Är sättet som detta byggföretag bygger på acceptabelt eller oacceptabelt?

  • Totalt oacceptabelt sätt

    28 Röster 100,0%
  • Detta är ett acceptabelt sätt

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    28
Status
Tråden går ej att kommentera.
Vi har bifogat en video som alla kan titta på. Byggföretaget har förstört hela övervåningen där inte ett enda rum har normalt byggt golv och har ruinerat oss totalt. Golvet lutar extremt och i några rum har golvet sjunkit cirka 1 cm. Allt p g a att olika bärandeväggar sitter på olika nivåer. Vissa väggar sitter cirka 1 cm för högt medan andra sitter cirka 1 cm för lågt. Detta har skapat felaktiga lutningar och belastningar i konstruktionen (bjälklagen) som i sin otur har reflekterat stora skador i golvet och försvagat vissa skarvar i bjälklagen. Det känns som om halva huset på övervåningen har sjunkit!

Vi blir väldigt tacksamma om ni som har sett videon röstar och sprider denna information till alla humana människor som kan hjälpa oss med deras råd. Återkom gärna med era kommentarer! Alla förtjänar att veta att det finns ett byggföretag i Sverige som ignorerar extrema konstruktionsfel. Vi har reklamerat alla fel i vårt nya hus men byggföretaget har skriftligt avvisat alla vara krav. Besiktningsmannen upptäckte ingenting medan vår kvalitetsansvarige tar avstånd och kommenterar ingenting.

Företagets namn kommer att presenteras i god tid. Klicka på bilden eller länken för att titta på videon och återkom gärna med era kommentarer!

http://www.motionbox.com/videos/1c99d8b31813ebcd94

ba8201030716P4454.jpg

Extra information finns här:
http://www.byggahus.se/forum/juridik/136707-ojaemna-golv-och-lutande-vaeggar.html

En bekymrad barnfamilj
 
Redigerat:
En fråga. Det bärande väggarna, värför är de i olika höjd? Beror det på att de är sågade olika eller att plattan inte är jämn?
 
bumpaberra skrev:
En fråga. Det bärande väggarna, värför är de i olika höjd? Beror det på att de är sågade olika eller att plattan inte är jämn?
Plattan är jämn. De bärandeväggarna är sågade olika. I vårt fall har byggarna missat justera höjden på två eller tre bärandeväggar!
 
Redigerat:
Men vad är det egentligen videon visar? Jag antar att vattenpasset var satt i våg, men vi fick aldrig se bubblan.

Om besiktningsmannanen inte tagit upp det här så måste ni begära en överbesiktning, det skall ske inom ett ganska snävt tidsfönster efter besiktningen (komme inte ihåg tiden).

I annat fall så är besiktningsprotokollet ett "bevis" på att inget fel föreligger.
 
hempularen skrev:
Men vad är det egentligen videon visar? Jag antar att vattenpasset var satt i våg, men vi fick aldrig se bubblan.

Om besiktningsmannanen inte tagit upp det här så måste ni begära en överbesiktning, det skall ske inom ett ganska snävt tidsfönster efter besiktningen (komme inte ihåg tiden).

I annat fall så är besiktningsprotokollet ett "bevis" på att inget fel föreligger.
Videon visar att skarvarna i bjälklagen har försvagats och golvet har sjunkit. ”Man ser inte bubblan eftersom lutningen i vårt fall är extrem” och börjar direkt vid den punkten (framför dörren) där skarvarna finns (och har släppt). Vid samma punkt (framför dörren) ser man ingen bubbla och ingen lutning mot dörren eftersom en bärandevägg sitter (under dörren) där och stabiliserar bjälklagen mot dörrens sida. P g a samma fel har några rum sjunkit på övervåningen. Videon visar problemet väldigt tydligt.
 
Redigerat:
Bubblan försvinner ju inte bara för att det är extremt. Du har ju en lodrät libell och en 45graders libell och i dessa är det ju ännu extremare vinklar eftersom du mäter den vågräta lutningen men i dessa ser man bubblan i.
 
ByggareNick skrev:
Bubblan försvinner ju inte bara för att det är extremt. Du har ju en lodrät libell och en 45graders libell och i dessa är det ju ännu extremare vinklar eftersom du mäter den vågräta lutningen men i dessa ser man bubblan i.
Du har rätt att bubblan inte försvinner!

