Börjar närma mig det viktiga arbetet att skriva avtal med tilltänkta entreprenörer för husbygget. Skall börja med huvudentreprenören dvs byggfirman.

Har laddat ner ABS 09 och påbörjat ifyllnad.

Jag skulle dock vilja få tips och råd och om möjligt se hur Ni skrev era avtal. PM:a mig så får ni mailadress att skicka till.

Vi har med hjälp av A-ritningar gått igenom en förväntad kostnadsbild för huset och detta skall ju ligga till grund för avtalet. Vi har också tagit beslutet om att byggfirman skall debiteras på löpande räkning och här skulle jag vilja få hjälp med hur Ni andra lagt upp betalningsplan mm.

Är det någon som lyckats kombinera debiteringsformen löpande räkning med ett kostnadstak för färdigställande. Man vill ju liksom plocka russinen ur kakan men samtidigt ha maximal trygghet.

Hjälp mig gärna.
 
Har följande olika entreprenörer involverade:

1. Grävare
2. Snickare
3. VVS
4. El
5. Takläggare
6. Plåtslagare
7. Kakelsättare
8. Målare
9. Ventilation

Behöver man skriva ABS 09 Entreprenadkontrakt med samtliga ?
 
Vi sitter i samma läge. Vi ska bygga ut vårt hus samt göra ett taklyft, allt i lösvirke. Väntar på att få en kostnadsbild av byggaren vi ska anlita och har tänkt att ta det för löpande räkning. Också intresserad av hur man skriver såna avtal (abs09). Hör gärna av dig vad du kommit fram till.

Vi ska anlita följande :
Byggare (snickare, plåtslagare)
VVS
Bergvärme
El
 
Tror nog att det är avtal som gäller med de flesta. Har dock inte kommit vidare mer än att studera ABS 09.

Vill på något sätt få in ett kostnadstak i kombination med löpande räkning.. Hmm
 
Sitter fortfarande fast lite i denna frågan..

Hur skall ABS09 kontraktet formuleras med byggfirman som skall resa huset på vår tomt ?

Vi har ju endast en uppskattad kostnad på material och en uppskattad volym timmar som kommer gå åt till att bygga huset.

Byggfirman vill fakturera oss materialet allt eftersom de plockar ut det på brädgården och timmarna debiteras i efterskott månadsvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.