Mikael_L
Men levererad standard i ett Älsbyhus skulle jag alla gånger kunna leva med. :cool:

Pappa bor f.ö. i en nybyggd Smålandsvilla. Det är också billigt hus med standard av normalnivå (miniminivå enligt många). Jag tycker även SV känns helt OK, jag skulle kunna bo i ett sådant också.

Det är bra och viktigt att dessa företag finns på marknaden.
Dels erbjuder dom egnahemsboende till alla de som annars skulle vara tvungen att avstå för att det är på marginalen. Dessa företag verkar dessutom för en sund konkurrens och därmed prissättning gentemot dyrare hus.

På samma sätt är jag jätteglad att Biltema finns över hela landet, även fast jag inte handlar så ofta där. Men genom att biltema finns så köper jag antagligen mina bromsklossar, torkarblad och hylsnyckelsatser billigare även på andra ställen.
 
Redigerat:
På samma sätt är jag jätteglad att Biltema finns över hela landet, även fast jag inte handlar så ofta där. Men genom att biltema finns så köper jag antagligen mina bromsklossar, torkarblad och hylsnyckelsatser billigare även på andra ställen.[/QUOTE]

Här håller jag verkligen med dig! Jag har säkert fått mitt hus billigare för att Älvsbyhus vågar konkurera med låga priser och sämre standard.

Förövrigt vill jag meddela alla er som tror att jag spyr galla över Älvsbyhus utan erfarenhet. Det stämmer inte. Vi bodde i ett Älvsbyhus under ett år, men var tvungen att flytta därifrån då jag inte mådde bra i huset. Orsaken var att jag kände golvdrag som jag inte kan härleda till något annat än brist i konstruktionen. Vi installerade avfuktare i krypgrunden då den var fuktskadad och hade undertryck där. Min teori är att undertrycket orsakade kalla luftflöden mellan reglarna i golvet vilket märktes när jag lånade en IR kamera. Huset hade även sättningar (kanske inte ÄH fel) och rörde på sig, kaklet sprack i köket av dessa. Med IR kameran upptäckte jag även ett flertal köldbryggor som iof kan ha uppstått av sättningarna.
Frånluftsvärmepumpen hade orsakat en fuktskade på vinden (dåligt isolerade rör) och den gick förövrigt sönder efter vi bott 3 månader i huset.

Efter ett år fick vi nog och sålde huset och flyttade till lägenhet.
När vi till sist vågade oss på tankarna på att bygga hus föll AB bort pga vår erfarenhet. Vi bestämde oss därför att bygga "ett riktigt hus" som gärna fick kosta lite extra för att slippa problem och få bättre standard.
 
Vad menar ni med Ähus och Smålandsvillans standard? För klen konstruktion? För dåliga tapetter? Kassa vitvaror?
Vill ni förklara för en okunnig man?
 
Jag tror att det de flesta menar är att grundkonstruktionen är precis på gränsen för att klara byggnormerna plus att man i grundutförandet får enkla skåpluckor, ingen kamin, plastmatta i badrummet och att detaljarbetet känns enkelt utfört.
En del tycker att golvvärme och gjuten platta är det enda sättet de kan tänka sig att bygga med medan Älvsbyhus och Smålandsvillan har "egna" lösningar.

För många är det svårt att tänka sig ett boende i ett bas-hus likväl som en del tycker det är viktigt att inte åka Volvo eller Skoda. En svenssonbil transporterar individerna lika långt som en dyrare bil, men många betalar gärna lite extra för att sömmarna i Audi ser dyrare ut.

Ser jag till min egen situation så står valet mellan en villa med "låg standard" utan grannar och att bo i en hyreslägenhet med de störningar det innebär. Att bygga ett hus för nån enstaka miljon mer än vad Älvsbyhus/Smålandsvillan kostar finns inte på kartan, tyvärr.
 
jag hittade nedan inlägg i en annan tråd som jag tycker sammanfattar väldigt väl vilket val man står inför som husköpare. Själv lyssnar jag nog till fastighetsmäklarens råd nedan, men därmed inte sagt att den gode vännen har fel.

jay skrev:
Du ska få två åsikter, en fastighetsmäklares och en hus-säljares.

Först min egen (mäklare):

Det spelar ingen roll när du säljer om 20 år om du har valt smålandsvillan, LB eller villa nordic.

Åk ut till vilket 70-tals område som helst och jämför det enklaste budget-enplanshuset med ett lyxutrustat hus där du betalade extra för det fräsiga bruna kaklet i badrummet, det ljusgröna integrerade köket från Husqvarna eller den festliga bardisken med marmorskiva i gillestugan. Time flies och trender kommer och går.

Betydligt viktigare för trevnaden (och framtida försäljningspriset) är om området och läget är bra och populärt bland andra.

Sen hussäljarens åsikt (mkt god vän):

"Det spelar ingen roll om du snålar för om 10 år kommer det ändå vara av marginell betydelse om du har lån på 2,5 eller 3 miljoner för du kommer ändå att i efterhand tycka det var jättebilligt när du ser tillbaka.

Så varför snåla?"
 
Ett lån på 500 kkr mer ska man betala ränta på i de år man bor i huset. Tyvärr verkar många ha missat att nuvarande ränteläget är minst sagt under det normala. Man bör nog se till att kunna stå ut med 10% ränta om man ska bo ett tag.
 
Alla har kanske inte möjligheten att låna exempelvis 500 000:- extra för att få lite högre standard och vissa kanske faktiskt inte är intresserad av det så det är naturligtvis bra att det finns hustillverkare i olika prissegment som tidigare påpekats.

