Status
Tråden går ej att kommentera.
Ok men var i detta står det att man inte kan ändra detaljer från en ritning?
Naturligtvis ska det inte försämra funktionen men det har du inte nämt ngt om utan bara att det avviker 35mm från ritningen, kke är det tom så det var nödvändigt för att säkerställa funktionen och det andra huset är felkonstruerat?

openmind skrev:
svar 1: Det handlar om en framkant på vägg till höger om inbyggda garderober.

svar 2: Enligt konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagens viktigaste regler

  • Tjänsten skal utföras fackmannamässigt. Näringsidkaren skall också ta tillvara konsumentens intressen och samråda med denne om det behövs. Om inget annat sägs i avtalet mellan näringsidkaren och konsumenten skall näringsidkaren stå för det material som behövs.
  • Näringsidkaren skall se till att det begärda arbetet eller den begärda tjänsten följer de lagar och förordningar som finns så att resultatet ur säkerhetssynpunkt är tillfredsställande.
  • Näringsidkaren är ansvarig för att tjänsten inte bryter mot produktsäker- hetslagens § 5:
"Näringsidkaren ska särskilt iaktta att tjänsten inte utförs
1. i strid mot sådana författningsföreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
2. i strid mot förbud enligt 27 § produktsäkerhetslagen."

Näringsidkaren är skyldig att avråda konsumenten om tjänsten eller arbetet blir så dyrt att det inte rimligen är lönsamt för konsumenten att få det utfört. Om konsumenten mot inrådan från näringsidkaren ändå vill ha arbetet utfört, är det lämpligt att detta tilläggsavtal görs skriftligt, för att förhindra senare meningsskiljaktigheter.


Vidare:
  • Om det efter det att näringsidkaren påbörjat arbetet visar sig att arbetet inte är lönsamt att utföra eller slutpriset kommer att bli högre än konsumenten rimligen kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om detta och begära hans anvisningar.
  • Om konsumenten inte kan kontaktas skall näringsidkaren avbryta det påbörjade arbetet. Om det inte finns särskilda skäl att tro att kunden trots fördyringen vill ha arbetet eller tjänsten utförd kan dock arbetet fortsätta..
  • Om näringsidkaren fortsätter arbetet trots att det inte finns skäl att tro att konsumenten skulle velat det, behöver konsumenten inte betala mer än vad det skulle kostat om arbetet blivit avbeställt eller avbrutits.
  • Om det under arbetets gång kommer fram att det finns behov av tilläggsarbeten, skal konsumenten underrättas om detta. Näringsidkaren skall begära anvisningar av konsumenten.
  • Om konsumenten inte är anträffbar kan näringsidkaren utföra tilläggs- arbeten utan konsumentens anvisningar under förutsättning att priset är obetydligt eller lågt i förhållande till det avtalade eller att det finns särskilda skäl att tro att konsumenten vill få tilläggsarbetet utfört i samband med det avtalade arbetet.
  • Näringsidkaren är dessutom skyldig att utföra tilläggsarbetet om det inte kan skjutas upp utan att konsumenten lider skada.
Arbetet räknas som felaktigt om det inte är utför fackmannamässigt eller resultatet inte är vad konsumenten rimligen kan förvänta sig. Det är också felaktigt om utförandet bryter mot produktsäkerhetslagen eller marknads- föringslagen. Arbetet är även felaktigt om näringsidkaren inte tagit kontakt med konsumenten när han skulle gjort det enligt punkterna ovan.
 
openmind skrev:
Nu finns video material på nätet. Klicka på bilden eller länken och återkom gärna med era kommentarer! Från olika vinklar ser man att golvet sjunker mer och mer. Skarvarna i bjälklagen har försvagats och säkerheten i huset har försämrats drastiskt. Det känns som om halva huset på övervåningen har sjunkit! Att bygga på ett så oseriöst sätt är mer än skandal.

Vi blir väldigt tacksamma om ni som har sett videon sprider denna information överallt! Alla förtjänar se att det finns ett byggföretag i Sverige som ignorerar extrema konstruktionsfel.

Företagets namn kommer att presenteras i god tid.

[länk]

[bild]
HELT SJUKT!!!!!! Jag skulle stämma företaget och reklamera hela bygget!!! Blir så mycket trött på stöddiga företag som behandlar sina kunder som skit :@ :@ :@
 
Går inte att se filmen utan att bli medlem, vilket jag inte har nån lust med.
 
antiparadox skrev:
HELT SJUKT!!!!!! Jag skulle stämma företaget och reklamera hela bygget!!! Blir så mycket trött på stöddiga företag som behandlar sina kunder som skit :@ :@ :@
Jag har haft kontakt.
Tack för hjälpen!
 
I vilken av alla paragrafer du klistrade in hävdar du att det står att byggaren inte får ändra i underlaget?
 
