Hejsan!

Jag funderar lite över vad som kan tänkas att höja värdet på mitt hus inför en försäljning senare i år. Jag har två funderingar.

1. Byta ut oljepannan a la -60 talet mot en pellets panna - har fått en offert på ca. 70.000:- inklusive allt arbete och nya prytlar.
2. Byta ut den gamla sunkiga tvättmaskinen mot en ny samt en torktumlare.


Är det värt det?
 
_coffe_ skrev:
Hejsan!

Jag funderar lite över vad som kan tänkas att höja värdet på mitt hus inför en försäljning senare i år. Jag har två funderingar.

1. Byta ut oljepannan a la -60 talet mot en pellets panna - har fått en offert på ca. 70.000:- inklusive allt arbete och nya prytlar.
2. Byta ut den gamla sunkiga tvättmaskinen mot en ny samt en torktumlare.


Är det värt det?
Nja, antar att några burkar färg ger ett mycket bättre utbyte.
 
Mina föräldrar bytte värmepump precis innan de sålde för att den gick sönder. De tyckte inte att de fick igen den kostnaden. Hade de lagt samma pengar på nya köksluckor och att byta ut de golv som inte var trägol mot parkett hade de nog fått bättre betalt.
 
Jag tycker att vi utvecklar denna tråd till en lista på åtgärder och investeringar som långsiktigt kan höja värdet på fastigheten. Det är ju lite det som rubriken syftar till.

Mina förslag är:
Djupa fönster.
Bred massiv trappa. (tex 20 bredare än standard)
 
Det är väl egentligen två separata områden:

1. Åtgärder som är rationella och som uppskattas av en rationell och kalkylerande köpare.
2. "Razzle dazzle" åtgärder som värdesätts på ett icke rationellt plan.

Under punkten 1 är det väl främst åtgärder som sänker en byggnads långsitiga drifts- och underhållskostnader. Punkten 2 är mer svårdefinierad.
 
Jo det är klart att det är lättare att beräkna mervärdet av värmepump med solfångare som sänker elförbrukningen, energisnålare fönster etc. Jag tycker det därför är intressant att höra hur andra värderar "Razzle Dazzle" saker när man planerar att bygga ett hus.

Vilket mervärde kan man få med 3 istället för 2 toaletter i ett hus på 220 kvm?

Vilka saker kan vara bra att få med i planeringsstadiet när man tittar på ett hus.Detta för att huset ska kännas lite finare än ett standardhus (även om det faktiskt är ett kataloghus). Jag tror att med en procentuellt liten påverkan kan höja marknadsvärdet med mer än investeringen.
 
Själv tror jag ju att huspriserna kommer gå ner och räntorna upp så jag skulle nog varit försiktig med dyrare investeringar.
 
Tycker man är ute lite i fel tankar om man tänker bygga/renovera med anledning att höja värdet på huset.

Bygg/Renovera för att ni ska trivas i huset istället! Självklart även för att få en så låg driftskostnad som möjligt också.

Ska man snabbt fixa till huset inför en försäljning så är de väl nya ytskikt på golv/väggar/tak som gäller.
 
Far jag komma med ett till forslag?

Lagg en slant pa att fa snygga bilder pa fastigheten till annonsen.
Kontrollera stavningen in annonstexten. Det finns en hel del halvanalfabeter till maklare dar ute.

Billigt och enkelt.
 
mabcar skrev:
Vilket mervärde kan man få med 3 istället för 2 toaletter i ett hus på 220 kvm?
Högre taxering! JAAA... Och därmed högre fastighetsskatt när de röd-gröna återinför den!
 
Nyputsade fönster. Nya gardiner. Snittblommor. Fräscha handdukar i badrummet. Doftblock.

Allvarligt talat, handlar det bara om att få upp priset vid försäljning bör man nog undvika dyra investeringar. Koncentrera er på sånt som märks. Ofta är det mindre skavanker som man lägger märke till som förstagångsbesökare som är enkla att åtgärda. Det kan vara värt att kolla med nån utomstående, själv blir man ju lätt hemmablind.

