Längtar så efter våren nu... när brukar man kunna klippa gräset för första gången på våren i Skåne? Behöver ett datum att längta till!
 
Med tanke på att vintern inte brukar börja förrän ungefär nu så kan du vänta lite med att plocka fram gräsklipparen. Jag räknar med höst till framåt Lucia och att våren börjar framåt April till.

För övrigt tycker jag det är oerhört irriterande med folk som gnäller om att det aldrig blir vår så fort det har bytats årtal. -Nä, det ska först hinna bli vinter, p***o!
 
Ropa skrev:
För övrigt tycker jag det är oerhört irriterande med folk som gnäller om att det aldrig blir vår så fort det har bytats årtal. -Nä, det ska först hinna bli vinter, p***o!
Personligen börjar jag längta efter våren i augusti.
 
Hemmakatten
Våren kommer i genomsnitt, statistikt sett till Skånes kuster den 25/2, enligt SMHI.
 
Jag sitter och är helt urless på snön och bristen på sol. Till och med katten håller på att bli galen och klättrar på väggarna.

Googlade på "När kommer våren?" och var hamnar man? Jo, i Byggahus forum. :)

Just nu snöar det men jag ska genast rapportera minsta lilla antydan till vår.
 
Motionerade just snöslungan igen
 
Jag börjar mer och mer förstå varför man när man blir äldre skaffar bostäder i soliga länder. Det här mörkret och kylan tar livet av en. Nästan. Och då är man ändå inte stel och skör.
 
Så här ihållande vinter i södra Sverige har vi inte haft sedan vi flyttade in i huset -86. Visst kan det komma mycket snö men då oftast i klump när vi får nordöstliga snöoväder som kommer indragande från Östersjön och tömmer sin last med snö när det når kusten och även lägger upp det i meterhöga drivor. För vissa delar jämförs nu med vintrarna under 40-talet.
Men hav tröst för när solen sticker fram kan ni redan nu höra viss fågelsång (i förra veckan koltrast och talgoxe) och man ser skator som i par har börjat renovera sina bon, dvs om ni bor i de södra delarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.