Har ett badrum ifrån -82 som fortfarande har prickiga väggar av gammal våttapet som förutom lite hål verkar tät, och golvet är kanon.
Så jag funderar på om man kan fräscha upp väggarna riktigt billigt, kanske måla dom bara eller så. Kanske våtrumsfärg direkt på tapeten?
Duschkabin finns, och i badkaret badas det bara så väggarna behöver ju inte tåla att duschas mot.

Tacksam för tips!
 
Redigerat:
Om jag minns rätt så har vi målat över en sån tapett ( ej plastmatta) och använt en system rekommenderad i butiken . Det var med med väv+lim+färg anpassad till badrum. Fråga i färgbutiken.
gaia
 
Vad jag fått för mig när jag kollat runt så behövs inte väv när det inte ska duschas mot. Men jag vet inte riktigt, för väv vill jag gärna slippa.
 
Du har ju redan tapeten, om Du inte gör nåt alls ser den ut som den gör, det blir ju inte sämre för att Du målar så väv kan Du skippa om Du inte vill ha det.

I teorin skulle jag täta hålen med nåt som tål väta och är övermålningsbart sen måla tapteten med den färg som färghandlar´n rekommenderar.
 
Jag blev själv rekommenderad av en målare att beroende på om man hade oljebehandlad tapet så bör man tvätta av den med T-sprit, grunda och sedan måla över den med våtrumsfärg.
 
Ok, det låter bra. Kan nog bli snyggt också då det är lite snygg struktur på tapeten också, istället för väv som jag inte gillar.

Då ska jag skaffa lite färg bara helt enkelt.

Tack!
 
Utan att veta egentligen skulle jag tippa på att underarbetet (rengöring och grundmålning) blir väldigt avgörande för slutresultatet och hur länge färgen stannar kvar.

Återkom gärna med resultatet!
 
Jag målade badrummet för några månader sen som en tillfällig lösning. Badrummet ska totalrenoveras nu om nån vecka så jag visste att det bara skulle vara en tillfällig uppfrächning.

Jag tvättade väggarna med T-Röd och innan dess med Röd Pri där kalkfläckarna var som värst. Sen målade jag två gånger med en färg som Flugger rekommenderat just för ändamålet. På Flugger så avrådde de egentligen för att göra så eftersom att dom inte kunde garantera att det höll särskilt länge, men jag stod på mig och fick till sist färgen blandad! ;-)

Nu, 6 månader senare så håller färgen kanon, ibland slår man emot väggarna med dotterns badbalja och jag trodde att färgen då skulle fläkas upp och kunna dras loss i stora sjok, men färgen verkar vara ganska stryktålig i alla fall!

Lycka till!
 
Jag målade tvättstugan i helgen, golv o tak. Tvättade med målartvätt, använde RUSTAs färg för kök o bad, 259:-/5L och rollade 2 gånger. Blev hur bra som helst, där inne ska det ju inte heller duschas nåt, så jag ser inte varför inte färgen skulle hålla!? Börja flagna av sig själv, och rasa ner.....njae
 
Jag har en målad ram runt spegeln redan nu som är målad med vanlig lackfärg. Den sitter som berget, och det är målat direkt på utan rengöring eller primer.
Denna tapet är ju inte så plastig och slät som vanlig våtrumstapet utan känns mer som en lätt plastad strukturtapet.

Men ska hela målas blir det givetvis noggrant gjort iallafall, och resulatet kommer ut här.
 
Här kommer resultatet, efter spackling och tre lager färg, inkl ett lager i taket.

Före
1.jpg

Efter
2.jpg

Före
5.jpg

Efter
6.jpg

Före
7.jpg

Efter
8.jpg

Före
9.jpg

Efter
10.jpg

Måste bara visa lampan också som jag tycker är riktigt läcker
11.jpg

Tycker allt resultatet blev bra, och var väldigt lättmålat också. Skåpet med alla rör under ska täckas för fortast möjligt. Dessutom ska taklister sättas upp.

Kostnaden för hela badrummet är uppe i 600kr nu, detta inklusive badkar, tvättställ med blandare, spegel, lampor, färg och hyllan.
Så billigare går nog inte att få det :)
 
Snyggt! Såna här projekt gillar jag, ekonomiskt, praktiskt och man tar till vara på det man har och river inte ut allt för att få det senaste. Gillar skarpt våtrumsmatta och våtrumstapeter/väv. Att man kan måla över gammal våtrumstapet var en nyhet frö mig, tack för den idén!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.