Hej!

Vi ska skruva fast ett 15x112 mm furugolv ovanpå ett befintligt golv som är ca 15 mm tjockt. Hur brett ska man ha mellan skruvarna?

Hälsningar Maria
 
Inte en aning, men känns nästan som att ni måste hitta golvreglarna och skruva ner i dessa. Då ger det sig ju naturligt vad det gäller avståndet.

Men, hör med golvtillverkaren. Själv har jag aldrig haft den konstruktionen utan bara lagt flytande golv uppepå befintligt. Är kanske OK att skruva uppepå ett skruvat/spikat golv men golvtillverkaren bör ju kunna svara.
 
Tack för svar! Jag har hittat ett ställe där det står att man kan sätta skruvarna 60 cm ifrån varandra om man skruvar i befintligt golv, och det känns logiskt eftersom det är ungefär ett sådant mått man hade haft om man skruvat dem i reglarna. Men jag har som sagt endast hittat detta på ett ställe av alla hundratals monteringsanvisningar för trägolv som finns på nätet, så det är inget som brukar anges. Så om någon annan gjort något liknande och vet mer så vore det kanon.

Hälsningar Maria
 
Aha, där står det ju också en anvisning, tack för länken! Då är det i storleksordningen 30-60 cm som gäller alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.