Hej!

Har läst en del trådar här om innerväggar men saknar svar på några frågor.

1. Kan jag limma fast en balk på parkettgolvet istället för att borra och skruva, för att i framtiden ha möjlighet att ta bort väggen och då enbart "åka" på en slipning av golvet?

2. Ljudisolering! Hur tjock bör väggen vara och vad används som ljudisolering?

Tack på förhand

Anders
 
C
1. Mnjaa, kanske, men parkettgolvet ligger flytande, och att ha botten på väggen flytande kanske inte är så bra. Men jag vet inte, det får nån annan svara på.

2. Tunga material. Föreslår 95mm reglar med två lager 45mm isolering i, med luftspalt mellan, sen OSB och gips på båda sidorna med skarvarna förskjutna. Eventuellt täta mot golv och tak med lämplig massa.
 
Jag skulle säga att om du limmar mot golvet kan du vara säker på att parketten aldrig går att rädda under väggen. Om du däremot skruvar eller spikar med få spik så har du bara ett par små hål som går att spackla igen med lim och sågspån om du vill i framtiden.Det förutsätter givetvis att väggen rivs varsamt.

Erik
 
Jag använde dubbelhäftande tejp, har laminatgolv och ville inte skruva eftersom det är vattenburen golvvärme där. Ytterreglarna är bägge skruvade i vägg och takregeln likaså skruvad så det blir inga sidokrafter att tala om på golvregeln. Men dubbelhäftande tejp av god kvalitet håller i rätt bra faktiskt.

Väggen är in till tonårsavdelningen i huset, 95 reglar med vanlig isolering och dubbelgips på ena sidan enkelgips på andra och en riktig förrådsdörr som är isolerad för att sitta som ytterdörr samt tätningslister förstås.
Den håller ljudet kvar hos ungdomarna väldigt bra.
 
Avemo skrev:
Jag skulle säga att om du limmar mot golvet kan du vara säker på att parketten aldrig går att rädda under väggen.
På vilket sätt blir golvet förstört? Skulle limmet ge skador på golvet som inte går slippa bort!?

//Anders
 
Hemma hos far min var de limmat en regel mot golvet (parkettgolv).
Då den här väggen revs så gick även parkett golvet sönder, så de blir att byta de, så limma är inte den bästa lösningen, ( om du sen nån gång vill ha bort väggen och ha kvar golvet under utan större skada)
 
Redigerat:
C
Gissningsvis tar limmet med sig delar av parketten när man river bort väggen. Det är svårt att slipa fram material som saknas. :(
 
Men jag kan tänka mig att om de skulle va trägolv, så skulle de inte va några problem alls.
 
Är man känslig, kan man spika mot golvet med stift. De är 0.5mm. Efter lackeringen syns inget sen.
 
Richtmann skrev:
Men jag kan tänka mig att om de skulle va trägolv, så skulle de inte va några problem alls.
Det gäller i så fall att använda tillräckligt dåligt lim. Välgjorda limfogar kan bli lika starka som träet runt omkring. Bryter man isär det så delar det sig vanligen i anslutning till limfogen, men sällan precis i fogen hela vägen.

Erik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.