Bubblan finns men inte syns så mycket mot dörrens sida eftersom en bärandevägg sitter (precis under dörren) där och stabiliserar bjälklagen (där finns bara en liten lutning mot dörren). Vi har gjort tester med metallkulor som följer efter gravitationen som visar två lutningar men… som jag skrev innan sitter en bärandevägg nära skarvarna (under dörren vid samma område) som gör att man inte ser en extrem lutning mot dörren. För att visa felet satte vi vattenpasset i en sådan position. Utan stöd följer vattenpasset den extrema lutningen och blir svårt att se problemet.
En byggingenjör mätte från golv till tak på bottenvåningen med Hilti PD 30 Laser distansmättare som visar att taket (vid samma punkt som man ser på videon) har sjunkit cirka 1,7 cm.

Om den bärandeväggen under dörren inte fanns där skulle golvet börja sjunka vid skarvarnas område då. Då skulle vi få ett annat problem istället... Vi har fått detta problem p g a förutsättningarna i själva konstruktionen.

Angående den bärandeväggen under dörren: En anledning till extra bekymmer är att byggarna har missat höja väggens nivå med 1 cm som bara förvärrar allt. Denna bärandevägg sitter nere på lägsta möjliga nivå till skillnad från alla andra bärandeväggar i hela huset.
 
Redigerat:
Det som avses är "bubblan" i vattenpassets libell som inte visas i videon så att man kan se att vattenpasset är i våg, men det får man utgå från att det är annars skulle ni ju inte dragit detta vidare. Så ni pratar om två olika "bubblor".
 
AndersS skrev:
Det som avses är "bubblan" i vattenpassets libell som inte visas i videon så att man kan se att vattenpasset är i våg, men det får man utgå från att det är annars skulle ni ju inte dragit detta vidare. Så ni pratar om två olika "bubblor".
Man kan se att vattenpasset är i våg men jag gjorde miss och glömde filma den detaljen (bubblan i vattnet).

http://www.motionbox.com/videos/1c99d8b31813ebcd94

Titta noggrant på spegeldörrens list och jämför med vattenpasset "som orientering" (istället). Bägge två ligger parallellt medan golvet lutar extremt.

Pausa videon den artonde sekunden. Då ser man bra.
 
Redigerat:
Man bygger inte någon jävla koja utan bostadshus, åhh jag blir så jävla trött, vad pinsamt!!!
 
AndersS skrev:
Det som avses är "bubblan" i vattenpassets libell som inte visas i videon så att man kan se att vattenpasset är i våg, men det får man utgå från att det är annars skulle ni ju inte dragit detta vidare. Så ni pratar om två olika "bubblor".
Jaså det var så det var. Vi pratade om olika bubblor.
Tyckte han var lite knäpp. Hehe skämta bara.. :p
 
ByggareNick skrev:
Jaså det var så det var. Vi pratade om olika bubblor.
Tyckte han var lite knäpp. Hehe skämta bara.. :p
Det är lätt att bli knäpp när man har dessa stora problem och bekymmer :( Men även skratt på sin egen bekostnad behövs ibland ;)
 
De får man bjuda på tycker jag. Lider med er ska ni veta iaf. Önskar jag kunde säga precis vad ni skulle göra. Ni verkar iof gjort det som man bör men utan resultat.
Förjävligt.

Lycka till.
 
Men jag förstår inte på vilket sätt den ideon visar att ngn skarv i bjälklaget har försvagats?? Den visar att golvet är ojämt men inte hur mycket?
Viktigt att man gör skillnad på vad som är vad så det inte blir missförstånd.
 
Tossegubbe skrev:
Men jag förstår inte på vilket sätt den ideon visar att ngn skarv i bjälklaget har försvagats?? Den visar att golvet är ojämt men inte hur mycket?
Viktigt att man gör skillnad på vad som är vad så det inte blir missförstånd.
Tossegubbe,
Jag har konstruktionsberäkningarna så jag vet var skarvarna i mitt hus finns. Alla bjälklag har olika beteckningar (till ex. 7 stycken MB1...), det vet du säkert. Anledningen till att skarvarna har försvagats är de felaktiga lutningarna och belastningarna i bjälklagen som uppkommer p g a att olika bärandeväggar inte sitter på samma höjd och jämna nivå q(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.