Har en viss motvilja mot kant i kant, när jag började tapetsera för länge sen var det relativt ovanligt. Kör nästan alltid med överlapp. Nu har jag satt en fondvägg kant i kant och det glipar naturligtvis något när det torkat.

HUR UNDVIKER JAG DETTA? (Ursäkta tonläget)

Kjell G
 
Kant i kant gäller "bara" sk. non woven tapeter. Dessa krymper normalt inte... Vanliga tapeter krymper betydligt mer och går nog inte att sätta kant i kant utan att det glipar lite.

Har du en mörkare kulör på din non woven så brukar man måla med en liknande kulör på underlaget där skarvarna i tapeten kommer att hamna.

Hur du undviker det.. hmm... det går nog inte, inte helt i alla fall...
 
Vet inte om det stod non-woven men den skulle sättas kant i kant. Botten är mörk/svart så målning i skarvarna från börja vore nog inte fel. Ett tips jag tar med till nästa gång. Som det är nu får jag försöka fylla i med nåt, kanske tusch eller blyerts, nåt matt iaf.

Har funderat på en annan variant; att lägga trådkant o sen skära? Kan det funka?

Kjell G
 
Det finns många orsaker som kan göra att dina tapeter glipar.

Det vanligaste misstaget, det som faktiskt många erfarna målare som har satt byggtapeter (t.ex. borosan) hela sitt liv gör är att de använder för mycket lim. Är det en non-woven tapet så ska det användas ungefär 30% mindre lim på väggen än till en papperstapet som ska svälla av limmet. Sedan kan det skilja rätt mycket beroende på kvalitet från tapet till tapet. Underlaget kan också spöka när det gäller glipor men i de allra flesta fall är det lim mängden som är orsaken.

Ett annat vanligt misstag är att man skjuter och trycker på tapeten för att få den på plats istället för att lyfta bort och sätta tillbaka. Detta gör att man drar ut fibrerna i tapeten och de drar sedan ihop sig, även om det bara handlar om delar av millimetrar så kan det ändå synas i efterhand. Speciellt om tapeten inte är färgad i kanten.

Observera att detta är mina egna erfarenheter och vad jag har lärt mig från andra.

Min önskan är att tapeter som sätts med överlapp för alltid tas bort från marknaden. Jag kan inte förstå hur man i våra moderna tider väljer att t.ex. bygga ett nytt hus och beklä väggarna invändigt med något så fruktansvärt fult som en tapet med överlapp. Men det är min personliga åsikt och den delas tydligen inte utav alla, vilket jag finner underligt.
 
magnux: kan hålla med om att det inte är snyggt, speciellt i släpljus där skarven framträder riktigt fult. Hemma i det nya huset har vi mest satt glasfiber, en fantastiskt bra tapetform som målas i valfria kulörer. Tyvärr går väv bort i gamla hus/lägenheter (har gjort misstaget att försöka utan bredspackla innan). Jag väljer gärna kant i kant men måste lära mig hantera det först. Dina tips hjälper långt tror jag, tack för det.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.