Just pelletspanna låter som en mindre bra idé. Folk har olika perferenser vad gäller uppvärmning, en del kanske är oroliga att en pelletspanna kräver mycket skötsel, andra har tillgång till fri ved. Och den som verkligen vill ha en pelletspanna vet säkert vad det kostar att installera en och värderar den inte högre än så vid köp.
 
Hej!

Förslag på hur du kan få en fastighet mer "attraktiv" och få upp priset:

1. Bergvärme
2. Trägolv överallt
3. Måla om alla väggar där det är skador på väggarna
4. Välvårdad trädgård är aldrig fel

Kommer inte på så mycket mer, fredagstrött :)

Tänk dig själv vad du skulle tycka om om du skulle vara köpare av ditt eget hus!
Skulle du tycka om att det stod gamla tallrikar i diskhon?
Skulle du tycka om att trädgården såg ut som en djungel?
Skulle du tycka om en gammal sunkig heltäckningsmatta från 70-talet ?

MVH!

EDIT: Har du ett stort rum någonstans i huset kan du ju slå upp en vägg om du är lite händig så får du ett extra sovrum!
 
Pellets gör varken från eller till, billigaste är att byta ut oljebrännaren till en pellets, men det påverkar så lite och det kostar så lite så det värderas knappt. Tvättmaskin likaså, så liten kostnad i samanhanget. Låt ev. köpare pruta 5 tusen på tvättmaskinen så slipper du böket.

Det du däremot ska lägga lite krut på är att verkligen syna din egen bostad, du kommer att få en aha upplevelse utan dess like. Den är inte så fin som du tror, massa märken på lister, dörrar och väggar. Lägg lite krut på att måla till det värsta, men "renovera" inte, näste man gillar kanske inte färgvalet ändå.
Se till att att allt funkar, det drar ner om näste ägare direkt måste fixa en massa basgrejer.
Städa och presentera bostaden ren, inte en massa damm mm.

Är det ett trähus, måla om det i vår, det ser otroligt mkt snyggare ut då.
 
Diskussionen jag sökte liknar lite den jag hittade jag i den här tråden.

http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/132467-vilka-tillval-aer-ni-noejda-missnoejda-med.html

Vilka saker över normal standard som medlemmarna är nöjda med. Och är många nöjda med ett visst tillval borde det också påverka marknadsvärdet.

Jag och min sambo håller på att planera vårat hus som vi ska bygga. Det finns vissa tillval som vi skulle vilja ha som ligger lite över normal standard. Det är lättare att motivera tillval på 200 000 om man kan se att värdet på huset följer med. Självklart ska man först titta på det som man själv skulle vilja ha.
 
Mikael_L
Jag tror att dom som köper med kunskap vet också vad allt kostar.
Visst dom värdesätter nygjort tak eller tilläggsisolerat. Men samtidigt vet dom vad det kostar så dom motiverar inte någon prishöjning mer är vad det faktiskt kostar. Så det är på sätt och vis pengar i sjön.

Dom som köper med ögonen + okunskap ser tyvärr inte ofta värdet av de riktiga prylarna, typ omlagt tak eller en bra värmeanläggning.
Så där blir ordentliga satsningar i husets infrastruktur också bortkastade.

Men dessa köpare kan man nog locka till högre bud med att fixa lite småskavanker så det inte ser sunkigt ut, lite färg, tapeter och nya köksluckor typ.
Dessa köpare kan också vara lite känsliga för vissa buzz-words (eller buzz-lösningar alltså), typ bergvärme, öppen planlösning, massiva golv eller vad det nu är som är trenden just nu.
T.ex. bergvärme tror jag det är sjunkande intresse för just nu, trooor jag ...

Jag håller med i vad de flesta skrivit, ytliga billiga saker som förbättrar det rent visuella är nog vad som gäller.
Ta dit lite kompisar och släktingar, gärna sådana som inte hälsat på alls eller iaf så mycket. Be dom gå runt och fundera som husspekulanter. Bjud på god middag sen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.