Tänkte kolla lite med er efter att jag funderat på egen hand... vi vill måla om vårt timmerhus ("äkta timmerhus", byggt -68) som i dagsläget är brunbetsat med svartmålade knutar. Vi vill att huset istället skall vara rött med vita knutar.

Eftersom huset är betsat är falufärg tyvärr uteslutet. Det är annars den vi skulle valt till huset.

Vilken typ av färg skall vi välja?
Finns det något fabrikat som är att föredra?
Kulör som bäst efterliknar Falu rödfärg?
Blir timret känsligare för fukt om det målas?

Tack på förhand!
 
Val av fabrikat är en fråga om tillgänglighet och vilka handlare du har relation med mer än en fråga om kvalité. Jag är övertygad om att de större tillverkarna har relativt likvärdiga system. Folksam gjorde tester 2005-2007 på ett antal ställen och det enda förvånande i deras tester var att Nordsjö inte fick godkänt. Testet hittar du här:
http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/fargtest

Till frågan;
Jag målade vårat, tidigare brunbetsade hus, med täckande färg för ett par år sedan. Valde Jotun Demidekk Optimal och Jotun Visir som grundfärg. Oavsett fabrikat är metoden den samma.
Tvätta noga (inte högtryck), skölj noga och låt det torka ordentligt.
Måla med grundfärg.
Måla med den färg du valt. Eftersom du byter kulör så behövs två strykningar och eventuellt ytterligare bättring efter en säsong.

Jag valde en blå kulör men har även målat med en kulör mycket lik falu röd. Min handlare hade recept på en röd som var mycket lik.

Lycka till!
 
om en platsfärg verkligen gör si på timmerstockar. Jag vill ju att strukturen i trät skall synas igenom och en plastfärg lägger sig ju mer som en hinna ovanpå. Tidigare när jag kollat färg har jag kommit fram till att en acryloljefärg torde vara bäst lämpad, men enligt det test du hänvisar till är det ju inte en enda som fått godkänt.

Jag är också lite fundersam på hur det blir när huset skall målas om efter sådär 10 år. Måste jag då slipa på timmerväggen med risk att matta ner den vackra strukturen?

Hur behandlar man egentligen nya timmerhus?
 
Jag har varit med och målat nya timmerhus och då har vi grundat med Jotun Visir (en helt klar grundolja) och sedan målat med Jotun Trebitt (en lasyr). Mycket bra resultat.
Min första tanke när jag målade om mitt hus var att precis som du behålla träkänslan men tyvärr var det ingen lasyr, förutom en brun som huset var målat med tidigare, som gjorde sig.
Jag testade med en Trebitt i en röd kulör som påminde om falu röd, kanske något klarare i färgen. Tyvärr blev resultatet en livlös roströd färg då det bruna syntes för mycket.
 
Ja, det är ju exakt det som är problemet när det är laserat innan. Det funkar bara med samma lasyr i samma färg eller mörkare. Vårt är laserat så många gånger att huset är i princip svart. Och så svarta knutar på det. Suck.

Men då har du ju gjort exakt det jag vill göra. Har du några bilder?
 
Läste på lite på Jotuns websida och den verkar ju vara till viss del oljebaserad...

Demidekk Optimal är en optimal kombination av alkydolja och akryl – baserad på AMA-teknologi (alkydoljemodifierad akryl) – kort sagt det bästa skydd vi någonsin har tillverkat. Husets fasad framstår som nymålad år efter år med samma glans och kulör.

Hittade inga direkt fantastiska bilder på huset, men ändå något.

IMG_5637.JPG

IMG_5657.JPG
 
Jag har tyvärr inga bra bilder på testerna jag gjorde innan vi valde den blå färgen men kan ta några bilder på huset i dagarna.
Vårat hus är tyvärr ingen timring, ser att jag varit lite otydlig i mina svar. Mitt hus är med traditionell panel (Z-panel, baspanel...). De timrade stugor jag varit med och målat har varit nya så där är det inga problem att gå på med röd kulör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.