Hej

Köpte en bostadsrätt av min bostadsrättförening, där de hade renoverat badrummet (helkaklat) innan jag köpte. Jag har inte gjort nåt med badrummet.

Nu har det upptäckts en vattenläcka i våningen under från min lägenhet. Det går ännu inte att se exakt vart skadan är, golvbrunn eller rör, men den är i alla fall inte i kaklet. Det finns inget synligt, som en normal person kan upptäcka.

Vems är felet i detta fall?

Vid husköp finns ju "dolda fel" och detta är ju inget som jag kunnat upptäcka vid inspektion.

Och om jag är ansvarig trots att jag inte byggt badrummet, så borde det ju finnas en fysisk gräns i bjälklaget där det övergår i föreningens ägo.

Jag lider inte och ser inget av skadan, men föreningen vill kunna sälja lägenheten under, har därför gett mig en kostnadsuppskattning från byggbolag på att laga och bygga om mitt badrum (man måste ju göra hela eftersom tätskiktet blir skadat). Det är ett mycket dyrt arbete, som de nu vill att jag tar mer eller mindre allt av. De verkar endast vilja betala själva uttorkningen av bjälklaget, vilket är en liten del.

Både försäkringsbolagen är Länsförsäkringar. Och mitt bolag vill hittills inte ta min kostnad.

Konsumentrådgivningen i min kommun, samt hyresnämnden är inte intresserade av fallet. Konsumetrådgivningen hjälper bara vid konsumentfrågor, och Hyresnämnden kan bara medla, säger dom. Man känner sig onekligen lite hjälplös, finns det några tips på vart man kan vända sig för att få konkreta råd och hjälp?

Tacksam för alla svar!!

Micke
 
Hur lång tid efter överlåtelsen upptäcktes felet?

Vägrar LF ta i frågan för att badrummet var felaktigt utfört, eller har de andra skäl?
 
Om vi antar att förs. bolaget inte vill ersätta för att det är felaktigt gjort. Då är föreningens inställning korrekt. Som bostadsrättshavare så är det ditt ansvar att tätskiktet är korrekt i din lägenhet. Och det är i princip från tätskikt och in som hela kostnaden ligger.

Nu skriver du att du köpt den från föreningen, var det föreningen som låtit renovera badrummet? eller var det en ännu tidigare ägare?

När du köper en bostadsrätt så gäller köplagen. I den lagen finns dte regler som påminner om regler runt dolda fel i fastigheter. Dvs su har en undersökningsplikt. Frågan är om du kunde upptäcka att det var fel på tätskiktet utan att göra åverkan.

Om det nu är föreningen som låtit renovera badrummet så tycker jag iofs att det är lite magstarkt att lägga skulden för byggfusk på dig som köpt. Rent formellt kan de ha rätt.
 
Hej!

Såvida jag förstår så köpte du lägenheten av din brf? I Sådana fall är ju de även "säljare" utav lägenheten!

Du är INTE ansvarig, det räknas som ett dolt fel om det t.ex. är rör som spruckit eller liknande i väggen!
Du kan ju inte riva väggen innan du köper lägenheten och besikta rören eller hur? = DOLT FEL

Jag tycker att du kör "hårt mot hårt" eller vad man skall kalla det, skicka tillbaka deras "räkning" samt kontakta en jurist och försök få ersättning för "skada" som du lider under arbetena i din lägenhet eller häva lägenheten!

Ett exempel på just dolda fel är ju just otäta skarvar i vattenledningsrör som är ingjutna/inbyggda i vägg eller golv!
Säljaren är ansvarig för dolda fel i 10 år från dess att du köper lägenheten!

Pröjsa inte en krona!

MVH!
 
I BRF gäller på vissa delar ett delat ansvar mellan lägenhetsinnehavaren och föreningen. I ditt fall gäller följande:

Öppna golvet och se vad som läcker. Eller ännu hellre, öppna taket hos din granne.

Läcker det från golvbrunn eller avlopp från brunn till stam: Då är föreningen skyldig att ersätta dig för HELA skadan, inkl tätskikt och ytskikt. Eftersom föreningen äger och ansvarar för brunn och avlopp.

Läcker det från ledning, och ledningen endast betjänar din lägenhet (dvs inte går vidare och betjänar nästa) så är det ditt ansvar. Kan du visa att felet fanns när du köpte, så är det ett dolt fel, vilket säljaren ansvarar för. Är felet nytt så är det din bag.

Oavsett vilket, när badrummet återställs skall föreningen betala för sin bit, dvs ny brunn och avloppsledningar.

Tyvärr kan inte alla styrelser dessa regler, gå då till föreningens organisation och be om hjälp, oftast finns en sådan (SBC, Riksbyggen eller HSB).
 
J
Man skall inte ha med Länsförsäkringar att göra.

Värre bolag när det händer något finns inte.

BRF borde stå för kostnaden enligt BRF lagen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.