Diskuterade alternativet vid bostadsvärderingen idag och tankarna snurrar...

Vill höra era tankar och erfarenheter - är det helkorkat att göra så? Fördelar, nackdelar etc....

Shoot!! :D
 
Jag skulle inte vilja göra det, man riskerar att bli desperat och köpa något man egentligen inte gillar bara för att ha någonstans att bo!

Om man som du bor i Stockholm(?) är det knappast någon risk för att du står med en bostad som inte går att sälja, eller iaf hyra ut.
 
Beror på hur lätt du har för att hitta en ny lägenhet. Om du har svårt att hitta "drömlägenheten", så ska du inte sälja först...

Jag skulle inte vilja sälja först. Men jag hörde att mäklarna i Stockholm börjat propagera för att man ska sälja först. Tror det är i eget intresse: för att få fart på omsättningen. Om man redan sålt, måste man köpa, annars står man utan boende.

Mvh/abbe
 
En stor fördel med att sälja först är ju att man vet hur mycket man har att röra sig med vi köpet av nästa bostad.

Men det kräver ju att man har någon nödutgång, om köpet drar ut på tiden.
T.ex. en sommarstuga att bo i tillfälligt, hos släktingar/föräldrar, eller hyra litet tillfälligt.

Själv sålde jag mitt hus i början av december, fick bygglov för nytt hus slutet av december (hade redan tomt iofs), och skrev kontrakt på nytt husbygge början på februari.

Tiden från frånträdet av "gamla" huset i mitten på april tills jag kan flytta in i nya huset i början av juli "lånar" jag släktens sommarstuga, som mest står tom då ändå.
Har hyrt lagerlokal för möbler mm av en lantbrukare i trakten till lågt pris.

Inga dubbla boendekostnader och full koll på balansen inkomster/utgifter tycker jag känns rätt skönt.

Så mitt svar är: Helkorkat, absolut inte! Tvärt om!

Lycka till med flytten hur du än gör! //KoW
 
Redigerat:
Om man tror att lägenheten är lättsåld så skulle jag nog köpa först och sälja sen. Men viktigt då är ju att man inte gör några glädjekalkyler på vad man får ut när man säljer och förköper sig.

I vår produktionskalkyl till vårt husbygge så har vi räknat med 0:- i vinst för vår lägenhet efter att maklaren är betald och det känns väldigt skönt att veta att allt extra vi får in är just extra och inte ett måste.
 
Vi har alltid köpt först och sålt sen. Det gjorde ju egentligen KnockOnWood också, tomten fanns redan.
Att först sälja sin bostad och sen ha 2-4 mån på sej att hitta ett nytt boende riskerar att leda till att man bor sämre än förut. Vad säger att det finns en passande bostad till salu ens inom ett kvartal? än mindre talar för att vi som sålt vårt boende är just dom som kommer att lägga högsta budet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.