Är du verkligen säker på att du mäter på rätt sätt?

Jag kan ha fel, men senast jag såg en sån här diskussion så kulle man mäta med en 2 m lång rätskiva och mäta avståndet till golvet där avståndet är som längst (dvs skippa vikterna och mät mitt på vattenpasset ungefär)
 
Jo så är det, annars skulle i teorin 2mm lokal förhöjning ge 20cm i andra änden rummet vilket knappast är sant:D

Men oavsett detta så ser det ju fördjävligt ut mot golvsockel mm så rätt är det inte..


Nyfniken skrev:
Är du verkligen säker på att du mäter på rätt sätt?

Jag kan ha fel, men senast jag såg en sån här diskussion så kulle man mäta med en 2 m lång rätskiva och mäta avståndet till golvet där avståndet är som längst (dvs skippa vikterna och mät mitt på vattenpasset ungefär)
 
Nyfniken skrev:
Är du verkligen säker på att du mäter på rätt sätt?
Är du verkligen säker på att du har sett videon på rätt sätt?

Ser du inte att lutningen är extrem p g a att skarvar i bjälklag har släppt och försvagats. Det syns väldigt tydligt. En bild säger mer än tusen ord så man undrar vad det är för intresse när man ställer sådana frågor?
Jag har gjort tester med metallkulor (följer gravitationen) som visar denna extrema lutning!

Denna lutning är inte den enda i vårt hus tyvärr.
Företaget har förstört hela övervåningen där inte ett enda rum har normalt byggt golv. Det lutar extremt och i några rum har golvet sjunkit cirka 1 cm så man kan gunga. Allt p g a att olika bärande väggar sitter på olika nivåer. Vissa väggar sitter cirka 1 cm för högt medan andra sitter cirka 1 cm för lågt. Detta har skapat felaktiga lutningar i konstruktion (bjälklag) som i sin otur har reflekterat stora skador i golvet.

http://www.motionbox.com/videos/1c99d8b31813ebcd94

ba8201030716P4454.jpg
 
Redigerat:
http://www.motionbox.com/videos/1c99d8b31813ebcd94

Några har frågat mig så jag besvarar lite mer omfattande.

Videon visar att skarvarna i bjälklagen har försvagats och golvet har sjunkit. ”Man ser inte bubblan eftersom lutningen i vårt fall är extrem” och börjar direkt vid den punkten (framför dörren) där skarvarna finns (och har släppt). Vid samma punkt (framför dörren) ser man ingen bubbla och ingen lutning mot dörren eftersom en bärandevägg sitter (under dörren) där och stabiliserar bjälklagen mot dörrens sida. P g a samma fel har några rum sjunkit på övervåningen.
 
openmind skrev:
En bild säger mer än tusen ord så man undrar vad det är för intresse när man ställer sådana frågor?
Det var inte min mening att låta dryg, jag vill göra dig en tjänst. Om du tänker konfrontera någon med dina krokiga golv så stärker det inte direkt ditt case att du har (om du har, jag vet inte) mätt på ett felaktigt sätt.
 
Nyfniken skrev:
Det var inte min mening att låta dryg, jag vill göra dig en tjänst. Om du tänker konfrontera någon med dina krokiga golv så stärker det inte direkt ditt case att du har (om du har, jag vet inte) mätt på ett felaktigt sätt.
Det var tre personer (en av dem är byggingenjör som konstaterade samma konstruktionsfel)
Till Nyfniken
Det var inte min mening att konfrontera.
Ta inget personligt men när man har det jobbigt kan man skriva fel ganska lätt så jag ber om ursäkt! Jag är bara ärlig!
 
Buktiga golv mäts upp med en rätskiva med distanser i ändarna och en mätkil. En bra beskrivning och bilder som visar hur man ska tolka toleranserna finns på sid 3-4 i pdf-filen i länken nedan.

http://www.kahrs.se/SiteCollectionD...y/SE/Kahrs_Subfloors_UnderfloorHeating_SE.pdf

Golvets lutning mäts enklast genom att helt enkelt använda mätkilen och palla upp rätskivan eller passet i ena änden tills rätskivan eller passet är plant så ser man hur många mm det lutar på exempelvis 2m.

Toleranserna som det hänvisas till är samma som i AMA och verkar närmast vara standard för de flesta golvtillverkare som krav på underlaget innan läggning.

Vid vår tvåårsbesiktning använde besiktningsmannen precis de instrument och metoder som beskrivs ovan när han konstaterade att golven inte uppfyllde gällande toleranser.
 
openmind skrev:
Vi blir väldigt tacksamma om ni som har sett videon röstar här:

[länk]

Där finns beskrivning om problemet som syns på videon.
Vi bifogar en annan video och gör ett test med metallkulla

8102010124346dabd.jpg

Klicka på bilden eller länken

http://www.motionbox.com/videos/d499d8be121fe6c15c
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.