs diskussioner före utfört arbete finns ju möjligheten kvar för båda parter att dra sig ur om man inte kommer överens.

TreKronor skrev:
Trist att det ofta blir komplikationer under vägens gång med hantverkare...
Det behövs 2 parter för att det ska uppstå komplikationer... ;)
 
RobZombie skrev:
Om det är märkligt att hantverkaren vill ha mer betalt beror ju på vad som har sagts när han lämnade sitt pris. Har du uppgett att det är standardkakel med standarsättning som gäller och sen väljer något annat är det inget konstigt att även priset kanske behöver justeras.

Och sålänge det förs diskussioner före utfört arbete finns ju möjligheten kvar för båda parter att dra sig ur om man inte kommer överens.



Det behövs 2 parter för att det ska uppstå komplikationer... ;)
Detta är ett ständigt dilemma som kan diskuteras till leda. Min bild av det hela är i alla fall att det är alldeles för många (både hantverkare och konsumenter) som inte tillräckligt noggrant kommer överens om omfattningen och kvaliteten på det arbete som ska utföras innan arbetet påbörjas. Härtill kan det finnas en mängd förklaringar. Det kan bl a tänkas bero på att konsumenten känner sådan tillit till hantverkaren så att det skulle framstå som onödigt eller kanske rentav pinsamt att ställa vissa frågor om arbetets utförande. Likaså kanske konsumenten tar vissa saker för givet eller så kanske rentav inte konsumenten orkar lägga ner energi på att närmare diskutera saken vilket kanske kan betraktas som en form av medvetet risktagande från konsumentens sida. I flertalet fall beror det säkerligen dock på okunskap från konsumentens sida.

Den som är närmast till hands för att bära ansvaret för denna typ av missuppfattningar anser jag i alla fall vara hantverkaren. Hantverkaren har i normalfallet ett kraftigt kunskapsövertag mot konsumenten och kan med sin erfarenhet lättare förutse potentiella konflikter. Hantverkaren bör klargöra arbetets omfattning och kvalitet för det pris som erbjuds samt meddela om arbetet kan göras på ett annat vis. Likaså kan hantverkaren lättare förutse hur mycket löpande arbete vid sidan av det till fast pris avtalade arbetet som kan uppkomma och därför ange hur många timmar som uppskattas även om inte konsumenten ställer frågan. Kommentarer som att "detta är standardutförandet, om du hade velat....så skulle det kosta det dubbla" visar tydligt på bristen i kommunikation. Vad som framkallat en sådan kommentar bottnar ofta i att hantverkaren inte upplyst om andra alternativ (vilka konsumenten inte kände till) eller att hantverkaren gjort ett kasst jobb och vill neutralisera det med att priset var bra.


Jag vill inte på något vis måla ut hantverkare i allmänhet för att inte spela med öppna kort eller vara dåliga på att informera kunderna. En hantverkartjänst är långt mer komplex än ett köp på Ica. Ett paket mjöl är ett paket mjöl även om det kan variera något i kvalité. En badrumsrenovering kan liknas vid en mejeriprodukt, den kan innefatta allt mellan minimjölk och creme fraiche, och ofta avgör plånboken och smaklökarna vad man är sugen på. Dock kan man reklamera härsken mjölk liksom man kan reklamera en icke fackmässigt utförd badrumsrenovering.

Jag känner till många hantverkare som är duktiga på sitt hantverk men oerhört dåliga på att förebygga konflikter av de slag som diskuterats ovan. För dessa slutar projekten oftast med sura miner, många timmars gratisarbete och/eller delvis inställda betalningar. Men jag känner även till de konsumenter som är något av experter på att försöka tillskansa sig otillbörliga fördelar (utöver vad rätteligen besitter) enbart av det faktum att dem är konsumenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.