Om vi bortser från problemen för just älvsbyhus och återknyter till bilexemplet i tidigare svar så bara för att man inte har råd eller för den delen lust att köpa en audi så är det väl inte förkastligt att istället satsa på en skoda bara man är medveten om vad skillnaden ligger i och man tycker det är helt OK. Det är väl ingen som förväntar sig och kräver att alla husfabrikanter eller bilfabrikanter för den delen ska hålla exakt samma standard och tillval oavsett pris utan det är tack och lov upp till varje kund att avgöra hur mycket man vill satsa på boendet, vilken standard man tycker är OK och i slutänden avgöra vad som är prisvärt för egen del.

Sen är självklart kundvården och bemötandet när problem uppstår en viktig faktor, men ett billigt hus med "lägre" standard behöver inte vara sämre på något sätt bara köparen är medveten om skillnaderna mot ett dyrare alternativ och själv valt av en eller annan anledning att inte satsa lika mycket på sitt hus.
 
W
kan säga så här, jag och min sambo, bor lyckliga i vårat 70-talshus, har bra grannar och bor på ett bra område, inget lyxhus, men vi trivs kanonbra.
Skulle vi nångång få för oss att bygga nåt nytt så kan jag säga direkt att efter allt man har läst och hört så kommer vi aaaaaldrig skaffa ett hus från älvsbyhus, jo det finns många som skriver att dom har fått ett bra hus från dom, men det faktum att dom tom har tagits upp i tv för att dom bygger så dåliga hus får mig att inte ens tänka tanken att anlita dom, nä det finns fler attt välja bland, och 500.000 är inte mycket att bråka om, om man annars får bråka om fukt eller andra problem som kan få en att gå in i väggen, pengar är inte allt.
 
Eftersom man tar bilar som exempel. Toyota var världens bästa bil. Drivsäkraste och tillförlitligaste. Nu har de stora problem med gaspedalen!
Kan vi vara säkra på att de dyrare husen är förskonade från framtida problem? Det vet vi om 30 år!

Jag kan bara instämma i en sak. Att Donald är som varan sagofigur. :-/

För 500000 köper jag en bättre bil och sänker månadskostnaden för mitt boende. Och har "vackra" radiatoren under fönsterna!
 
Hej Kamilenski.
När man säger att Älvsbyhus och Smålandsvillan har lägre std. pratar man i första hand inte om ytliga ting som vitvaror och parkettgolv mm. detta är oväsentligt när man prataar om ett hus.
Det som däremot är väsentligt är själva konstruktionen.
Här ligger Älvsbyhus o Smålandsvillan hästlängder efter övriga aktörer på marknaden.
Grunden- Torpargrund ( varför bygga med detta när det finns platta med golvvärme!
Taket, plasdt, Katastrof. Det finns boardtak, råspont, plywood , ja allt annat är bättre.
Tunna reglar i mellanväggarna. Inga styrreglar i botten på en vägg.
Innertrappan kommer från SCC som levererar trappor till mängder av husleverantörer. Jag pratade själv med Scc som berättade för mig att när de tillverkar trappor till Älvsbyhus så är det helt andra dimensioner som gäller.
Så är det genomgående i ett Älvsbyhus, de använder tom specialdimensioner på reglar som ej går att köpa i en vanlig brädgård. Gissa om det är klenare dimensioner de använder si utav.
Det är detta som menas med sämre kvalitet inte inkromet.
Med som Donald mycket ärligt säger . Man får vad man betalar för.
Jag förstår inte varför ni irriterar er på en så genomärlig person som vågar stå för sin urusla produkt.
Bra Donald.
 
Ritarn skrev:
Så är det genomgående i ett Älvsbyhus, de använder tom specialdimensioner på reglar som ej går att köpa i en vanlig brädgård. Gissa om det är klenare dimensioner de använder si utav.
Jag kände mig tvungen att gå upp och mäta på vinden och det sitter helt vanliga dimensioner på regelvirket. 120 mm, 170 mm och 95 mm...

/ Magnus
 
Är det udda dimentioner eller inte då! Kan nån mer kolla?
 
Redigerat:
Då betyder det att huset bör inte vara underdimentionerat? Eller?
 
kamilenski skrev:
Då betyder det att huset bör inte vara underdimentionerat? Eller?
Inte i regelvirke iallafall. Golv- och takåsar i modulerna utgörs av kertobalk, vilket är bland det styvaste trämaterial man kan bygga med. Toalettväggarna är reglade cc 40 (numera) och hjärtväggen likaså. Modulerna är byggda för att klara av att lyftas med mobilkran vilket gör att hög hållfasthet är en förutsättning (och säkerligen billigare i längden)!

När man pratar om underdimensionering av husen är det isolertjocklek, kapacitet på den tidigare värmepumen samt U-värde på fönster och dörrar man hänvisar till. Gällande isoleringen är väl Ä-hus i tunnaste laget med isover i tjocklek 215 mm (vägg). Jag har dock hört rykten att detta ska ökas på för att möta de nya energikraven.

Frånluftvärmepumpen som nu levereras med husen ska tydligen heta Nibe 750 och vara en riktig "värsting" i klassen. Vårgårdahus verkar ska köra med samma pump.
www.vargardahus.se/filer/Nibe%20F750_info.pdfV

Däremot är det inte jämt cc120 avstånd på takstolarna, inte för att det påverkar hållfastheten (det klarar ändå med råge normerna för snözon 4) men det är dock skitirriterande när man ska spika luftspalten när man tänkt inreda övervåningen...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.