Våra tillval som vi är nöjda med:

Centraldammsugare
Contura kamin
Lådor istället för skåp under diskbänken
Granitskiva som köksbänk
Dubbla datautag i varje rum
Spottar i takfoten
Rostfria köksvaror A++ "Simens"
Större El system i huset
Exta tjocka innerväggar med isolering
 
W
Det flesta tillval som skrivits här tycker jag nog kan ses som standard. Inget ment mot dem som skrivit det utan mera mot hustillverkaren.
Så sådant som datauttag, centraldammsugare, golvvärme, tar jag inte med.
Så min val jag e mest nöjd med är

Skafferi (inte ett större skåp utan ca 4 kvm med riktig dörr man går in i)
Golvvärme i uterummet
Nedsänkt badtunna i altanen
Fler än en eldstad
Uppvärmd garageuppfart samt en gång ("lite" dyrt att använda denna vintern och inte helt enligt miljönormerna som en del hänger upp sig på men det skiter jag i för det är kanon).
Riktig sten utomhus inte betong som vill se ut som sten
Tvättstuga på övervåningen med dubbla maskiner (klart bra)
Quooker kran (kokande vatten på direkten ur kranen i köket)
Kökshöjden på 96cm och inte standardhöjden som jag tycker e skit
Diskmaskin i arbetshöjd (kanske 80cm upp)
Bohusgranitgolven i entreerna

Det som jag inte e så nöjd med

Inteligenthus lösningen (inte så inteligent som jag vill så den kunnde jag lika gjärna ha skippat)
Inbyggda kaffemaskinen (tar sådan tid att jag hinner åka till macken och köpa innan den e klar)
Trägolven i alla rum (kähr ek någonting) blev inte så snygga som jag ville.

Säkert något jag glömt men det gör inget för huset e sålt
 
  • Gilla
Husbyggaren2
  • Laddar…
Intressant tråd! Funderar också på tillval som är svåra att ändra i efterhand. Vad säger ni om alu-beklädda fönster? Värt att satsa på?

Sockelutsug till centraldammsugaren har jag aldrig hört talas om. Hur fungerar det med en tvååring? Blir det ansamling av leksaksbilar i rören då?

Fabriksmålad fasad - för att slippa måla själv eller för att det är bättre?
 
Icke-standard-saker jag önskar att jag fixat medan vi byggde:

1. Klimatvind (utvändig isolering av taket)
2. "Projektoruttag" med ström och hdmi infällt i taket på lämplig plats.
3. Fördragna rör för frikyla
4. Ventilationsaggregat med steglös fläktstyrning.
5. Fler nätverksuttag, och då har vi ändå massvis. Har 8 uttag på arbetsrummet, men har ändå fått komplettera med extra switch. Allt kan ju vara uppkopplat numera.

Som flera andra påpekat är saker som är jobbiga att fixa efter viktigare att få gjort. Ventilationsaggregat är ju i och för sig lätt att byta.
 
Bellasmamma skrev:
Intressant tråd! Funderar också på tillval som är svåra att ändra i efterhand. Vad säger ni om alu-beklädda fönster? Värt att satsa på?

Sockelutsug till centraldammsugaren har jag aldrig hört talas om. Hur fungerar det med en tvååring? Blir det ansamling av leksaksbilar i rören då?

Fabriksmålad fasad - för att slippa måla själv eller för att det är bättre?

Alu fönster har jag svårt att bedöma.'

Sockelutsug, kanonbra. Öppna utsuget med stortån och bara att sopa smulorna mm. nära utsuget och det sugs in direkt. Utsuget är lågt, som en smal springa så bilarna år din tvååring prkera någon annanstans.

Fasaden är bättre med fabriksmålad, färg i och bakom alla lock och sponter+ att du slipper en omgång målning. Fabrik + 2 gånger på färdigt hus blir ett kanonresultat.
 
Här är ett inlägg som bl.a. beskriver vår "elstolpe" i köket. http://salstatosee.blogspot.com/2010/02/spott-spott.html



carinpeter skrev:
Mellan en vägg och Kyl/sval har vi gjort ett extra utryme på ca 12 cm (de ska snart börja med den så vi vet inte exakt hur det kommer att se ut). Denna del ska vi skjuta in i väggen ca 10 cm så att den blir mindre synlig. Där ska vi i olika höjd ha multimedia uttag (telefon, nät och tv), elkontakt till tv som ska sitta på väggens utsida, dammsugaruttag och strömbrytare. Om man tittar väldigt noga på denna ritning ser man att väggen vid kyl/sval är lite tjockare. Vi fick kommentaren "det ska bli väldigt spännande att bygga..." på vårt byggstartmöte 2. På ritningen är dock dammsugaruttaget felplacerat på väggen. Vi kommer helt klart att blogga om detta när det börjar byggas, så håll utkik på www.salstatosee.blogspot.com.[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.