Hej jag har som ni vet ett Kina kar köppt på BT trading.
JAg har vid ett par tilfällen inte kunnat starta karet & har efter egen felsökning fått det till att det är glappkontakt mellan displayens kontakt & huvudenheten.
Jag vet inte i vilken av delarna felet är & det är inte så frekvänt.

jag har diskuterat detta Med BT & dom har några gånger svarat, händer det igen så skickar jag en display (jag har inte sagt at jag tror felet är i displayen, utan att det kan vara display eller huvudenhet)
Jag har nu bet dom skicka en display, & det skulle han göra, men han vill ha tilbaka den andra & jag ska tydligen så för frakten. jag skulle få tilbaka pengarna för frakten om det visa sig vara ett garantifel.

har han rätt att kräva mig på frakten? (jag är inte så säker på att jag får tilbaka några pengar då)
desutem kanske felet är i huvudenheten & då får jag alltså inga pengar? & vi kör då ennvända till med frakt på huvudenheten?

nån som vet vad som gäller enligt konsumentköplagen? (jag skiter i vad dom själva skrivit på hemsidan, då konsumentköplagen gäller!)
 
Om inget annat avtalas så gäller vid reklamationer att varan skall åter till återförsäljaren eller till verkstad som anvisas av denne. Vissa nätförsäljaren, t.ex. Netonnet är hyggliga att skicka en fraktlapp vid garantiärenden men det är inget som de är skyldiga till.

I det här fallet så tycker jag BT:s erbjudande om att ersätta dina fraktutlägg vid konstaterat fel är helt reko.
 
fredl skrev:
Om inget annat avtalas så gäller vid reklamationer att varan skall åter till återförsäljaren eller till verkstad som anvisas av denne. Vissa nätförsäljaren, t.ex. Netonnet är hyggliga att skicka en fraktlapp vid garantiärenden men det är inget som de är skyldiga till.

I det här fallet så tycker jag BT:s erbjudande om att ersätta dina fraktutlägg vid konstaterat fel är helt reko.

OK. man det är ju han som kom med förslaget att det skulle vara fel på displayen, jag har ju bara sagt att det är glapp imellan display & huvudenhet. Det kan alltså lika gärna vara huvudenheten.

jag vill ju inte stå för flera frakter i onödan. Kan jag då kräva att han skickar båda delarna & jag retunerar delarna när jag konstaterat vilken som var trasig?
 
Förmodligen så har han rätt i var felet ligger, med tanke på det kombinerade antalet av sålda kar (hos alla säljare) så har de nog en rätt bra bild av vad som kan tänkas orsaka diverse fel. Som jag förstår det så sitter elektroniken i kontrollenheten och reläerna som styr pumpar etc i elcentralen.

Du kan ju alltid fråga hur ni gör om felet kvarstår efter byte av styrenhet.
 
Konsumentköplagen säger att säljaren ska stå för fraktkostnaden vid retur av reklamationsärenden, du ska inte behöva lägga ut fraktkostnaden öht. I och för sig säger de att de kommer betala dina utgifter om det är displayen det är fel på, så det är väl en smaksak. Men om du ska skicka tillbaka något större och tyngre, ska du då ligga ute med de pengarna med? Det är något du bör tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.