Har ett gammalt hus norr om Mora byggt 1945 80 kvm 1 plans med källare treglas fönster och tilläggs isolerad vind. Värmer idag med vattenburen elpanna med inbyggd varmvattenberedare årmodell ca 1980. Har en total årsföbrukning på ca 18000 kwh varav hushållsel 3000 kwh Direktverkande eluppvärmt garage 3000kwh kvar då uppvärmning hus 12000 kwh. Ca 50 meter sanddjup till berg på tomten som är på 1800 kvm men minst hälften går bort pga byggnader,asfalt,vatten/avlopps ledningar (servitut). Vad ska jag välja för värmepump (jobbar borta 7 dar hemma 7 dar) så vedeldning är inte aktuellt. Luft/vatten? Har upp till -30 grader när det är som kallast.
Jord/vatten? Räcker tomten till + är sand bra medium.
Berg/vatten? Dyrt borrhål pga hylsning 50m.
 
C
Luft/vatten låter som det det blir för dig då, du kan docka värmepumpen så att elpannan går in och stöttar när värmepumpen inte orkar med längre. Kanske byta med en komplett lösning med innedel, tex Nibe Split eller Nibe F2020 med VVM300 till. (Självfallet finns andra företag också, det är bara jag som är nibefrälst.. Ta in offerter från flera leverantörer, jämför dom, diskutera med kunnigt folk (här tex) och välj den som du litar mest på i förhållande till priset).

Ett alternativ, med tanke på att du har ganska låg förbrukning idag, skulle kunna vara att använda ett par luft/luftvärmepumpar (jag tänker en vettig i huset och nån billig modell i garaget kanske) att stötta med.

1800 kvadrat räcker lååångt till ditt hus, men sand är det absolut sämsta, möjligen näst efter makadam, att lägga jordvärmeslangen i. Vattensjuk lera är det bästa (men det vill man å andra sidan inte ha på sin tomt.. :p ). Kostnaden för att installera bergvärme uppväger knappast besparingen med den måttliga förbrukningen du har idag - payofftid på flera decennier.

Kan även tipsa om ett forum som heter http://varmepumpsforum.com
 
Som sagt:
Dåligt med sand för markvärme.
Dyrt med bergvärme med många meter till berg + litet hus, lång payoff.
Beroende på planlösning är LLVP eventuellt inge vidare, speciellt när det redan finns vattenburen värme.

LVVP är väl det som kvarstår som vettigt alternativ då du redan har vattenburen värme. Kontrollera möjlighet att docka mot befintligt system.
Ger inte så mycket vid många minus, men det gör heller inte LLVP.

Ökad driftkostnad pga sämre COP vid kallgrader kan väga upp mot den dyra installationen av bergvärme.

Betala lite mer nu, i driftkostnad, hela tiden, eller vänta 30år tills att du börjar tjäna på att ha valt bergvärme.
 
C
ME har faktiskt en LLVP som ger hyfsat med värme ända neråt -30. Men det beror ju som sagt på planlösning.
Det är inte alls nåt dåligt alternativ att montera en LLVP att stötta med bara för att man har vattenburet, med tanke på att det är en mycket lägre investeringskostnad.

Eller så slår du på stort och sätter vattenburna element i garaget också och sätter en LVVP. Det beror ju på vad du tycker att det är värt, komfortmässigt.
 
Tack! för svaren. Det är väl det jag kommit fram till själv också för lite förbrukning 12000 kwh blir 4000 kwh med bergvärme dvs en besparing på 8000 kwh per år max. En granne borrade 5 st 20 meters hål som han ska dra ner slang i något mellanting mellan jordvärme och bergvärme teknik sa han, vid 4-5 meters djup så kom det upp blöt cementliknade sand.
 
Kompaktkollektor heter väl det, men då är det väl inte sprit/vatten i vätskan?
Jag antar att det som är noga där är att det inte får vara för nära mellan hålen, så att mark och allting fryser ihop vid drift på vintern.

Även om man har en öppen planlösning blir det alltid några rum som inte tar speciellt mycket del av LLVP'en, men som du säger, investeringskostnad är mycket lägre och mot eventuell minskad elförbrukning kan det vara lyckat, även om då elpannan värmer vissa rum mer än andra.
 
Har en ganska stängd planlösning 2 rum och kök. Skulle vara en Luft/luft pump längs in i sovrummet då för där sitter jag med datorn också, brukar ha en kupe värmare då och då på där i Aug och Sep innan jag slår på elpannan 1 Oktober (snålar lite) Elpannan slås av 1 Juni och bara varmvatten slingan körs då fram till Okt och elförbrukningen håller sig under 10 kwh per dag under Sommaren.
 
Tänk på att det behövs värme på natten också, dvs fläkten i innedelen kommer att gå. Men går att stänga av den på natten, men då får ju ingen besparing på halva dygnet.
 
Jodå! om jag skaffar en sådan anläggning (luft/luft) monterat i mitt sovrum så får den väl gå dygnet runt ca Sep-Nov och April-Maj. dvs jag kan slå på elpannan senare på Hösten och stänga den tidigare på Våren. Att köra båda samtidigt blir svårt då jag bara har ute givare för elpannan.
 
Jag avråder från luft/luft-pump i sovrummet. Väsnas för mycket när man ska sova, om man inte sover väldigt tungt.
 
LLVP i sovrum:
Nackdelar:
* Oljud
* Det blir extra varmt i rummet den är i för att värmen ska sprida sig till resten av huset, hur tänkte du göra i källaren? Sovrummet är oftast rummet man vill ha det lite svalare i.
* Tveksam om det ger så stor besparing då det är ett sovrum med en vanlig dörröppning.
Fördelar:
* Billig installation.

Det där med elpannan och endast utegivare, den stänger väl iaf av om returen från radiatorerna blir varm, dvs värmen inte behövs i huset. Så det borde väl finnas nån givare i pannan för returtemp?
 
Jag sover sällan över hos mig nu utan hos min flickvän som har ett större hus, när jag är hemma så meckar jag mest i garaget samt surfar på internet inne i huset men det kan ju ändras om man får en fot där bak av tjejen. Pannan går efter en inställd kurva som shuntar på mer varmvatten till elementen efter utegivaren, elementen har dock termostater.
 
Ja, beslutet är ju helt och hållet ditt, jag tycker dock att det är synd att göra en lösning som inte håller ens lite långsiktigt. Ska du flytta LLVP om du får kicken?
 
C
Du kan ju också överväga att installera en luftvattenvärmepump av fulmodell (finns ju billiga för runt 20-papp), kanske göra installationen själv, lära dig ett och annat om VVS och värmepumpar på köpet, och dessutom spara några kronor på elräkningen. Går att docka mot befintlig elpanna så att den går in när inte värmepumpen räcker till.
 
Ha ha ! Nej jag behöver inte flytta något det är mitt eget lilla ungkarlshus till 100% inte ens Banken "äger" något i det längre, köpte det -95 billigt mest för det stora fina garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.