Jag har tänkt bygga ut väggen på vårt radhus så att kök och hall blir ca 11 m2 större.
Eftersom huset står på lera och det är bra med extra förråd har vi fått rådet att gjuta isolerad platta med källare (leca-block) och sedan bygga träpanel med fönster och falsat plåttak på toppen. Det behöver flyttas dränering och serviceledningen på v/a måste flyttas.
Så det är förstås lite bök. MEN.

Jag fick min första offert igår och den hantverkaren ville ha 460.000 + moms!!! Självfallet kommer jag inte göra utvyggnaden om detta är ett rimligt pris, men är det verkligen det????
 
Det låter orimligt mycket.
För de pengarna har jag själv under -09 byggt ut mitt nus med 75m2 garage med 75m2 boyta ovanpå.
Detta är ink. allt men då har jag såklart gjort allt jobb själv.
 
Det är arbetstiden som kostar...
 
nja spontant lät det lite mycket om det bara handlar om byggdelen och inte inkluderar ombyggnad av kök mm?
Källaren är naturligtvis en stor del av det hela med..
Riktpris bör vara runt 16 000kr per m2 boyta så 16x22=350 000kr +lite extrajobb när det byggs ihop med befintlig byggnad.
 
ok jag tackar för informationen!
Jag trodde inte källlaren skulle plocka till lika mycket per m2 som resten av utbyggnaden...

montering av kök o dyl är alltså inte inkluderat. Ingen målning ingick heller. Lite klinkersläggning ingick.
 
Ta offerter från flera företag! Om alla ligger kring 460k så får man väl anta att det är vad det kostar (Om dom inte bildat kartell :) )

Om du är berättigad till ROT-avdrag, be dom separera arbetstid/material+annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.